woensdag 27 november 2013

Thailand: Mijn stalen ros ruikt de stal

Pattaya (Almost Free Hotel (103)

Voor de tweede dag op rij sta ik al om half zes naast mijn bed. Het is een vreemde dag vandaag, ik voel me anders dan op de ochtend van de vorige zesentwintig dagen. Mijn schoenen zijn nog steeds vochtig van binnen en dat is geen comfortabel vooruitzicht! Maar ik heb niets anders! Ik zal het ermee moeten doen.
Buiten stromen de gelovigen voor het ochtendgebed naar de moskee achter het hotel.

Gisteren heb ik het al over de groeiende hebzucht en afgunst onder de Boeddhisten gehad en vandaag zal ik een korte uitleg geven over het probleem in het zuiden van Thailand dat al aan duizenden mensen aan beide zijden het leven heeft gekost.
Dit probleem wordt een moslim probleem genoemd omdat die mensen in het zuiden hoofdzakelijk moslims zijn. Waren het christenen geweest dan was het een christen probleem geweest, dus dat met het geloof is het niet echt. Het is hetzelfde probleem dat de rest van Thailand in zijn wurggreep houdt, “hebzucht en afgunst”.
In het zuiden van Thailand zit er olie en gas onder de Golf van Thailand. De opbrengsten van die lucratieve vondst gaan in zijn geheel naar de regering in Bangkok.
‘Het rijke noorden’, zoals ze dat zo graag in het zuiden noemen.
Dat de Thai in mijn ogen het domste en het meest luie volk van zuid-oost Azië zijn heb ik al eens eerder verteld. Ze worden op de voet gevolgd door de moslims in Thailand, Maleisië, Indonesië en de Filippijnen.
Het oude sultanaat Pattani is in een verdrag in 1909 met Thailand geruild tegen Kedah en een paar andere sultanaten die later de kern zouden vormen voor het moderne Maleisië. En die inwoners van dat oude sultanaat willen nu òf een soort van onafhankelijkheid, òf zelfbestuur, zodat ze tot het einde van de gas en olievoorraden op hun luie kont kunnen zitten en zonder ook maar een minuut per week te werken en goed inkomen kunnen ontvangen. Zoals dat werkt in de oliestaten in het midden-Oosten. Dat ze geen geweld schuwen is bekend en voor de toekomst voorspeld dit ook weinig goeds omdat ook Maleisië niets met deze luie moslimbroeders te maken wil hebben.

Op mijn computer stippel ik de weg naar Ayuthaya uit die ik vandaag wil gaan rijden. En dat is op het eerste gezicht geen leuk beeld! Er zit gewoon niets anders op dan de lelijke snelweg met het nummer 11 te volgen. En het is een lelijke weg, toch heeft het ook zijn voordelen want om de tien kilometer is er een enorm complex met een benzinestation, 7-11, restaurants en toiletten.

Het rijden op de autosnelweg is heel vermoeiend. Er is veel vrachtverkeer en die wanen zich de koning van de weg. Een buitenlander op een motor is voor hun net zo belangrijk als de opening van een nieuwe McDonald’s in Nigeria.
Met een hogere snelheid dan voorheen blaas ik richting Bangkok! En nog voor een uur sta ik op de kruising waar ik rechtsaf moet slaan naar Ayuthaya. Geestelijk sta ik ook op een kruispunt en moet tot een besluit komen. Mijn GPS geeft aan dat het nog maar 180 kilometer naar Pattaya is. Ik denk diep en kort na!
‘Dan rij ik maar door!’
En zo komt deze motortrip sneller aan een einde dan ik eergisteren had kunnen vermoeden! De snelheid wordt verder opgevoerd en het verkeer wordt drukker des te dichter ik bij Bangkok kom. Het zijn lelijke wegen en er is niets te zien, vandaar dat ik ook maar twee foto’s heb gemaakt! Na 5.189 kilometer sta ik weer op de plaats waar ongeveer vier weken geleden dit avontuur is begonnen.

In het hotel hebben ze gelukkig nog een kamer vrij die ik per dag kan verlengen, wanneer ik weer vertrek is het niet zeker dat ik weer kan terugkomen. Het hoogseizoen van de jaarwisseling staat voor de deur. Ze doen in dit hotel niet aan reserveren! Binnenlopen en betalen is het enige wat ze hier in dit hotel begrijpen.
Ik breng mijn spullen naar boven en maak een hoop van de vuile was. Dat si het eerste wat ik morgen moet doen. Dan mijn motorpapieren ophalen. Veel slapen, lekker eten en diep nadenken wat ik in december ga doen. Nu nog een paar biertjes en dan naar bed!


De rit van de afgelopen vier weken


Pattaya - Chantaburi - Watthana Nakhon - Buriram - Bua Yai - Surin - Si Saket - Khong Chiam - rond Khong Chiam - Mukdahan - Ban Phaeng - Nong Khai - Loei - Bua Yai - Lom Sak -  Ban Khok - Nan - Golden Triangle - Chiang Mai - Phitsanulok - Pattaya 4.675 + 514 = 5.189 Km

Copyright/Disclaimer