dinsdag 7 januari 2025

Japan: Een gouden vogel van een bankbiljet

Byodo-in

Osaka (Cote House) 406), zaterdag 17 februari 2024

Uji river De rivier is een natuurlijke grens die de stad Uji letterlijk en figuurlijk doormidden snijd. Voor mij is het ook de grens tussen de twee verhalen over deze mooie 17 februari in Japan. Tussen de beide oevers ligt een eiland, het is me niet duidelijk of dit eiland kunstmatig of natuurlijk is. Zoals de grens tussen veel zaken in Japan moeilijk is te onderscheiden.
Asagiribashi BridgeEen broodje etenUkishima Jusanjunoto (Thirteenth Story Pagoda)Ukishima Jusanjunoto (Thirteenth Story Pagoda) Het eiland in de rivier is een verademing, een oase van rust zonder rondslingerend afval en graffiti op de monumenten en publieke kunstwerken. Waarom kan het niet overal ter wereld zo schoon op straat als in Japan zijn? Het is ook een uitgelezen moment om te genieten van het laatste broodje dat we uit de Life Supermarkt hebben meegebracht en een klein flesje warme groene thee uit een verkoopautomaat. De winterzon schijnt uitbundig en de koelte aan het einde van de winter bevalt me prima. Na een kwartiertje gaan we de volgende brug over naar de andere oever van de Uji rivier.
Matcha IcecreamMatcha Icecream
Het eerste waar we op de andere oever tegenaan lopen is een ijskoopman die natuurlijk het Matcha ijs verkoopt. Zoals in de trein belooft koop ik voor Lyka een Matcha ijsje dat ze met veel smaak opeet. Ik vindt het ijs zelf ook erg lekker omdat de licht bittere theesmaak niet wordt gecamoufleerd met grote scheppen suiker. Japans eten en drinken is erg gezond en met liefde bereid.
De zeer fijn gemalen groene Japanse thee is overal in het straatbeeld aanwezig. Bijna alle winkels die passeren verkopen etenswaren en/of dranken waar de matcha thee een belangrijk ingrediënt van is. Het grootste raadsel van deze dag uit bestaat voor mij ook nog steeds. Groeit hier in Uji ook Matcha thee of worden de gedroogde blaadjes hier alleen maar verwerkt. Tot nu heb ik nog geen antwoord kunnen vinden maar dat ondermijnt geenszins de geweldige ervaring in dit beroemde stadje van de groene thee.
Toegangsbewijzen Byodo-inByodo-in Dan is het tijd voor een van de andere belangrijke redenen waarom we naar Uji zijn gereisd. De “Byodo-in” is een van de oudste en belangrijkste Boeddhistische tempels van Japan.

De tempel Byodo-in is oorspronkelijk gebouwd in 998 tijdens de Heianperiode. Het gebouw was toen een villa voor Fujiwara no Michinaga, een van de machtigste leden van de Fujiwarafamilie. De villa werd in 1052 door Fujiwara no Yorimichi omgebouwd tot tempel. Het bekendste gebouw van de tempel is de fenikshal (鳳凰堂 hōō-dō) of de Amitabhahal. Deze is gebouwd in 1053. Het is het enige originele gebouw dat vandaag de dag nog overeind staat. De overige tempelgebouwen sneuvelden tijdens een burgeroorlog in 1336.

De entree voor dit heilige gebied met haar tientallen gebouwen en museum is ongeveer € 3,70 voor een volwassene. Wat kost het rijksmuseum ook alweer? O ja, € 23,50! In Japan gaan ze anders met hun cultuur en geschiedenis om! Daar is het voor iedereen toegankelijk en gepensioneerden en schoolkinderen mogen heel vaak gratis naar binnen. Het ontbreken van hekken en bewaking zegt genoeg over de eerlijkheid van de Japanners.
Byodo-in Saisho-inByodo-in Saisho-inKlein altaar Als eerste bezoeken we de bijgebouwen en ook hier heerst die serene (innerlijke) rust die in Japan zo vanzelfsprekend is. Ik mijmer weg in mijn gedachten en droom dat we volgend jaar weer in Japan zijn. Het is hier gewoonweg in een woord: ‘fantastisch’.
2024-02-17_141327flickr Het belangrijkste gebouw van het tempelcomplex is “de Feniks Hal”. In een gepaste stilte schuifelt de stroom bezoekers tegen de klok in rond het paviljoen. Er is een mogelijkheid om ook het interieur van de hal te bezoeken maar dat is een extra entreebewijs en een lange wachttijd. Dat eerste is nog wel te doen maar dat wachten zie ik toch als een vermijdbaar tijdverlies.
Byodo-inByodo-inByodo-in klokkentoren We bekijken het paviljoen van alle kanten voordat we het Byodo-in Museum bezoeken. In de klimaat gecontroleerde omgeving bekijken we ook in stilte de originele eeuwenoude schatten uit de Feniks Hal. In en om de de hal zijn er kopieën geplaatst zodat de eeuwenoude originelen geen verdere schade oplopen.
Bij de ingang van het museum staat een duidelijk bord dat fotograferen verboden is. De Japanners, onderdanig vanuit hun cultuur en filosofie, houden zich daar dan ook strikt aan. Het gehoorzamen werkt aanstekelijk voor een van nature opstandige Westerling als mijn persoon. Het kost me geen enkele moeite om mijn iPhone 13 Pro Max in mijn borstzak te houden. Gehoorzamen is aanstekelijk in deze oosterse cultuur.
Byodo-in We vervolgen het rondje om de Feniks Hal midden in de vijver en komen bij een vreemd tafereel. Eer staan Japanners selfies te maken van de Feniks Hal met een bankbiljet in de hand. Ik zoek in mijn broekzak naar het bundeltje bankbiljetten maar ik kan op de bankbiljetten niets bijzonders ontdekken.
Byodo-in Onopvallend schuif ik wat dichterbij en zie dat het biljetten zijn van 10.000 yen, ongeveer zestig euro, die ze omhooghouden. Maar wat is daar dan zo bijzonder aan?
Byodo-in10.000 Japanse Yen10.000 Japanse Yen Het zijn de twee vergulde vogels op het dak van de Fenikshal! Het gebouw is zo belangrijk voor de Japanse cultuur en samenleving dat het zijn weg heeft gevonden naar een afbeelding op het bankbiljet van 10.000 yen.
Munt 10 yen
Maar niet alleen op het bankbiljet! Onderzoek wees uit dat het ook de beeltenis is op het onbeduidende koperen muntje van 10 yen.
Byodo-in Een laatste blik over mijn schouder en een laatste foto van de indrukwekkende Feniks Hal. Wat is het toch mooi wanneer een volk trots is op hun cultuur en elke besmetting van buitenaf resoluut afwijst! Ik zou hier kunnen leven.
TV optredenTV optredenVerklaring TV optreden We zijn nog geen vijf minuten verwijderd van het Byodo-in tempelcomplex en de volgende verrassing staat ons alweer te wachten. Een groep Japanners komt op ons af en een vriendelijke dame vraagt in goed Engels of we toeristen zijn. Ik heb het al eerder vermeld dat westerlingen op veel plaatsen in Japan erg zeldzaam zijn.
Ik beantwoord ontkennend en vertel haar dat we reizigers zijn. Toeristen maken georganiseerde rondreizen en daar houden wij niet zo van. Wij houden ervan een land, haar bewoners en cultuur zelf te ontdekken. Mijn antwoord tovert een brede glimlach op haar mond en ik zie in haar ogen een glinstering van plezier.
‘Wilt u meewerken aan een interview voor ons TV-station? Wij maken een programma over buitenlandse bezoekers van Japanse bezienswaardigheden.’
Ik heb er geen bezwaar tegen en het is voor mij is een verschijning op TV ook een nieuwe ervaring. Ik moet wel eerst een verklaring ondertekenen zodat alles ook juridisch waterdicht is.
In een ruim kwartier beantwoord ik een handvol vragen over Uji en Japan in het algemeen. De vrouw, die de vragen stelt, de cameraman en geluidsman staan te gniffelen bij elk antwoord dat ik geef. Mijn antwoorden en acteerwerk vallen in de smaak van het filmteam. Nadat ze mij uitgebreid hebben bedankt gaan we weer verder. Richting het treinstation omdat onze mooie dag in Uji er bijna op zit.
Thee winkelMatcha overalStatue of Murasaki Shikibu De straat blijft omzoomt met winkels vol met Matcha producten. Voordat we voor de laatste keer de rivier oversteken richting het JR treinstation blijven we nog even staan bij het standbeeld van “Murasaki Shikibu”

Murasaki Shikibu (Japans: 紫 式部) (circa 973 – circa 1014 of 1025) was een Japans schrijfster, dichteres en hofdame aan het keizerlijk hof tijdens de Heian-periode. Ze is vooral bekend geworden als vermoedelijke auteur van Genji Monogatari ('Het verhaal van prins Genji'), dat ze in het Japans schreef tussen circa 1000 en 1008. Dit is een van de vroegste en meest beroemde romans uit de geschiedenis.
Haar werkelijke naam is onbekend, hoewel sommige geleerden veronderstellen dat haar voornaam Takako was (van Fujiwara Takako). Volgens haar dagboek kreeg ze aan het hof de bijnaam "Murasaki" ("paars"), naar een personage in Genji Monogatari. "Shikibu" verwijst naar de positie die haar vader bekleedde in het departement voor ceremonies: shikibu-shō.


In Japan is alles schoon en zonder graffiti. Hoe dat komt? Daar kan ik alleen maar naar gissen want de Japanse samenleving is nog steeds ondoordringbaar gesloten.
In de trein terug naar Osaka laat ik alle indrukken van vandaag in mijn gedachten nog een keer de revue passeren. Wat was het een heerlijk uitstapje vandaag met ook nog eens mooi weer om de hele dag buiten door te brengen.
We proberen te overleggen wat we morgen gaan doen. Lyka is niet onder de indruk en wil graag een rustdag op de kamer doorbrengen. Laat dat nu precies het tegenovergestelde zijn van wat ik graag wil gaan doen. Ik wil blijven bewegen en ontdekken.
Bierblik met grote openingBierblik met grote opening Ik koop bij de 7-11 nog drie blikken bier en het mag duidelijk zijn dat ik er niet helemaal bij was met mijn gedachten. Op de kamer trek ik het blik open en tot mijn grote verbazing komt bijna de hele bovenkant van de deksel los. Met grote ogen staar ik naar de schuimende witte bierkraag in het halve liter blik. De drinkervaring is hetzelfde als drinken uit een glas, rare jongens die Japanners!
Pizza eendenborst en Pizza pepperoniPizza etenPizza eten We staan er financieel weer een klein beetje beter voor en daarom besluiten we om een keer wat uitgebreider te gaan eten. Tijdens de vele wandeling in de omgeving van ons hotel heb ik “PIZZERIA 8” ontdekt op loopafstand. Het is een gezellig en knus restaurant dat wel wat duurder is dan de meeste Japanse restaurants maar verandering van spijs doet eten. We gaan voor de pizza met eendenborst en de wat meer klassieke pizza peperoni.
Het smaakt ons geweldig en de ijskoude pul bier spoelt alles goed weg. Helaas krijgen we het niet helemaal op en na een vriendelijk verzoek worden de restjes van de pizza in aluminiumfolie verpakt. Dat is morgenvroeg in ieder geval mijn ontbijt. We zijn er nog steeds niet uit wat we morgen gaan doen maar dat kan heel snel veranderen.
Copyright/Disclaimer