zondag 1 januari 2012

Thailand: Een nieuw jaar

Pattaya (Boxing Roo(8))

En zo knalt een nieuw jaar je leven binnen terwijl 2011 voor altijd naar de geschiedenis boeken wordt verwezen.
En natuurlijk kijk je voor een laatste keer achterom en vraag je jezelf af wat voor jaar het is geweest!
‘En wat voor een jaar was het dan?’

Onomstotelijk zeg ik als eerste dat het een vreemd jaar is geweest. Met Lyka als mijn nieuwe levensgezel werd alles op slag anders. Zo moest ik voor het eerst sinds lange tijd weer met iemand rekening houden zonder dat ik mijn impulsiviteit te kort deed.
Maar het is ook heerlijk om met iemand samen de mooie dingen van het reizen te delen! De reizen die we samen hebben gemaakt waren plezierig al was het wel wennen voor die kleine meid uit de Filipijnen. Gelukkig voor mij heeft ze interesse voor cultuur en schuift een bordje onbekend eten niet meteen van haar af.

‘Elk nadeel heb zijn voordeel!’, zei een bekende voetballer eens.

Dus moet het ook omgekeerd werken!

‘Elk voordeel heb zijn nadeel!’

Het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken van samen reizen is dat ik minder tijd voor mijn foto’s en verhalen heb. Ik loop misschien wel dertig verhalen achter en ik zal in januari mijn best doen om die in te lopen. Nu ik het toch over nummers heb!
‘Kijk eens naar rechts?’

122.000 bezoekers en slechts een treurig aantal van 164 verhalen, in 2010 waren dat er nog 221!
Dan zijn er natuurlijk de voornemens. En omdat ik niet rook of ooit heb gerookt kan ik ook niet stoppen met roken. Mijn gewicht is met vijf kilo teruggebracht naar 88 kilo dus afvallen valt ook af. Stoppen met drinken komt niet in me op!
‘Wat schiet er dan over?’
Het reizen! En dat gaan we nu misschien anders doen. Het plan is om langere fietstochten te gaan maken. Het zal niet altijd even gemakkelijk zijn omdat Lyka’s Filippijnse paspoort een serieus obstakel is maar we gaan het toch proberen.
Ook zal ik een serieuze poging wagen om meer te schrijven of anders een fotoblog te maken! Zodat jullie ‘s morgens bij de koffie of thee toch nog wat doen hebben!

Nu een terugblik met onvergetelijke momenten van het afgelopen jaar.

Met deze foto’s wil ik terugblikken op 2011

Januari 2011: Klein altaar bij een boom (Kolkata, India)


Februari 2011: Liggende Boeddha (Wat Po, Bangkok, Thailand)


Maart 2011: Oud Chinees huis met bamboe (Malacca, Maleisië)


April 2011: JFK Museum and Library (Boston, USA)


Mei 2011: Chicken Market Bridge (Jakarta, Indonesië)


Juni 2011: Oude Javaan (Blitar, Indonesië)


Juli 2011: Fietstaxi (Ermita, Manila, Filipijnen)


Augustus 2011: Suvarnabhumi Airport (Bangkok, Thailand)


September 2011: Begraafplaats Bossche Poort (Zaltbommel, Nederland)


Oktober 2011: Farewell Super Sic! (Sepang F1 Circuit, Maleisië)


November 2011: Familie Clan Tempel (Malacca, Maleisië)


December 2011: Victoria Harbour Skyline (Hong Kong SAR)


Ik wens al mijn trouwe lezers natuurlijk een goed maar vooral gezond 2012.

Maar de mooiste foto van 2011 schoot ik al op 18 januari, en ik wist meteen zeker dat dit plaatje moeilijk te overtreffen zou zijn:
18 Januari 2010: Bhubaneswar (India)
Copyright/Disclaimer