vrijdag 8 november 2013

Thailand: Wachten op de Tyfoon

Si Saket (Bij Jan thuis)

Vandaag donderde er een van sterkste tyfoon’s ooit gemeten over de Filippijnen. Nu niet meteen dat Lyka zich in het zwaarst getroffen gebied bevindt maar een paar honderd kilometer verder op kan het goed spoken. Ik kan me nog goed herinneren dat ik zelf voor een paar dagen, in juni 2011, in het geboortedorp van Lyka was toen er een tyfoon overtrok. Je verwacht dat elk moment het dak van het huis wordt gerukt. Maar het meest vreemde is toch het oog van de tyfoon! Na alle wind en regen wordt het rustig weer en de zon schijnt voor een paar uur waarna alle wind en regen weer van voor af aan begint. Maar ik hoor niets van Lyka en maak me wel een beetje zorgen. Ik weet dat het communicatie netwerk meteen wordt uitgeschakeld om zoveel mogelijk schade te voorkomen. Maar toch, ik hoop dat ik snel wat van haar hoor. Deze tyfoon stevent nu op Vietnam af en dat zou vanaf zondag heel veel slecht weer geven in de omgeving waar ik me bevindt en waar ik met de motor doorheen rijdt. Jan gaf al aan dat het beter is om een paar dagen te wachten. En dat doe ik dan ook. Ik ben van plan om nu op dinsdag te vertrekken mits het slechte weer voorbij is getrokken. Eigenlijk heb ik de hele vrijdag niets gedaan! Lekker schrijven en relaxen. Ik heb het hier prima naar me zin zo! Een mooi huis, een mooie kamer, een prima sofa om op te slapen, een goed boek om te lezen en goed gezelschap om me heen. Voor de afwisseling zijn we bij een Engelsman gaan eten. Fish en chips was prima. Een paar biertjes, een goed gesprek na het eten en ook deze mooie dag is weer ten einde.

Pattaya - Chantaburi - Watthana Nakhon - Buriram - Bua Yai - Surin - Si Saket 836+161= 997 Km
Copyright/Disclaimer