zondag 18 december 2016

Spanje: Een stap op de plaats

Saler (parkeerplaats)

Ondanks het schommelen in de wind de en het ontbreken van de verwarming in de camper hebben we prima geslapen. De ramen van de camper zijn vuil en bedekt met een dun laagje zout. Zout dat de wind met kleine druppels zeewater als een spray mee landinwaarts heeft geblazen. Zodra ik ben aangekleed zet ik de eerste koffie op het gas en loop snel een rondje om de camper om te zien of er niets is gebeurd in de afgelopen nacht. De wind raast om mijn hoofd en achter de huisjes brult de branding van de Middellandse Zee. Het is nog geen honderd meter dus ga ik snel even kijken naar de hoge golven die met veel geweld breken op het nu wel heel erg smal geworden strand.
Zodra ik terug ben in de camper ga ik op het internet op zoek naar de weersvoorspelling voor de komende dagen en die is niet al te best. Uitzonderlijk zwaar weer in onze regio met regen en harde wind, gevaarlijke windstoten waar ik met de camper nog het meest bevreesd voor ben. Om 08:36 is mijn besluit al genomen. We blijven ook vandaag nog een dag in de veilige luwte van het gemeenschapsgebouw van Saler staan. We komen deze turbulente zondag wel door! We hebben te eten en te drinken, de kachel snort en desnoods laat ik de motor, in dit verlaten dorp, een uurtje stationair draaien om wat extra elektriciteit voor een film op te laten wekken. En natuurlijk is er op deze zondagmiddag weer langs de lijn met de topper AJAX-PSV. Het is vandaag zondag en ondanks dat alle dagen een zondag zijn wanneer je met de camper op reis bent voelt het vandaag aan als een verdiende luie dag.
We doen beiden ons eigen ding en de tijd glijd in een redelijk tempo voorbij. De lunch van tortilla kebab’s met sla breekt de dag een beetje. Ze smaken uitstekend en misschien koop ik nog wel een keer zo’n pakje bij de Aldi. De huishoudaccu komt op 11.8V en dat is het moment om mijn dieselaggregaat, onder de motorkap, te laten draaien. Een uurtje is voldoende en de meter staat weer op 12.6V.
Het vullen van een accu is een speciale handeling. Het is namelijk niet zo dat een accu lineair wordt gevuld. Zoals je bijvoorbeeld een fles met water vult. Een accu vul je eerst met een hoge stroom, de bulklading, daarna ga je minder toevoegen en aan het einde druppelt er stroom binnen. Het is dus absoluut onnodig om de motor uren te laten draaien terwijl er maar heel weinig wordt geladen. De kunst is om het punt te zoeken dat de bulklading overgaat in druppelladen.
Vanaf half twee gaat Radio1 aan op de computer om deze sportzondag te vullen. Helaas eindigt de topper in de nationale voetbalcompetitie van vandaag in 1-1 maar het is nog een lange weg naar de “Kampioensschaal” en de tweede helft van de competitie zal nog wel spannend worden. Ik heb er nog alle geloof in dat AJAX kampioen 2016/2017 zal worden.
Untitled
We moeten improviseren voor het avondeten en de kipfilet moet vandaag ècht worden gegeten. Een Indiase kerrie, op basis van tomaten, met rijst en een restje broccoli. Niet slecht maar ook niets speciaals. Buiten raast de storm weer op volle kracht. De regen geselt de camper en de wind schud de camper heen en weer als door de onzichtbare hand van een reus.
We nemen het weer  maar zoals het komt. Er is nog genoeg elektriciteit voor tv omdat ik de stekker van de koelkast uit het stopcontact heb getrokken. Er zit nog voldoende koude in het vriesvak voor de nacht en morgen zal de motor onder het rijden voldoende stroom opwekken om de koelkast weer op temperatuur te brengen.
We beginnen aan een nieuwe serie, “Blindspot”. Een goed begin, dat zeker, na vier afleveringen zoeken we het bed op. De stormwind zal ons in slaap wiegen.
Copyright/Disclaimer