dinsdag 22 november 2016

Spanje: Een mislukt experiment

Arija (Camping Playa de Arija)

Gisteren voor het slapen gaan hebben we besloten om de kachel bij wijze van proef een nachtje uit te laten. De thermostaat van de kachel werkt niet dus we moeten de temperatuur regelen met de gaskraan. Dat is niet gemakkelijk kan ik jullie verzekeren. Dus in plaats van een behaaglijke twintig plus graden gaan we nu voor een natuurlijk lage temperatuur van, geen idee, enkele graden hoger dan de buitentemperatuur?
De hele nacht heeft de koude me gebeten en uit mijn slaap gehouden. Elk lichaamsdeel dat ook maar voor een moment onder het dekbed vandaan kwam, met uitzondering van mijn hoofd, werd binnen enkele minuten onaangenaam koud en maakte me wakker. Het was dus een hele slechte nachtrust maar de les is geleerd. We hebben èn een verkeerd dekbed bij ons èn we laten de kachel voortaan ’s nachts maar branden.
De thermometer geeft buiten ruim zes graden aan en binnen is het een hartverwarmende negen graden! Het kippenvel staat op de fluitketel! Dat gaat dus niet meer gebeuren deze reis, beter te warm dan te koud.
Untitled
Als ook Lyka de relatieve kou trotseert, de kachel heeft de temperatuur tot twintig graden opgestookt, ga ik gelijk aan de slag met het ontbijt. Dat moet vandaag wel stevig zijn met deze temperaturen dus eieren met spek zijn op zijn plaats.
Untitled
Na het ontbijt verlaten we onze rustige plaats voor de nacht en rijden richting het noordwesten van Baskenland. In een gehucht genaamd Soncillo drinken we thee. Hier realiseren we ons dat het weer dus ècht veranderd is. Het is op dit uur nog steeds steenkoud en een snijdende wind gaat tot op je botten. Voor een moment twijfel ik om met de trekvogels naar het zuiden te gaan. Maar niet voor lang. We hebben een kachel en gas is geen probleem dus blijven we nog zolang het weer het toelaat onze route afmaken naar de noordwestelijke punt van het Iberische schiereiland.
Untitled
Na de thee is het niet ver meer naar de camping in Arija, “Camping Playa de Arija” is vanzelfsprekend leeg maar geopend. Ik kan de eigenaar wel begrijpen want er zijn twee ploegen aan het werk, onderhoud en nieuwbouw, dus elke euro is meegenomen.
Hoewel de € 21,- niet in verhouding staan tot de geleverde service kunnen wij er prima mee leven. Het is een mooi gelegen camping aan een meer en ik weet dat het zomers hier fantastisch mooi moet zijn.
We hebben weer een warme douche, helaas geen mogelijkheid om de was te doen, elektriciteit en de verdiende rustdag. Het is vandaag dag 21 van ons avontuur naar Spanje en Portugal dus een vrije middag hebben we wel verdient.
Grote schoonmaak in de camper door Lyka en grote schoonmaak door mij op de MacBook. Verhalen afmaken en foto’s verwerken, de achterstand wegwerken en een beetje luieren.
Untitled
Omdat we onderweg geen enkele winkel hebben gezien moet ik vanavond weer improviseren. We gaan voor de aardappels, verse chorizo varkenssaucijzen en het restje diepvries groenten. Het lijkt niet veel soeps maar we zijn dankbaar en het voedt de hongerige magen.
Vanavond drinken we Spaanse champagne, van de “Bodega Muga” uit Haro. De fles was droog en het verstand in de fles. Op de thermometer lezen we dat het om half tien buiten twee graden Celsius is! Twee graden! We hebben geen winterbanden en geen zin in vorst, sneeuw hebben we al gezien en we maken gebruik van het beste dat een camper te bieden heeft.
We gaan morgen richting de Middellandse Zee!
Copyright/Disclaimer