donderdag 22 december 2016

Spanje: Herstellen

Calpe (Camping Paraíso Camper)

Vroeg naar bed betekend ook vroeg op! Met een beker koffie binnen handbereik begin ik aan onze laatste dag in Calpe. Het is een lange en belangrijke dag. We moeten voorbereidingen treffen voor ons aanstaande vertrek. Ik schrijf een stukje en dat is vandaag extra moeilijk. Mijn hoofd lijkt niet goed vast te zitten op mijn romp, ik ben bang dat de rode wijn van gisteren daar wat mee te maken heeft.
Zodra ik me goed genoeg voel gaat de verpakking van de nieuwe harde schijf open en komt de oude genaamd “Muziek” tevoorschijn. Het programma “Disk Drill” wordt opgestart en enkele minuten later staat mijn MacBook te draaien. Vandaag zal er maar weinig gebruik worden gemaakt van mijn MacBook. Het lijkt me beter dat ik mijn laptop tijdens het herstellen van de bestanden met rust laat. Ik zie de teller van het aantal herstelde bestanden oplopen maar de klok niet teruglopen. “Meer dan 12 uur” geeft “Disk Drill” aan. Met die twaalf uur in gedachten begin ik aan mijn dag.
Als eerste moet ik de was gaan doen. Alle twee de wasmachines zitten al vol wanneer ik om iets over acht uur het washok betreed. Het mag dan wel lijken dat iedereen nog op een oor ligt en de camping uitgestorven is maar enkele vroege vogels, waaronder ik zelf, zijn al aan hun nieuwe dag begonnen.
Vol verbazing kijk ik naar de rij wasmanden en tassen die voor de wasmachines staan opgesteld. Er heerst hier wel orde! Een Engelse vrouw van mijn leeftijd, Debbie, komt binnen en stelt spontaan voor om mij voor haar te laten gaan. Ze heeft niet zo heel veel wasgoed vergeleken bij onze wasmand vol. Ze laat me ook zien dat er een wasmachine voor zes kilo is en een grotere voor acht kilo. Dan begrijp ik haar aanbieding, wij staan namelijk in de rij voor de zes kilo. Ik moet er natuurlijk ook wat voor terug doen! Zodra mijn wasgoed schoon is moet ik haar wasgoed in de machine doen en aanzetten. Da’s natuurlijk geen probleem! Ze geeft me vijf euro voor de wasmachine en laat me zien dat er een grote fles vloeibaar wasmiddel in de tas zit. Dat komt allemaal in orde en bedankt! Ondertussen is Lyka ook wakker en ligt als een jonge vogel in het nest met haar mond open te wachten om gevoerd te worden.
Als tweede moet ik dus naar de Aldi om vers brood en wat andere etenswaren te halen. Even een snelle blik op mijn MacBook, de teller loopt mooi op en de klok geeft “Meer dan 12 uur” aan. Geen probleem, we hebben nog acht en twintig uur de tijd om deze belangrijke operatie af te wikkelen.
Vers stokbrood voor € 0,39 brengt een glimlach op mijn gezicht. Ik koop nog wat vleeswaren en haast me terug naar de camper waar Lyka al het laatste nieuws op Facebook plaatst. We vallen aan als wolven omdat we gisterenavond de tweede avond op rij geen avondmaaltijd hebben genuttigd. Mijn spijsvertering is een beetje in de war. Het is zo gezellig op zo’n camping dat ik goed begrijp waarom mensen hier enkele maanden in de winter doorbrengen.
Na het wassen gaat de hele lading in de enorme 10 kilo droogtrommel en ik heb weer bijna een uur de tijd om de camper goed na te kijken. Alle belangrijke vloeistoffen worden gecontroleerd en de ruitenwisservloeistof aangevuld. De ramen van de cabine krijgen een goede schoonmaakbeurt, er zit nog steeds zout op van de storm, terwijl Lyka het woongedeelte opruimt en schoonmaakt.
De dag kabbelt zo voort en wanneer we klaar zijn is het al haast drie uur. Mijn MacBook is nog steeds bezig en er zijn al meer dan 25.000 bestanden gered. De klok staat nu op “Ongeveer 10 uur”! Dan zal de hele operatie om ongeveer één uur vannacht zijn afgerond. Dat is een mooi vooruitzicht.
Kees komt eens informeren hoe ver we zijn en of we al zin hebben om wat te drinken. We kijken elkaar aan en, wij zijn klaar met onze klussen dus kunnen ons verhaal over deze fotoloze dag onder het genot van een koud biertje gezeteld in de warme middagzon wel vertellen. Het is weer een gezellige middag en avond. Onze dagen is Calpe zitten er bijna op en waren heel gezellig. Zo gezellig dat ook vanavond het vlees dat voor onze avondmaaltijd is bedoeld weer in de koelkast blijft. Minie maakt heerlijke toastjes dus blijven we weer kleven. Aan alle mooie dingen komt een einde dus ook aan ons bezoek aan Calpe. Met een beetje meer bier op dan goed voor ons is gaan we terug naar de camper. Lyka zoekt meteen het bed op terwijl ik me nog even op mijn MacBook stort. Het herstellen gaat voorspoedig!
Ik kijk nog een halve film en af en toe naar het beeldscherm. En dan is “Disk Drill” klaar met het herstellen. Bijna 100.000 bestanden zijn gekopieerd naar de nieuwe harde schijf en moeten worden verwerkt. Maar niet nu! Daar heb ik volgende winter in de Filippijnen wel voldoende tijd voor! Ik kruip snel in bed want morgen gaan we verder met ons avontuur in  Zuid-Spanje.
Copyright/Disclaimer