maandag 2 januari 2012

Thailand: Minder informatie!

Pattaya (Boxing Roo(8))

Op deze tweede januari is bijna alles weer terug naar normaal. Een enkeling heeft nog een extra vrije dag of twee maar de meesten van jullie zijn gewoon weer aan het werk.
‘Hoeveel goede voornemens hebben deze eerste twee dagen overleefd?’
Henk en Ingrid hebben waarschijnlijk de helft van alle voornemens alweer in rook zien opgaan en hebben die voor de goede sier weer opgeborgen tot 31 december 2012. Van die andere voornemens die de eerste veldslagen hebben overleefd zullen er elke dag tienduizenden sneuvelen en nooit worden ingelost.
Maar ik heb het alleen maar over jullie gehad!

‘Heb ik zelf dan ook goede voornemens? ‘Natuurlijk!’
Hoewel ik niet weet waarom de datum op 31 december is gezet, je kan natuurlijk ook op je verjaardag stoppen met roken, heb ik ook een paar voornemens.
De eerste is de allerbelangrijkste!

‘Ik ga stoppen met het absorberen van onzinnige informatie!’

Nu de computerwereld en het internet zijn doorgedrongen tot mijn iPhone, iPad en MacBook Pro lijkt het dat er geen enkel moment is dat ik verlost ben van onzinnige informatie. Het is als een sluipmoordenaar zachtjes dichterbij gekropen en heeft je nu in je macht!
‘Kijk maar eens om je heen?’
Overal zie je nu mensen die als geprogrammeerde werkmieren hun dataplannen zitten te verschransen. Krom gebogen over het kleine scherm van hun telefoon twitteren ze elke windvlaag en elke scheet! Lezen de perikelen over de “Voice” en “Boer zoekt koe” op de tientallen nieuws en RRS kanalen.
Zelf heb ik natuurlijk ook zo’n ding maar voor mij is het een telefoon, MP3 speler en wekker. De rest van de mogelijkheden gebruik in bijna niet. Ik kan mijn telefoon natuurlijk niet uitzetten want er bestaat een grote kans dat ik wordt gebeld.

‘Maar wat dan wel?’

De stortvloed van onzinnig nieuws door evenzoveel onzinnige nieuws kanalen. Vroeger had je gewoon het NOS, en voorheen het NTS, journaal, en een ochtendkrant die je meteen een sociaal stempel toewees.
Als je kritisch naar het nieuws kijkt dan zie je misschien ook dat er veel eigenlijk geen nieuws is. Het is opvullen van lege plaatsen en het trekken van nieuwsgierige en verveelde lezers. Al die bezoekjes aan die websites vol pseudo nieuws zijn cijfertjes die op hun beurt weer worden vertaald in advertentieopbrengsten.
Dus ik heb vanochtend berekend dat ik gemiddeld drie uur per dag onzinnige informatie zit te absorberen. En dan tel ik de onzinnige tijd dat ik op Facebook zit te wachten op een reactie nog niet eens mee! Dat chatten via Facebook en Skype is ook pure tijdsverspilling want ik heb normaal gesproken gewoonweg niets of heel weinig te melden! En wat ik te melden heb komt tot jullie via mijn weblog.
De elektronische tijdschriften laat ik ook maar voor wat ze zijn en ik blader de papieren tegenhanger wel door wanneer ik bij de dokter of de tandarts in de wachtkamer zit.

Dus vanaf vandaag is het ritueel sterk veranderd!
Wanneer ik ‘s morgens op sta neem ik eerst een kop koffie, ik lees de gratis ochtendkrant “de Pers” op mijn iPad. En afhankelijk waar ik me bevindt op deze aardkloot ga ik op pad of ik besteed tijd aan mijn weblog en fotografie.

Dat is mijn enige voornemen voor 2012!
Copyright/Disclaimer