maandag 21 november 2016

Spanje: Wisselende landschappen

Población (aan de rivier)

Na negen uur diepe slaap keer ik weer terug in het land der levenden. De eerste koffie en eerst eens kijken wat dat nu met het LPG is Spanje is. Het verbaasd me op slag dat op de website van “myLPG.eu”  er veel meer stations staan dan in mijn GPS! Eigenlijk zijn we dus voor niets naar Pamplona gereden! De nieuwe waypoints voor Spanje worden direct van het internet gedownload en in mijn grote Garmin geplaatst. Daar zal het dus niet meer fout gaan!
In de oranje gloed van de permanente verlichting staan we moederziel alleen op de immens grote parkeerplaats aan de rand van Logroño. Het is grijs maar niet koud en er lijkt ook geen regen in de lucht te hangen.
Als eerste publiceer ik weer een verhaal, ik lig er nog steeds een en bijna twee achter. Dan moet ik de waypoints voor de te rijden route invoeren want ook die zijn haast op!
Om half negen openen de hemelsluizen zich voorzichtig waarna het tikken op het dak van de regendruppels luider en talrijker wordt. Om kwart voor negen komt het met bakken uit de hemel terwijl ik aan de horizon de zon zie schijnen. Een plaatselijke regenbui dus die we rustig laten leeg regenen totdat we op zoek gaan naar een vers stokbrood.
Untitled
Op de rol voor vandaag staan er voldoende plaatsen om te stoppen maar dit zijn allemaal, slaapplaatsen, zwemplaatsen, wandelplaatsen en parkeerplaatsen. We moeten dus onze eigen ogen open houden om wat vermakelijkheden te bezoeken. Het waait veel te hard om in de bergen te wandelen, het is veel te koud om te zwemmen dus rijden we rustig over B-wegen en genieten van het steeds wisselende uitzicht.
UntitledUntitled
Gelukkig laat de zon zich nog steeds van haar beste kant zien. Wat ons het meest opvalt zijn de wisselende landschappen. We rijden over vlaktes in vijftig tinten bruin en dan beklimmen we weer een bergpas met schitterende vergezichten om in een vallei uit te komen die vol staat met geel en rood gekleurde wijngaarden zover het oog rijkt.
UntitledUntitled Untitled UntitledUntitled
We passeren een aan een rotonde gelegen bodega met haar eigen tentoonstelling voor de deur. Het wijnhuis van “Muga” in “Haro, La Rioja”. Het wijnhuis bestaat ruim 125 jaar en ik hoop dat ze nog 125 jaar bestaan. We rijden een extra rondje over de rotonde om de tentoonstelling te bezichtigen en parkeren de camper op de kleine door wijnranken omzoomde parkeerplaats. We combineren onze lunch met een korte wandeling en een bezoek aan de winkel van Muga.
In de winkel staan de beste en speciale flessen wijn breed uitgestald. Er is een fles met ik schat wel tien liter rode wijn en een stoffige verzameling flessen uit een ver verleden. Lyka kiest een fles roze Cava, bubbelwijn, om later deze week iets te vieren.
UntitledUntitled Untitled
Dan gaan we weer verder op zoek naar een plaatje voor de nacht. Dat plaatsje wordt “Población”. Naast een sportveld en een picknickweide is het hier ook een knooppunt van wandelingen door de omliggende bergen. Ik kan me goed voorstellen dat hier zomers tentjes staan waar de wandelaars in rusten en de nacht doorbrengen. Hoewel de tafels in het picknick gebied vervallen zijn vervullen ze nog wel hun functie.
Wij hebben speelweide helemaal voor ons zelf en we zijn daar heel blij mee. Ik parkeer net buiten het bereik van de straatlantaarn in de schaduw van een muur. Nu we al bijna drie weken onderweg zijn hebben we helemaal geen vreemde gedachten meer bij een staanplaats in het midden van niets. De deuren zijn op slot, de gordijnen zijn dicht dus er zal heel wat moeten gebeuren om naar binnen te komen! Een inbraak valt niet te voorkomen maar jezelf de hele reis zorgen maken is ook geen leven! Dan kan je beter thuis blijven.
Untitled
Voor het avondeten hangen we samen de kerstverlichting op die we vandaag hebben gekocht om het in de camper wat gezelliger te maken. Het is een groot succes en de LED lampjes verbruiken een te verwaarlozen hoeveelheid energie. Daar gaan we ook na de kerst nog veel plezier aan beleven.
Untitled
Koreaanse kippenvleugels met snijbonen en mihoen. Aziatisch op haar best! Aziatisch koken in de camper is altijd een succes. Het is gezond, gebruikt weinig energie en is nog smakelijk ook!
De X-Files besluiten deze dag zoals gewoonlijk. Ik krijg wel meer zin om weer eens een film te bekijken.
Copyright/Disclaimer