woensdag 7 december 2016

Spanje: Problemen met het gas?

El Bruc (Monument del Timbaler del Bruc)

Ik heb heerlijk geslapen. Het is nog maar net zeven uur wanneer ik mijn MacBook open sla en als bevroren achter het toetsenbord zit. Er zit teveel in mijn hoofd. Er staan teveel foto’s om te verwerken op mijn harde schijf. Ik weet niet waar te beginnen dus zet ik de radio maar aan. Het was gisteren een hele mooie dag in Barcelona maar ik heb wel veel tijd nodig om alle indrukken te verwerken.
We zijn vanochtend lui en eten rustig ons ontbijt van gebakken eieren op ham en stokbrood. In en om de camper heb je na drie nachten op een camping ook wel het één en ander te doen. Het belangrijkste voor vandaag is het vullen van de watertank. We hebben hier drinkbaar water uit de kraan en dat zal verder zuidelijk wel gaan afnemen. Een keer ondrinkbaar water innemen betekend dat je voor een tijdje je water uit de tank alleen maar kan gebruiken om af te wassen en te koken. Vijf jerrycans later is ook dit karwij geklaard.
Na het late vertrek wordt eerst nog de Lidl met een bezoek vereerd en daarna trekken we weer de bergen in. We beginnen aan route vijf uit het WOMO-boekje Oost-Spanje. Voor het eerst sinds lange tijd hebben we duidelijk doel voor vandaag. We gaan richting een bergmassief genaamd “Montserrat”. Op deze berg is een wereldberoemd klooster gebouwd dat we morgen willen bezoeken. Ons doel is dus om dichtbij het klooster te komen zodat we al vroeg aan ons bezoek kunnen beginnen.
De rit er naar toe loopt over provinciale wegen, we vermijden de snelwegen, en we rijden rakelings langs Barcelona. Aan de horizon kunnen we zelfs nog de torens van de “Sagrada Familia” zien. Het weer is fantastisch en tijdens onze eerste koffiehalte, op een stille parkeerplaats, genieten we van de winterzon.
UntitledUntitled Untitled
De eerste halte die ik voor ogen had blijkt niet te zijn wat ik had gedacht. De rustige parkeerplaats, naast een picknickplaats, verandert laat in de middag in een ontmoetingspunt voor de dorpsjeugd. Dat kan gebeuren! Maar dat is voor ons niet wenselijk. Niet dat ik bang ben maar ik heb geen zin in een slechte nachtrust veroorzaakt door overlast van de plaatselijke jeugd.
De steeds sterker wordende gaslucht baart me wel zorgen. Ik heb het in Nederland ook al enkele keren gecontroleerd en ik kan geen lek vinden. Zelfs met een elektronische gassnuffelaar kon ik geen lek ontdekken terwijl we allebei het gas roken. Ik zal er later deze week nog eens naar kijken!
Untitled
Er zit dus niets anders op dan een stukje verder te rijden en de eerste de beste rustige parkeerplaats te kiezen als plaats voor onze overnachting. We belanden in het dorp El Bruc waar aan de rand van het dorp een school ligt. Naast een monument als herinnering aan een oorlog met de Fransen. De school gaat net uit wanneer wij arriveren en een plaatsje innemen op de parkeerplaats. Nadat ik in mijn kolen Spaans bij verschillende mensen heb geïnformeerd weet ik zeker dat we hier wel een nachtje worden getolereerd. Ook gelden natuurlijk de belangrijkste regels voor het wild overnachten met een camper.
1. Geen overlast.
2. Geen rotzooi achterlaten.
3. Geen Camping gedrag met stoelen en BBQ’s.
Untitled
Lyka had weer trek in carbonara dus komt er vanavond Pasta met kip in carbonara saus en broccoli op tafel. Een nieuwe serie wordt op de memory stick gezet en we beginnen na het eten aan “American Crime”. Het eerste seizoen van een Amerikaanse serie over misdaad en wat dat kan doen met de families van de daders en de slachtoffers.
Copyright/Disclaimer