woensdag 21 december 2016

Spanje: Paella!

Calpe (Camping Paraíso Camper)

Met de driedaagse storm achter ons en de wetenschap dat we voor drie dagen een staanplaats hebben slapen we als ossen.
Untitled
De overgeslagen avondmaaltijd heeft wel een gat in mijn lichaam achtergelaten dat snel gevuld moet worden. We hebben alles aan boord van de camper, ik moet alleen even vers brood halen, dus gaan we voor een “English Breakfast”. En dat smaakt! Na de drie dagen op een verlaten parkeerplaats in een vakantiedorp is het verse stokbrood niet te versmaden.
We hebben vandaag geluk! Vandaag is het namelijk “Paella dag” op de camping. Anders gezegd, de eigenaren geven een (kerst)feestje voor de bewoners van de camping als dank voor hun bezoek. Hoewel wij pas gisteren zijn gearriveerd kunnen we toch aanschuiven. De Duitsers hadden namelijk hun vrienden, die niet zijn verschenen, ook opgegeven en zo glijden wij automatisch op hun lege plaatsen.
Maar ik heb vandaag eerst iets anders te doen! Kees heeft aangeboden om met me naar de Mediamarkt in Benidorm te rijden om een nieuwe harde schijf te kopen. Dat is een aanbod dat ik vanzelfsprekend niet kan afslaan. Om iets over tien rijden we van de camping af. Het is heerlijk weer. Het is zeker niet koud maar in de schaduw toch wel nog wat fris. De zon heeft tijd nodig om de Spaanse Costa te verwarmen. Achter het glas van de auto is het meteen warm en het zijraam gaat een stukje open. De frisse wind blaast door mijn haren terwijl we praten en ik geniet van het landschap om me heen.
Untitled
Het is gelukkig niet zo heel ver rijden en de harde schijf die ik nodig heb is snel gevonden. Na het afrekenen, ik ben nog aan het nadenken over de garantie, worden we gevraagd of we met de kerstman op de foto willen. We kijken elkaar aan en knikken glimlachend naar elkaar. De kerstman is de kleinste man op de foto!
Terug op de camping moeten we snel aan tafel. De tafels en stoelen zijn al door de dames klaar gezet en we kunnen zo aanschuiven. In mijn gedachten speelt de harde schijf en ik sta te popelen om aan de slag te gaan. Toch heb ik genoeg zelfcontrole om dat tot morgen op te schuiven. Met een wijntje op zou dat zo maar verkeerd kunnen gaan en dan ben ik misschien ècht alle muziek kwijt!
Untitled
Om kwart voor een zijn de koks al druk bezig met de Paella in een enorme pan. Dat moet ook wel want ik schat dat er al snel een zestig hongerige magen zitten te wachten om gevuld te worden. Het is gezellig aan tafel, we hebben al snel nieuwe vrienden gemaakt en zover er hindernissen zijn worden die al snel door de goed gevulde glazen wijn overwonnen.
Untitled Untitled Untitled
In principe eet ik alles en ik ben ook een sociaal mens maar bijeenkomsten als deze vindt ik toch wat ongemakkelijk. Door de jaren heen ben ik door al dat alleen reizen ook een beetje een eenling geworden. Ik doe graag mijn eigen dingen op mijn eigen moment. Het signaal dat de Paella klaar is klinkt en de kudde rent op de pan af en vormt een rij van wel vijftien meter lang. Ik voel me als een deelnemer aan het tv-programma “We zijn er bijna”. Mooie televisie om naar te kijken maar het is niets voor mij om er aan mee te doen. Wij blijven nog even rustig zitten en genieten van de verschillende wijnen die de verschillende vrienden hebben meegebracht. Een door de eigenaar geschonken 2 liter fles rode wijn wordt ook met veel smaak gedronken.
Untitled
Lyka sluit achter, de bijna opgeloste Paella file, aan en komt even later terug met twee borden van het nationale Spaanse gerecht. Ik mis het brood maar je kan niet alles hebben in het leven. De Paella is precies zoals ik me herinner van de laatste keer alleen minder zout. Garnalen, mosselen en stukjes kip met bot, bonen en gele rijst, alles wordt weggespoeld met Freixenet, een Spaanse bubbelwijn.
Jammergenoeg laat het weer ons precies op deze dag in de steek. De laatste wolken van de storm van de afgelopen dagen verbergen de zon en dan is het al snel fris op het terras. Het duurt dan ook niet lang totdat de eerste koukleumen hun camper opzoeken. Wij houden het nog lang vol en drinken alle wijnflessen leeg die op tafel zijn gekomen.
Dan wordt het voor onze vrouwen ook te koud en wij vertrekken naar de camper van Kees en Minie waar we nog heerlijk nagenieten van een wijntje en wat toastjes. Ook aan het einde van deze gezellige dag schiet het avondeten erbij in. We drinken nog een nachtmutsje in onze camper en liggen voor half tien op een oor. Vanavond geen tv want morgen hebben we ook nog een drukke dag voor de boeg.
Copyright/Disclaimer