dinsdag 8 november 2016

Frankrijk: Dwars door Frankrijk

La Madeleine Bouvet (Place l’Etang)

Ook op deze mooie ochtend probeert de zon ons over te halen om nog langer in Noord-Frankrijk te blijven. Voor een moment twijfel ik om het met Lyka te bespreken maar die wordt niet goed van mijn wispelturig gedrag dus laat is het maar achterwege.
Na een ontbijt van een dikke plak brood, wanneer jezelf moet snijden dan is dat gemakkelijk te regelen, met een gebakken ei met ontbijtspek en twee koppen koffie gaan we vroeg op pad. Het is pas acht uur wanneer de oude dieselmotor warm staat te draaien en ik heb het idee dat nog veel bewoners van de overige campers op een oor liggen.

De route naar het zuiden zet ik handmatig uit op de Garmin GPS. Een door de elektronica berekende route gaat me teveel over snelwegen en dat wil ik ten koste van alles voorkomen. De binnenwegen hebben juist hun charmes door de kleine dorpjes en vele winkels en oude gebouwen die je passeert. Net na negen is het tijd voor de eerste koffiestop.

Ruim een uur later stoppen we weer, dit keer naast een fotogeniek gesloten café. De laatste klant moet al zijn overleden. Ik probeer door de ongewassen ruiten naar binnen te kijken maar verder dan een stapel houten kratten met lege flessen kom ik niet. Het is er te donker binnen. Wat zou ik daar graag even hebben rondgeneusd!
Daarna rijden we eindeloos door het Franse landschap, we stoppen af en toe om even te rusten en wat inkopen te doen. Het doel voor vandaag is rijden, veel rijden en zo ver mogelijk rijden. Maar dat valt tegen met een oude diesel, honderden rotondes en vele kleine dorpjes met hun 30 Km/u zones. De beladen oude dame komt niet vaak boven de 90 Km/u. En laat dat nu precies te toegestane snelheid zijn op de Franse binnenwegen!

Uiteindelijk komen we na een beetje zoeken op de camperplaats in La Madeleine Bouvet terecht. Een schitterende plaats aan een grote vijver met een kraakhelder toilet en vers drinkwater.
Het is onvoorstelbaar hoe moe je kunt worden van acht uur rijden! Na een kleine 250 kilometer zijn we een flink eind naar het zuiden verhuisd. Voor morgen hebben we in ieder geval de zelfde plannen.

Een eenvoudige maaltijd van noedels met garnalen, enkele bokbier en drie afleveringen van de X-Files. Lyka ligt om kwart over negen al te snurken. Ik volg haar voor de kerktoren naast de parkeerplaats tien keer heeft geslagen!
Copyright/Disclaimer