
Kuala Lumpur (M1 City Center Hotel) 1712), dinsdag 14 februari 2023
Vandaag is het een bijzondere dag voor de moslims in de moskee want de muezzin van de verschillende moskeeën om ons heen bleven maar zingen. Het leek wel een songfestival vanaf kwart over zes waarbij elke deelnemer twee keer zijn beste toontje mocht laten horen. De ene keer zongen ze over een gehaktbal en andere keer over de Ak-Bar.
Ik voel me geestelijk en lichamelijk goed na de zware afdaling van gisteren. Ik kan mijn benen wel voelen maar niet dat ik kan zeggen dat ze erg pijnlijk aanvoelen. Ze voelen gewoon stijf aan en ze moeten weer los worden gelopen. Mijn oude lichaam af en toe geselen met een extreme inspanning kan toch niet slecht zijn? Vandaag staat er een bijzondere inspanning op het programma. We gaan een binnenlandse vlucht maken. Normaal maak ik alleen binnenlandse vluchten in de Filipijnen omdat de infrastructuur en het openbaar vervoer er erbarmelijk slecht zijn.
De laatste keer dat ik een binnenlandse vlucht maakte in Zuidoost-Azië, voor zover ik me kan herinneren, was in 2004 in Vietnam. Dus ik mag best wel zeggen dat het een uitzondering is. Waarom deze binnenlandse vlucht dan? Omdat ik er per ongeluk tegenaan liep en een vliegreis van een uur voor € 6,- per persoon zal ik niet snel meer meemaken!
Het is zelfs goedkoper dan met de bus van Penang naar Kuala Lumpur en dan zitten we minstens tien uur in de bus! En onze CO2 voetafdruk? Dat vliegtuig gaat ook wanneer wij met de bus gaan en in Maleisië wordt er geen woord gerept over CO2 en stikstof. Hier hebben ze andere en belangrijkere dingen aan hun hoofd!
Om kwart voor tien neem ik uitgebreid afscheid van de receptie medewerker en de schoonmaker van het “Spices Hotel”. We hebben hier een plezierig goede tijd gehad en mochten we George Town ooit nog een keer bezoeken dan zal ik ongetwijfeld eerst kijken of we kunnen boeken bij het “Spices Hotel”.

Een versnelling lager als gewoonlijk gaan we eerst richting de bakker. Precies om tien uur stappen we “Bread History” binnen en het personeel is nog druk met het uitpakken en uitstallen van de vers gebakken heerlijkheden. We kiezen beiden voor de gebruikelijke twee broodjes knakworst per persoon en gaan snel verder naar de busterminal onder de Komtar toren.

Dat Expres van de bus valt tegen maar we hebben de tijd. Ik heb het al vaker verteld, wij gaan graag vroeg op pad want er is voor ons veel verschil tussen het wachten op de hotelkamer of het wachten op de luchthaven. Op de luchthaven voel ik me veilig en kan er nog maar weinig mis gaan!


De volgende hindernis voor deze binnenlandse vlucht is ook snel genomen. Even een controle van de instapkaart en het paspoort, de rugzakken door de scanner en we zijn klaar om naar de gate te gaan. De twee grote flessen shampoo en conditioner van Lyka worden gewoon toegelaten! Ook weer zo’n voorbeeld dat iedereen zijn eigen invulling geeft aan de geldende regels wereldwijd. Wanneer gaan ze stoppen met die kostbare waanzin? We hebben nog anderhalf uur te gaan voordat we aan boord gaan van vlucht AK6125 naar Kuala Lumpur.


We hoeven niet lang te wachten op de antwoorden op onze vragen. De kapitein neemt het woord over de boordradio en verteld ons dat er een radar storing is op KLIA in Kuala Lumpur en dat er geen vliegtuigen meer mogen opstijgen met als bestemming “Kuala Lumpur International Airport”. We worden opnieuw getankt en de kapitein zal ons op de hoogte houden van de veranderingen op KLIA.
Een uur later dan gepland kiezen we het luchtruim en zijn we eindelijk onderweg naar Kuala Lumpur. Ik heb ons hotel in Kuala Lumpur op de hoogte gebracht van onze vertraging en zij hebben bevestigd dat het absoluut geen probleem. Onze kamer staat vast en is gereed.
En daar is dan eindelijk Kuala Lumpur. Het is alweer ruim tien jaar geleden dat ik hier voor het laatst was. En tien jaar is een hele lange tijd in een opkomende (olie)economie! De nieuwe terminal van AirAsia, KLIA-2 is ondertussen groter dan die van de officiële nationale luchthaven KLIA. Een schoolvoorbeeld van een falende overheid met een verliesgevende nationale luchtvaartmaatschappij!
Er komt een jonge slimme jongen van de vlakte die buiten de doos van de ambtenaren denkt en start met een zeer bescheiden kapitaal een concurrent van staats luchtvaartmaatschappij “Malaysia Airlines”. In het begin is de regering zelfs blij dat AirAsia veel verliesgevende binnenlandse vluchten van ze overneemt. Totdat AirAsia winst begint te maken! Veel winst!
AirAsia breidt haar vluchten uit naar het buitenland en gaat zelfs de concurrentie aan met Malaysia Airlines met vluchten naar Europa en Australië. Dat vinden de ambtenaren niet grappig, hun incompetentie word breed uitgemeten in de media! De tegenwerking van de staat tegen de vrijbuiter is geheel onterecht! Iedereen omarmd AirAsia maar niet de corrupte ambtenaren en regering. De rest van het AirAsia sprookje is bekend, het is nu een van de grootste, en winstgevende, (budget)luchtvaartmaatschappijen van Zuidoost-Azië met meer dan 100 vliegtuigen in haar vloot.


Om KL-Sentral is er zoveel bijgebouwd dat ik het niet eens meer herken. Ik zoek naar de avondmarkt maar op die plaats is nu een enorm gebouw verrezen. Dat is omlopen geblazen maar gelukkig is het gestopt met regenen.
De monorail aan de andere kant van de weg is ook weer snel gevonden maar de medewerking van het personeel is erg twijfelachtig. De Engelstalige kaartjes automaat werkt niet naar behoren. Ik voel de ogen van dat baardje achter het glas in mijn rug prikken en zonder een moment te twijfelen stappen we over naar de automaat die alleen maar in "Bahasa Melayu” instructies geeft. Ik had zijn gezicht wel willen zien nu ik zonder een probleem de tokens uit het enorme apparaat tover. In het voorbijgaan bedank ik hem op een vernederde en cynische toon met het Arabische woord voor bedankt, ‘Sjonkran’.





Ik krijg na acht dagen Maleisië steeds meer het gevoel dat toeristen hier door de overheid als sinaasappels worden uitgeperst. Wij zijn tenslotte kaffirs en dan is dat natuurlijk toegestaan uit naam van god. Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat de islamitische regering helemaal niet blij is met die bandeloze en vrijdenkende westerlingen. Wij zouden die vrome moslims zo maar op andere gedachten kunnen brengen.
Mijn tegenvraag is dan: ‘Zijn die vrome moslimmannen en moslimvrouwen dan wel zo gelukkig onder het juk van de islam?’
De mannen waarschijnlijk wel omdat ze de onderdrukker zijn. De vrouwen? Tja, wat is er op het ogenblik in Iran gaande?
Op de terugweg naar de kamer kopen we een grote fles water, een half-liter blik Guinness voor Lyka en twee half-liter blikken Carlsberg voor de schrijver. Het meisje achter de kassa kan/mag de blikken bier niet van haar geloof aanraken! Die zijn “Haram”! We moeten ze zelf in de tas doen. Ieder zijn manier van leven. Er moeten toch ergens in haar hoofd twijfels zijn aan de wetten en regels van haar geloof en haar onderdrukking?


Ik heb veel warme en leuke herinneringen aan ons samenzijn in Pattaya, Thailand. Sterkte voor zijn vrouw Pen, en ik hoop je in de toekomst weer te ontmoeten.
Ook in Kuala Lumpur is er vanavond een songfestival tussen de muezzin van zeker vier, en zelfs misschien wel vijf, verschillende moskeeën. Alleen zingen ze nu door elkaar a capella en hebben niet eens het fatsoen om naar elkaar te luisteren.
Nog wat lezen over de krijgsgevangen in Changi, misschien gaan we dat nog bezoeken in Singapore, en dan slapen om onze pijnlijke spieren wat rust te geven!