woensdag 28 december 2011

Nederland: Je huis uitgezet en dakloos, wat nu?

Pattaya (Boxing Roo (8))

Wat lees ik de laatste tijd regelmatig in de krant!
'Het gaat slecht op de woningmarkt en 2012 zal voor veel gezinnen een rampjaar worden!'
'De Euro ligt op intensive care en alleen Italië kan als grote barmhartige natie haar hand in eigen boezem steken en de solidariteit en de munt in Europa redden'

'Maar gaat het echt wel zo slecht in Nederland?'

Op mijn Facebook pagina's zie ik foto na foto van de uitbundige kerstdiners! Een vriend, of bekende, spreekt zelfs van een zestien gangen menu op tweede kerstdag. Dat moeten dan toch wel hele kleine porties zijn om niet te exploderen voor de druivengelatine in Champagne als toetje wordt geserveerd. De supermarkten hebben nog nooit zo'n goede omzet in december gedraaid en de banken zijn blij omdat ze minder risicovol geld hoeven uit te lenen.

'Klinkt dat niet allemaal vreemd?'

Maar als de banken geen leningen meer aan de consumenten verstrekken dan hoeven de consumenten minder rente te betalen. Dat overgebleven geld vloeit dan weer in de kassa van de supermarkten. Dus eind goed al goed voor de Nederlandse regering in de vorm van BTW en andere belastingen. Minder schulden is sowieso goed voor iedereen! Die rente aftrek op je hypotheek klinkt leuk maar het is uiteindelijk je eigen geld dat je indirect terug krijgt en waarvan de regering hoopt dat je het meteen weer uitgeeft aan onzinnige zaken in de Blokker en de IKEA. Maar terug naar mijn oorspronkelijke vraag!

'Maar gaat het echt wel zo slecht in Nederland?'

Dit artikel uit "de Pers" over de "elektronische uitgave de daklozen krant" van vandaag:


Daklozen teleurgesteld in iPad-editie daklozenkrant


ZWERVERS HEKELEN DE MATIGE GEBRUIKERSVRIENDELIJKHEID EN HET TEKORTSCHIETENDE VERDIENMODEL VAN DE NIEUWE APP.


Dirk-Jan Hoek en Jochem van den Berg
Den Haag
Straatkrantverkoper Koos Gerritsma uit de Schilderswijk vindt de introductie van de app ‘op zich een goed idee’. Maar hij is ontevreden over de usability van de app. Gerritsma: ‘Ik vind het erg jammer dat er weer gekozen is voor die obligate printmetafoor. De app is echt een één- op-éénkopie van de gedrukte versie. Dat er niets gedaan is met progressieve informatieonthulling is een gemiste kans.’
Uitgever Straatnieuws bestrijdt deze mening: ‘We hebben opzettelijk de look and feel van de authentieke straatkrant vastgehouden. Wij kennen onze lezers en die houden niet van verandering.’
Marlous de Vries, dakloze in Transvaal, is niet te spreken over de compatibiliteit van de app. ‘Ik was blij dat er ook een Android-versie is. Maar als ik die bekijk op mijn HTC dan ziet het er totaal anders uit dan op mijn Galaxy. Op mijn Kindle doet hij het helemaal niet en op mijn Nexus lopen de letters van het scherm.’
Veel verkopers ontberen daarnaast vertrouwen in het verdienmodel van de app. De Vries: ‘Het was hoog tijd dat ze in deze markt zouden springen, veel van mijn vrienden waren al overgestapt op de superieure applicatie van de Utrechtse daklozenkrant. Op deze manier gaan ze het tij echter niet keren. Apple pakt 30 procent per download, dat betekent dat ze ongeveer 20 jaar verder zijn voordat ze hun investering eruit hebben. Ze spelen met de toekomst van de daklozenkrant.’
Op Twitter blijft het intussen klachten regenen. Daklozejelle72: ‘Als het zo moet ben ik liever apploos #straatnieuws’.

Het gaat me uiteindelijk om dit stukje:

Marlous de Vries, dakloze in Transvaal, is niet te spreken over de compatibiliteit van de app. ‘Ik was blij dat er ook een Android-versie is. Maar als ik die bekijk op mijn HTC dan ziet het er totaal anders uit dan op mijn Galaxy. Op mijn Kindle doet hij het helemaal niet en op mijn Nexus lopen de letters van het scherm.’

Die arme Marlous de Vries is dakloos en moet dan ook nog haar HTC smartphone, Galaxy Tablet, Kindle ebook reader en een Nexus meeslepen! Plus alle opladers want die zijn jammergenoeg niet universeel! Gelukkig hebben we één van de warmste decembermaanden van de laatste honderd jaar. Dan hoeft ze al die elektronica niet in een klein kastje in de noodopvang bij het "Leger des Heils" te stoppen en naast elk bed is er ook maar één stopcontact. Majoor Bosshardt zou zich in haar graf omdraaien als ze dit hoorde!
Maar er is ook nog hoop als je verwacht dit jaar uit je huis en op straat te worden gezet.

Een voorspoedig en gezond 2012.
Copyright/Disclaimer