
Osaka (Cote House) 406), woensdag 14 februari 2024
Het eerste deel van woensdag 14 februari 2024.
Bij terugkomst in het hotel vandaag kijk ik tegen 297 foto’s aan die ik moet verwerken. Mag ik dan zeggen dat het vandaag een geslaagde dag is geweest? De aanloop naar deze dag was een hele vreemde. Ik had de “Katsuō-ji” tempel al eens eerder op het internet gezien en mijn interesse ging uit naar de lange wandeling door een kloof, met halverwege een waterval, door een bosrijke omgeving op weg naar de Boeddhistische tempel. Ruim zeven kilometer bergopwaarts zou moeilijk aan Lyka te verkopen zijn?
Mijn verbazing is te begrijpen toen mijn meisje gisteren begon over een tempel in de bergen met veel rooie poppetjes. Tsjinga, of misschien B.I.N.G.O! Het idee moest toch met enige voorzichtigheid worden behandeld want ik verwacht dat ze niet wist van de wandeling naar de tempel. We bespraken het idee samen zodat het duidelijk was dat deze dag voor ieder wat wils had. En we waren het er snel over eens! Ondanks de lange wandeling gaan we vandaag naar de “Katsuō-ji” tempel.
De weersvooruitzichten bepalen al een paar dagen mede ons programma. Lyka en ik zijn het er ook al helemaal over eens dat we niet 28 dagen vol gas elke dag op pad kunnen. Daarom gaan we zeker de intensieve en drukke dagen afwisselen met “rustdagen”. Ik kan ondanks mijn 64 jaar best nog wel wat hebben maar soms speelt de vermoeidheid me toch wel enige parten.
‘De geest zegt ja en het lichaam zegt nee’, ik neem aan dat dit een bekend verschijnsel is bij reizigers van mijn leeftijd, of ouder. Ik moet nu meteen denken aan Henk en Gerda Siteur die ook weer onderweg zijn deze winter. ‘Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan’, alleen kruipt het bloed wat langzamer.

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Station Umeda (梅田駅, Umeda-eki) is een spoorweg- en metrostation in de wijk Kita-ku in de Japanse stad Osaka. Het wordt uitgebaat door de Hanshin, Hankyu (beide private spoorwegmaatschappijen) en de Metro van Osaka. Het station heeft in totaal 15 sporen en behoort tot de grootste en drukste stations van Japan. In totaal maken dagelijks meer dan tweeënhalf miljoen mensen gebruik van het station (exclusief de stations Osaka, Nishi-Umeda, etc.)
We kijken onze ogen uit. De efficiëntie in Japan is van een ongekende klasse en tot in de puntjes geperfectioneerd. Het in en uitstappen gaat in alle rust en zonder enige wrijving. Respect en verdraagzaamheid zijn alom aanwezig. We moeten zelfs nog een keer overstappen en ook dit overstappen is een hele belevenis. De deuren van de trein gaan allemaal tegelijk aan dezelfde kant open om de passagiers te laten uitstappen. De conducteur of machinist, wie is me niet helemaal duidelijk, kijkt op een beeldscherm mee en zodra hij zich ervan heeft overtuigd dat iedereen is uitgestapt sluit hij de deuren weer en opent hij aan de andere kant de deuren. De reizigers stappen in alle stilte en vol van respect weer in en zoeken een zitplaats zonder te rennen of te duwen. Ellebogen zijn niet erg zinvol in de Japanse samenleving!
Na gebruik te hebben gemaakt van de kraakheldere gratis openbare toiletten op het station van “Minō” stappen we naar buiten de zonnige dag in. Direct op het stationsplein staan er al wegwijzers voor de toeristen in verschillende talen. Ook het Chinees en het Koreaans zie je vaak om je heen, maar wel iets meer dan het Engels. Gelukkig hebben we Google Translate op de telefoon waarin de camera subiet het Japanse schrift vertaald naar het Engels.
















Het mag een verrassing heten dat het uitzicht al sinds jaar en dag wordt weggenomen door de kruinen van de bomen in de kloof. Misschien was het in een ver verleden een mooi punt maar voor nu was het een zware beklimming dus neem ik even de tijd om wat uit te rusten.


De Minō waterval is 33 meter hoog en staat op de lijst van Japans mooiste watervallen. Dat is goed te begrijpen want de waterval ligt in een mooie rustige omgeving.


Het vervolg van de weg naar de tempel is saai te noemen. Eerst een steile klim naar autoweg 43 en dan diezelfde geasfalteerde autoweg 43 volgen tot we bij de tempel zijn. Net voor de tempel zie ik bij een bushalte dat er hier elk uur een bus vertrekt naar het treinstation van Minō. De prijs voor een enkele reis is hoger dan die voor de treinreis van Namba naar Minō. We zijn blij dat we straks weer gewoon dezelfde weg naar beneden terug gaan lopen.