zondag 11 december 2016

Spanje: Langs de lijn

Cornudella De Montsant (naast het voetbalveld)

Eindelijk heb ik de rust gevonden. Ik kom op deze zondag op de parkeerplaats van Santes Crues pas om negen uur uit mijn bed. Terwijl ik het slaapzand nog uit mijn ogen sta te wrijven loopt de wekker af: 09:00 Medicijnen innemen!
Lyka is niet veel later wakker. Ik sip van de gloeiendhete koffie en open mijn MacBook. De eerste woorden ratelen al snel van het toetsenbord naar het beeldscherm. Ik ben eindelijk weer aan het schrijven. Het verhaal van vijf dagen, ja ècht, vijf dagen geleden krijgt gestalte. Ik heb even een dip gehad met het digitaal vastleggen van onze belevenissen. Geloof het of niet maar we hebben het de afgelopen dagen ook drukker dan normaal gehad. Laten we hopen dat het vanaf vandaag weer beter gaat?
Chocolade croissants en een paar kleine broodjes met ham, kaas en smeerleverworst, alles weggespoeld met nog een beker koffie terwijl we genieten van de warme stralen van de ochtendzon. Het is al na elf uur wanneer we de parkeerplaats afrijden.
‘Mooi plekkie!’, roepen we in koor en laten “Santes Crues” achter ons.
Het is bijzonder rustig op de weg en dat maakt het rijden een stuk aangenamer. Spanje heeft eigenlijk maar één onaangenaam facet in het verkeer. De onafgebroken serie verkeersdrempels. Die remmen ons met de camper wèl goed af, wij gaan er met vijftien kilometer per uur overheen tot, ongetwijfeld, grote ergernis van de personenauto’s achter ons.
Untitled
We gaan weer richting de bergen en het eerste doel is het “Klooster van Poblet”. Dit, overigens ook mooie, klooster komt wel te vroeg. We hebben gisteren voldoende klooster gezien dus laat ik Lyka op de enorme parkeerplaats achter terwijl ik op zoek ga naar de toiletten.
Untitled UntitledUntitled Untitled Untitled
Eenmaal binnen de enorme deuren van het klooster heb ik de toiletten al snel gevonden èn gebruikt. Ik kan me moeilijk beheersen en ga toch even binnen kijken. Een paar foto’s maken kan geen kwaad en misschien komen we hier ooit nog wel eens terug. Misschien wel op de terugweg?
De bergen zijn gracieus met hun groene begroeide hellingen. De wegen zijn smal en verlaten. In de verte hangen de wolken in het dal. Het is allemaal te mooi en haast onmogelijk om het uitzicht vast te leggen. We genieten van het rijden, we genieten van de rust. Ik hou een oog op de klok van de GPS. Het gaat richting half drie en dat betekend op zondag tijd om te stoppen. Te stoppen om naar het voetbal te luisteren.
Untitled
De zonnige parkeerplaats aan de rand van “Cornudella De Montsant” is een buitenkans. De camper wordt geparkeerd en onze dag zit er alweer op. Radio 1 schelt door de camper met de geluiden van eerste belangrijke wedstrijd van de dag. Om kwart voor vijf is AJAX aan de beurt!
Untitled
Terwijl ik naar het voetbal luister houd Lyka zich met huishoudelijke werkzaamheden bezig. De knoop van mijn korte broek is losgekomen. Het naaisetje dat we voor één euro bij een Chinese Bazar hebben gekocht is van de kwaliteit die je voor die prijs verwacht. Er moet meerdere keren een draad door het oog van de naald worden gehaald voordat de knoop weer vast genoeg zit om mijn bierbuik lichtjes omhoog te drukken.
Helaas verliest AJAX in de laatste minuut en kan Feyenoord zich sinds vijftien jaar weer winterkampioen 2016/2017 noemen. Ik verheug me nu al op het vervolg van de competitie volgend jaar. Er staat nog een belangrijke wedstrijd voor AJAX op het programma. Volgende week de thuiswedstrijd tegen PSV-Eindhoven.
Untitled
Ik trek een flesje wijn open en we genieten samen van het rode vocht. Er is mij ooit eens door een kenner verteld dat er geen goede en slechte wijnen bestaan. Je vindt een wijn lekker òf je vindt hem niet lekker! Wij vinden deze goedkope wijn dus erg lekker.
In de groentelade diep ik nog wat restjes op en samen met rijst en “Lemon Chicken” staat er binnen een half uur een heerlijke maaltijd op tafel.
Vanavond beginnen we aan een nieuwe mini-serie: “The man in the high Castle”. Op het eerste gezicht een vreemd verhaal. De Nazi’s en Japan hebben de 2e wereldoorlog gewonnen en Amerika verdeeld.
Copyright/Disclaimer