zondag 10 januari 1999

Nederland: De inleiding

Zaltbommel, 10 januari 1999

Dit is de inleiding voor de verhalen over mijn reis van zeven en een halve maand door zuidoost Azië.

Er was veel gebeurd sinds ik was gestart met het plannen van deze reis door Azië. Het was mijn tweede grote reis en ik had veel geleerd tijdens mijn eerste reis door Australië. Het zit ‘m allemaal in de planning, dacht ik. Lijst na lijst werd gemaakt en er werd niets aan het toeval overgelaten. De voorbereiding was tot in de puntjes doordacht. Alle benodigde vaccinaties, goed schoeisel, de juiste kleding en fotokopieën van alle belangrijke documenten. Een goede reisverzekering en natuurlijk instructies voor mijn familie die in Nederland achterbleef. Ik was er zeker van dat ik niets over het hoofd had gezien en dat mijn reis weinig tot geen problemen zou opleveren. Maar als ik nu terug kijk! Kun je eigenlijk wel acht maanden voor uit plannen? Verre vreemde landen die je alleen kent vanuit de vele boeken die je hebt gelezen en waarvan je in je fantasie een exotische voorstelling hebt gemaakt. Nieuwe gezichten ontmoeten en nieuwe vrienden maken. Sommige voor een paar uur en anderen voor een paar jaar. Zou het wel allemaal zonder zorgen en gevaar zijn?
Het antwoord op deze vraag zit in het volgende verhalen.

1999-01-18_123107flickr
Copyright/Disclaimer