dinsdag 5 november 2013

Thailand: Een nieuwe motor?

Bua Yai (John en Yuun’s huis)

Om acht uur staat de zon al aan een stralend blauwe hemel, er is geen wolkje te zien en wanneer ik mijn kennis over het weer in Thailand moet geloven zal dat ook hopelijk zo blijven de komende maanden.
Zodra ik buiten de bebouwde kom ben steekt de harde, onaangename, wind weer de kop op. Met de snelheden die ik op de motor haal valt het nog wel mee, zo tussen de zestig en zeventig Kilometer per uur, maar wanneer je op een snellere motor zou reizen dan is het haast wel oncomfortabel. De vrachtwagens en hoog beladen pick-up trucks voor me op de weg slingeren gevaarlijk bij elke windstoot. Verhoogde concentratie in deze gevaarlijke en verraderlijke situaties.

Bij een wel heel vreemde dikke Boeddha hou ik mijn eerste stop van de dag. Terwijl de nog koude cola me prima smaakt denk ik voor een moment aan de kilometers die er al achter me liggen en de onbekende wegen die nog voor me liggen. Ik vraag de dikke vreemde Boeddha in mijn gedachten, terwijl ik mijn amuletten in mijn handen hou, om me te beschermen en me te begeleiden. Geen antwoord maar ik ben ervan overtuigd dat het wel goed zal komen.
En dan breekt het saaie landschap van de Isaan aan! Honderdduizenden vierkante kilometer rijst doorsneden met asfalt. Er is maar heel weinig te zien of te beleven. Gewoon rijden en de kilometers maken. Ik heb last van de wind en het zand. Er waait zoveel zand over de weg, de rijstoogst is begonnen, dat ik het tussen mijn tanden hoor knarsen. En ik snap maar niet waarom ik steeds over van die hoofdwegen moet rijden. Er zouden toch zeker wel enkele wegen binnendoor moeten zijn! Maar tijd om te experimenteren heb ik niet, ik moet daar later vandaag maar eens naar kijken.

Gelukkig is er wel het eten!

Kip op rijst, simpel en toch complex van smaak. Heerlijk met de pittige saus en dat voor een euro. De laatste kilometers zandweg langs een reservoir herken ik en ik weet dat ik op de goede weg ben. John en Yuun zijn blij verbaasd me te zien en met een enthousiaste gastvrijheid is het vanzelfsprekend dat ik een nacht blijf slapen.
Na een koffie, er is een ander vriend van John genaamd Nick, gaan we op pad naar de motorwinkel om te kijken naar een brandstoffilter en misschien een nieuwe voorband.

Van het een komt het ander! Nieuwe voorband + nieuwe achterband + nieuwe tandwielen en nieuwe ketting + nieuwe remblokken voor en achter + een brandstoffilter. Honderd en tien euro voor de hele operatie en mijn motor is haast weer als nieuw! Soms moet je hier wel geld aan uitgeven!

Ondertussen heeft Alan zich ook bij ons gevoegd en hij blijft ook slapen. Het wordt een hele gezellige avond en John schotel ons heerlijk varkensvlees op engelse wijze voor. Nu is de engelse keuken niet een van de beste maar voor de kenners zeker niet zo slecht als ze ons willen laten geloven.

Het is een hele gezellige avond met oude en nieuwe vrienden. Een paar biertjes en dan naar bed!

Wat kan het leven toch simpel en mooi tegelijk zijn op het platteland van Thailand!

Pattaya - Chantaburi - Watthana Nakhon - Buriram - Bua Yai 459+192= 651 Km

Copyright/Disclaimer