maandag 19 december 2016

Spanje: Drie dagen storm

Saler (parkeerplaats)

Wanneer om zeven uur de wekker gaat voel ik aan het schudden van de camper en hoor ik aan de druppels op het dak dat het een goed moment is om lekker in bed te blijven liggen. Om acht uur herhaal ik dit ritueel met als enige aanvulling dat ik voor een moment het bed verlaat om mijn blaas te legen. Om negen uur is het binnen in de camper licht genoeg en lijkt het alsof de wind wat is gaan liggen en de regen is afgenomen.
We staan in een enorme plas water! De parkeerplaats is veranderd in een binnenzee en we zijn omringt door het regenwater dat de afgelopen nacht is gevallen. Met de koffie in de hand zoek ik op het internet naar de laatste weersverwachting. “https://www.eltiempo.es” is de pagina waar ik het lokale weer in Spanje op raadpleeg. Het vooruitzicht is niet best! Nou ja, vandaag wordt een voortzetting van gisteren en morgenvroeg schijnt volgens de laatste voorspelling de zon weer. Ik hoef niet veel overredingskracht te gebruiken om Lyka aan mijn zijde te krijgen. De opmerking dat er al drie doden zijn gevallen door het noodweer helpt ook een beetje.
De elektriciteit in de huishoudaccu wordt vandaag schaars. De koelkast blijft uit en blijft verbazingwekkend koud vanbinnen. Het vriesvak moet deze week toch leeg en ijsvrij worden gemaakt dus dat maakt voor ons weinig uit. Radio, internet, wat rusten en wat schrijven vullen de lange dag. Drie dagen gegijzeld door slecht weer zal wel niet zo vaak tijdens onze reizen voorkomen dus we kunnen het maar hebben gehad.
Dan wordt het toch ècht tijd om de motor weer een uurtje stationair te laten draaien om de huishoudaccu te vullen. Het voltage loopt op tot 13.6 Volt en volgens het werkplaatshandboek zou de dynamo 5 à 7 Ampère per uur aan de accu toevoegen. Ik heb daar een beetje mijn bedenkingen bij maar misschien moet ik daar toch maar eens een Ampèremeter voor aanschaffen in China? De muziek sleept ons door de dag naar het avondeten dat ik vanochtend al uit het vriesvak heb gehaald om te ontdooien.
Untitled
Ovenfriet met kebabvlees en sla maakt een einde aan de dag! De koelkast heeft haast al haar verse producten prijs gegeven en ook het vriesvak is bijna leeg. Overmorgen na de campingdag moeten we maar weer eens bij een Lidl binnenvallen en goed inslaan.
Na vier afleveringen van “Blindspot”, de serie wordt een beetje voorspelbaar, zoeken we ons bed op. Morgen wacht ons de zon, een douche en wellicht een ontmoeting met een bekende.
Copyright/Disclaimer