vrijdag 9 december 2016

Spanje: Vochtproblemen

Roda de Bara (Camping Arc de Bara)

Untitled
Het is alweer campingdag en we zijn vandaag erg laat. Na slechts 23 kilometer rijden we al een camping op. Boodschappen hebben we vandaag niet nodig, we duiken in het vriesvak, en we hebben hèèl vèèl te doen vandaag. Het allerbelangrijkste voor vandaag is de grote stapel wasgoed in het toilet/doucheruimte. Terwijl Lyka het bed van de molton, laken, kussenslopen en dekbedovertrek ontdoet loop ik al met de eerste mand vuile/gedragen kleding richting het washok. De machine vullen met wasgoed, niet te vol, temperatuur kiezen, een wasmunt er in, prijs vier euro inclusief wasmiddel, en draaien maar. De eerste lading is in behandeling.
Terug bij de camper slaat me de angst op mijn hart. Tijdens het afnemen van het bed heeft Lyka schimmel onder het matras is de alkoof ontdekt. Met mijn hoofdlamp op mijn voorhoofd klim ik in de alkoof om de schade en problemen op te nemen. Een snelle blik met als voorlopige conclusie dat het geen lekkage kan zijn.
Ik slenter nog een keer naar de receptie voor een wasmunt en nog een droogmunt. Onderweg pieker ik over het vocht in de alkoof. Dat vocht kan onmogelijk van regen zijn! De laatste regen die we hebben gezien is bijna twee weken geleden. In mijn korte broek en overhemd met korte mouwen trek ik heel wat bekijks. Het is een Spaanse vakantieweek en de camping is goed gevuld met Spanjaarden gekleed in dikke trainingsbroeken, sweaters en jassen. Ik heb geen oog voor die vreemde blikken want het nieuwe probleem moet worden opgelost, en wel zo snel mogelijk.
Het beddengoed wordt heet gewassen met de hoop dat de schimmel weinig of geen sporen achterlaat. Direct na mijn terugkeer uit het washok ga ik weer op onderzoek uit. Voordat ik de schimmel ga opruimen en schoonmaken is het vinden van de oorzaak belangrijk. Ik volg het spoor vocht en tref op de plastic bekleding van de alkoof water aan. Vooral achter een kussen en onder een deken is het vochtig.
Er is maar een verklaring mogelijk! Door het koude weer in de bergen is er op de plastic bekleding water gecondenseerd. Is dat een probleem òf is de isolatie van zeven en twintig jaar geleden gewoon niet goed genoeg? Wat het antwoord ook mag zijn, ventileren en stoken lijkt voor nu de oplossing. Het matras wordt voor nu omhoog getrokken, de schimmel verwijdert en het vocht zo goed mogelijk weggenomen. Ventileren maar en de kachel aan!
Untitled
Buiten branden de barbecue’s en vloeit de wijn rijkelijk. Kinderen en honden rennen rond de camper. Deze drukte hebben we nog niet meegemaakt en we zijn blij dat we dit maar een dag hoeven door te maken. Geef ons maar de rust van een afgelegen parkeerplaats in een klein dorp of een verlaten boulevard in een verlaten vakantiedorp. Wij schuiven aan tafel voor Gyros met rijst en een bonenschotel. Niet wat we gewend zijn maar het smaakt verrassend goed na deze bewogen middag.
Na de maaltijd gaat de tv aan en we kijken weer enkele afleveringen van “American Crime”. De serie wordt alleen maar beter! Mijn gedachten zitten echter ook boven in de koof. Voordat we naar bed gaan inspecteer ik nog een keer de alkoof op vocht. Het is er kurkdroog! In pieker me suf over hoe ik dat nu moet gaan oplossen. Dat het opgelost moet worden is zeker, dat het snel opgelost wordt is wenselijk. Van schimmel kun je heel erg ziek worden!
Copyright/Disclaimer