maandag 18 november 2013

Thailand: Lelijke maar noodzakelijke wegen

Bua Yai (John’s en Yoo’s huis)

Vandaag weet ik dus wat me te wachten staat! 259 kilometers over provinciale snelwegen om zo snel als de wind in Bua Yai te komen. Een telefoon van John liet me weten dat het  onderdeel voor in de carburateur is aangekomen. Het moet worden geplaatst voordat ik naar de bergen ga! En om eerlijk te zijn is het ook weer leuk om bij John en Yoo langs te gaan! Ik wordt er heel hartelijk en gastvrij ontvangen elke keer wanneer ik weer op de sta.
De wegen zijn lelijk en gevaarlijk! Eigenlijk zijn er maar enkele lichtpuntjes langs dit verschrikkelijke traject richting het zuiden.

Het eerste lichtpuntje is een tempel met een koe boven de poort. Ik moet dan meteen denken aan de koe in het hindoeïsme en vraag me toch hardop af hoe dit in het boeddhisme terecht is gekomen. Gelukkig heb ik hier een toilet kunnen vinden om me te verlossen van een groot probleem. Thais eten werkt nu eenmaal zo! De ene keer heb je nergens last van en de volgende keer blijft het, zonder een aanwijsbare reden, maar uit je lichaam stromen. Een gat in de grond is een geschenk uit de hemel!

Broodbergen onderweg en dan weer verder! Een tempel met een bhodiboom met daaronder overblijfselen van Boeddhabeelden.

En dan ben ik bij John en Yoo, maar er is onverwachts bezoek! De persoon die ik het minste mag in Thailand is er met een klant gearriveerd. De alcoholistische Engelsman is in het ziekenhuis terecht gekomen met zware onthoudingsverschijnselen. De publieke vrouw is al de hele dag dronken en is net zo ontstemd om mij te zien dan ik om haar te zien.
Haar oneindige en eenzijdige gescheld op alles en niets ben ik zo snel zat dat ik al snel besluit om maar niet op John te wachten en alleen naar de motorwerkplaats te rijden om mijn motor te laten repareren. Ze brabbelt aan een stuk Thais afgewisseld met veel F*{king dit en dat! En dat staat me heel erg tegen!
Mijn motor wordt binnen een uurtje door de gelouterde monteurs gerepareerd en bij terugkomst in het huis wordt ik hartelijk verwelkomd door John die zich zichtbaar geen raad weet met de situatie.

Een totaal vreemde Engelsman aangevoerd door een prostituee uit Pattaya, die het geen moer kan schelen zolang ze maar dagelijks wordt betaald, wordt gratis geholpen door John en Yoo!

Hoe kan een mens zo brutaal zijn? John en ik gaan samen buiten zitten om de problemen te bespreken. De oplossing is simpel maar John is te goed om de vreemde man aan zijn lot over te laten.
Na enkele bieren zijn we tot de conclusie gekomen dat de vreemde man met de prostituee maar snel moeten vertrekken zodra hij uit het ziekenhuis is ontslagen.
Geen foto van het avondeten want ik had zo’n trek dat het bord al leeg was voordat John vroeg waarom ik geen foto van het eten heb genomen. Morgen weer een foto dus!

Pattaya - Chantaburi - Watthana Nakhon - Buriram - Bua Yai - Surin - Si Saket - Khong Chiam - rond Khong Chiam - Mukdahan - Ban Phaeng - Nong Khai - Loei - Bua Yai 2.406 + 259 = 2.665 Km

Copyright/Disclaimer