zaterdag 18 juni 2016

Schotland: Monty Python and the Holy Grail

Glen Finglas (Little Druim Car Park)

Goede morgen, het is om half zeven buiten slechts 8,7 graden en in de camper 11,2 graden. Dus vanochtend gaat voor het eerst in ruim drie weken de kachel aan. De aangename warmte van het oude gaskacheltje verspreid zich verbazend snel door de leefruimte.
Boven ligt Lyka nog te slapen als een os. In het slaapgedeelte boven de cabine warmen onze lichamen de lucht redelijk goed op. Daar zitten zeker enkele graden verschil in. Zeker, want zodra ik ’s morgens het gordijn open voel ik de kou in mijn neus bijten. Het zijn de kleine ongemakken die het reizen met een camper leuk maken.
De kachel gaat aan en op deze ochtend vloeien de verhalen weer als vanouds uit mijn vingers. Het gebrek aan inspiratie is alweer verdwenen en ik ben heerlijk uitgerust na de ontspannende avond en goede nachtrust. Die nachtrust is met de nacht beter geworden en nu weten we eigenlijk niet beter meer dan slapen in een onbekende rustige stille omgeving.
We hebben nog aardig wat te doen voordat we weer op pad kunnen dus zitten we al vroeg aan de boterhammen met vleeswaren en kaas. Restjes opmaken is het devies van dit ontbijt! Ruimte maken in de koelkast want is natuurlijk maar piepklein. In het woongedeelte krijgt alles weer zijn vaste plaats zodat er niets in de rondte kan vliegen tijdens het rijden en onze volgende stop is de sanitairplaats van de camping.
De cassette van het toilet wordt geleegd en watertank 2 wordt met vers drinkwater gevuld. We zijn op reis gegaan met een gevulde watertank 1 maar dat was vanaf het begin niet goed. Er zat een luchtje aan het water omdat die kleinere tank zeer weinig wordt gebruikt. Daar zijn we nu voorgoed vanaf! Het water wat nu uit de kraan komt kan worden gebruikt om te wassen en te koken! Ik denk dat tank 1 vanaf vandaag nooit meer gebruikt word.
Een blik op de kaart met LPG vulstations heeft me geleerd dat we nu naar een gebied gaan waar LPG vulstations maar heel dun bezaaid zijn. Vul de LPG dampgasfles maar en ook de brandstoftank wordt met diesel afgevuld. We zijn klaar voor de eerste dagen in een schaars bewoond midden Schotland! Bij de Lidl koop ik nog voor twee dagen verse groeten en wat vlees en zo weten we zeker dat we pas over een dag of vier weer boodschappen hoeven te doen.

De enige geplande culturele stop voor vandaag is “Doune Castle”. Een kasteel met niet heel veel belangrijke historie maar daarom niet minder belangrijk. Nog voordat we Stirling hebben verlaten krijg ik de mogelijkheid om een mooie foto van “Stirling Castle” vanuit een andere hoek te maken.

En dan verlaten voorlopig de bewoonde wereld. het voelt voor mij als een opluchting omdat het verkeer buiten de drukke bevolkingscentra veel vriendelijker is. Het is al bijna half twaalf en ik heb mijn koffie deze ochtend nog niet gehad. Het bruine bord “Stirling Monument” komt dus als geroepen. Op een kleine parkeerplaats omringd door bloeiende velden met uitzicht op de bergen in een schuchtere ochtendzon drink ik mijn koffie.
De zon komt voorzichtig tevoorschijn en ik hoop dat ze zich later op de dag laat gelden.
Ik kijk naar het bronzen beeld van Sir David Stirling, de Schot die de SAS (Special Air Services) stichtte. De Britse Navy SEALS! Alleen zeventig jaar geleden. Zijn visie is het voorbeeld voor alle speciale legereenheden over de hele wereld.

En dan zijn we eindelijk bij “Doune Castle”. Het is al zo laat dat we eerst lunchen, fish cake op een broodje met mosterd en knoflooksaus. Het gaat er goed in want we hebben alweer trek. Het weer is ondertussen beter geworden en de zon brand de Ampère uren door het zonnepaneel naar de huishoudaccu. 6,8 A staat er op de monitor! En dat doet me goed om te lezen, de accu wordt dan weer eens goed vol geladen.

Het kasteel is indrukwekkend en niet onopgemerkt gebleven. Zo zijn er hier veel opnamen gemaakt voor de serie “Outlander”, maar de film “Monty Python and the Holy Grail” is bij velen wel meer bekend.

De rondleiding door een audio apparaat in informerend en tegelijk grappig omdat een van de Monty Python leden de teksten heeft ingesproken. Een klein onbelangrijk kasteel op het Schotse platteland voor een onvergetelijke middag. We kopen zelfs voor de tweede dag op rij souvenirs! Voor Lyka een koelkast magneet met de twee Schotse vlaggen en voor mij twee flessen “Holy Grail Golden Ale”.

Vanaf Doune gaan we richting Callander waarna linksaf slaan een enorm natuurgebied in. De wegen worden smaller en de auto’s lijken breder. De snelheid komt nu zelden boven de 30 mijl per uur wegens de krappe bochten en golvende wegen. De eerste twee parkeerplaatsen zijn veel te stijl om de camper fatsoenlijk te parkeren. Bij de derde is het raak. De parkeerplaats is redelijk vlak en niet ver van een kampeerterrein. Het is er wel rustig en een goede uitvalsbasis voor een overnachting en misschien nog wel een wandeling.

Kipshoarma met gebakken aardappelen en sla voordat de avondfilm wordt gestart. “Monty Python and the Holy Grail”. Morgen gaan we dus weer wandelen!
Copyright/Disclaimer