dinsdag 14 juni 2016

Schotland: Semple Trail

Lochwinnoch (Castle Semple Visitor Centre)


Het is een genot om op kwart over zes de zon te zien schijnen. Buiten scharrelen tientallen grote witte zeemeeuwen tussen de uiteengerukte afvalzakken van de caravan voor ons. Nog voordat ik het toilet bezoek gaan de natte schoenen met de vochtige sokken vanuit de cabine in de langzaam sterker wordende ochtendzon en de koele zeewind. Een kopje koffie en weer achter de laptop.

Het lachebekje op de accumonitor lacht nog steeds maar het voltage van de huishoudaccu is teruggelopen tot 12,1 V en dat is wel heel erg weinig. Zo laag heb ik het deze reis nog niet gezien. Ik had de camper vannacht aan de paal kunnen zetten maar ik kan me niet meer herinneren of ik dat thuis ook heb getest. Ik denk haast van wel maar ik wil het risico niet lopen dat ik het zonnepaneel systeem op een of andere domme manier kapot maak. De rest van de reis zonder zonnepaneel zou een nachtmerrie worden en naar huis gaan zou de haast enige optie zijn. Daarom gaan we maar het andere uiterste testen! Alleen het paneel gebruiken om de huishoudaccu te laden totdat het echt niet anders meer kan. Om half acht loopt er alweer 2,6 A naar binnen dus het zal wel snel beter worden.
In een heerlijk ochtendzonnetje vertrekken we op weg naar de volgende onbekende bestemming. Voordat we de juiste koers gaan varen bezoek ik nog even de Lidl. Helaas beginnen de aanbiedingen uit de reclamefolder pas aanstaande donderdag dus moet ik even improviseren voor het avondeten. Ik probeerde steeds voor maximaal twee avondmaaltijden in te kopen maar nu we in de dichtbewoonde gebieden rond Glasgow terecht zijn gekomen is dat niet meer nodig.

Het rijden langs de kust deze ochtend is schitterend en nodigt uit om een kopje koffie in de zon te drinken, vergezeld van een bosbessen muffin, op een parkeerplaats langs het strand. Grote zeemeeuwen zitten op enkele meters te wachten of ik mijn muffin laat vallen òf dat ik ze wil voeren. In dit geval geen van beide dus!
Om iets over een uur parkeren we in Lochwinnoch op de parkeerplaats van het “Castle Semple Visitor Centre”. Dit is dus het einde van Tour 3 uit het WOMO boekje. Mijn gedachte is om tour 4 en tour 5 in mijn GPS te laden en snel verder te rijden naar Paisley Abbey. Maar het is hier aan het meer wel erg mooi en er staan al enkele campers die misschien ook blijven overnachten. Bij de informatie haal ik een brochure op en bestudeer die onder het genot van een kop koffie. De wandelingen rond “Loch Castle Semple" zijn ook aantrekkelijk. Voor de tweede dag achter elkaar een stevige wandeling bouwt wel aan je uithoudingsvermogen!
Lyka is het met me eens over de wandeling en hier overnachten dus na een heerlijke lunch van baguette’s met verschillende salami’s en oude Cheddar van het eiland Sky gaan we op pad. Het hele circuit rond het meer (Loch Castle Semple) is zestien kilometer. Drie en een half uur staat ervoor omdat er niet echt moeilijke stukken inzitten.

Het park met haar wandelingen heeft voor iedereen wat te bieden. Van beelden tot ruïnes, mountainbike paden en wandelpaden, vergezichten en smalle doorgangen door lage boomhagen. Voordat we op de helft van de geplande wandeling zijn besluiten we om toch maar met een kleine omweg weer terug te keren via dezelfde richting maar andere paden. Na bijna drie uur en 12 kilometer keren we bij de camper terug. Kapot maar voldaan! Ook Lyka heeft gelukkig van de wandeling genoten.

Chicken Kiev met pasta en tomatensaus staat vanavond op het menu. Ook deze kip Kiev gaat in de Omnia en tot mijn verbazing werkt het ook nog. Toch denk ik dat de Omnia al haar beste tijd bij ons heeft gehad en dat ik op zoek ga naar een Coleman oventje. Een opvouwbaar oventje dat ook gewoon boven op de gaspit gaat met die verbetering dat het de vorm van een doos heeft en dat er 30 cm pizza’s zonder problemen in gaan. En die pizza’s roepen naar ons in de supermarkt.
Onder het eten bespreken we het menu voor morgen. Ik heb wat inspiratie met de verschillende ingrediënten die we nog aan boord hebben en die we gemakkelijk onderweg kunnen kopen. We hebben morgen een korte stop nodig om enkele kleine inkopen te doen. De kosten van het eten en drinken, inclusief de alcoholhoudende bieren en ciders liggen iets hoger dan ik had verwacht. Mede ook omdat we voldoende witte wijn aan boord hebben.
In het spreadsheet dat ik heb gemaakt houd ik de uitgaven zo nauwkeurig als mogelijk bij. Ik heb 5 posten gemaakt (eten & drinken, brandstof e.d., overnachtingen, vertier/bezoek en diversen) en hoop aan het einde van de reis mijn streefbedrag voor de uitgaven per dag te hebben gehaald. Elke ochtend wanneer ik mijn MacBook start is het gemiddelde in ieder geval weer verder omlaag.
Er verschijnt een regenboog aan de horizon en dat voorspelt regen. Het duurt dan ook niet lang voordat de regen over onze camper op de mooie parkeerplaats neerdaalt. Schotland, ik heb het al eerder gezegd en ook zal ik het nog wel een paar keer herhalen, is waar je bijna elke dag regen kan verwachten.
Terwijl de regen op het dak tikt kijken we naar “American Sniper” (2014) en omdat ik door het luide tikken van de regen op het dak niet kan slapen, drie afleveringen van “The Big Bang Theory”. Ik moet toegeven, òf ik begin verzadigt te raken òf seizoen 7 is zeker niet het beste seizoen van serie. Wat gaat morgen ons brengen?
Copyright/Disclaimer