dinsdag 19 april 2011

USA: John F. Kennedy

Boston (H.I. Boston Downtown (209))

Donker weer is april is hier heel normaal. Terwijl ik jaloers de weersverwachting uit Nederland lees tikken hier de regendruppels langzaam op de ruiten. Zonnig, regen, zonnig, regen enz. enz. Ja kan er niets aan veranderen dus zal ik het programma een beetje moeten aanpassen voor deze ochtend en hopen dat het weer snel beter wordt.
De tram is hier ondergronds en het is erg vreemd dat je zomaar op de rails kan stappen. De omgeroepen berichten van de machinist zijn meestal niet zo vriendelijk en dat is op zich ook vreemd omdat iedereen hier erg vriendelijk tegen de toeristen is.
Van de groene lijn ging ik over op de rode lijn en zo kwam ik ergens in het zuiden van het centrum weer boven de grond. Een onbekend monument voor de gevallen soldaten van de Vietnamoorlog was mijn eerste bestemming van de dag. Het was op zich niet zo bijzonder maar je kon er de schaamte en de pijn voor het Amerikaanse volk wel goed voelen. Na het vertrek in 1975 uit Saigon ruim 35 jaar geleden is het nog steeds niet vergeten.

De wandeling naar het “JFK Museum and Library” was ondanks de lichte regen toch aangenaam. Écht Hollands weer zoals ik dat al lang niet meer heb gevoeld maar nog steeds een beetje mis. Zonnig weer is heerlijk maar elke dag dertig graden gaat op een bepaald moment ook vervelen. De brede asfaltweg is omlijst met vlaggen van over heel de wereld en natuurlijk hing de Nederlandse vlag op zijn kop. Blauw, wit rood over alle wereldzeeën. Wanneer wij de Amerikaanse vlag op zijn kop zouden hangen zou de wereld te klein zijn en een derde wereldoorlog aanstaande.
Een oud en vervallen gebouw trok mijn aandacht. Ik kon er niets van maken wat het moest zijn of beter, wat het doel van dit gebouw zou zijn geweest. De wildste fantasieën over spoken, brand en ontelbare slachtoffers schoten door mijn hoofd.

Ik schudde de regendruppels van mijn jas en betrad het ultra moderne gebouw. Ik kon niet meteen beslissen of ik het een mooi of lelijk gebouw vond. Het trok me wel aan maar aan de andere kant was het ook een kil en zakelijk gebouw.

Eenmaal binnen werd het leven en de moordaanslag op John Fitzgerald Kennedy in de belangrijkste fases verteld. Natuurlijk is de man een legende geworden en hij stond voor veel waar de Amerikanen nu nog voor staan.

Het presidentieel debat van november 1959 wordt er non-stop vertoond in een nagebouwde tv-studio en het is hilarisch om te zien hoe Richard Nixon keer op keer met zijn mond vol tanden staat.

Hier nog enkele foto’s om een indruk van het museum te geven.

Van verder wandelen kwam er niet van omdat de regen was aangezwollen tot een echte bui en het zelfs zo hard regende dat ik de gratis shuttlebus naar het dichtstbijzijnde treinstation moest nemen. Vandaag was een ingelaste museumdag en tijdens het wachten op mijn trein bladerde ik door de toeristische bezienswaardigheden en stuitte op het “Boston Fire Museum”. IK had geen idee wat te verwachten maar ik ging er van uit dat het over de brandweer van Boston zou gaan. En daar had ik gelijk in.

In het kleine maar bijzondere museum staan een paar brandweerwagens zoals wij die van de tv kennen. Een oudere man, die waarschijnlijk een deel van zijn verstand was verloren tijdens een bluspartij, volgde me als een puppy door de garage en probeerde me van alles te vertellen. Helaas ging hij steeds voor mijn camera staan zodat het onmogelijk was om foto’s te nemen. Hij keek dan ook heel verbaasd toe ik voor de tweede keer een ronde door het gebouw ging maken, en deze keer natuurlijk alleen.

Aan mijn dag was er om twee uur een einde aan gebreid en de regen was weer minder geworden zodat ik rustig terug slenterde. In mijn achterhoofd speelde nog steeds de iPad 2. Ik heb ze nu een paar keer bewonderd en het zijn toch slimme machientjes! Ik weet alleen nog niet voor de volle honderd procent zeker of ik er wel werk voor heb onderweg.
Enfin, ik werd wreed uit mijn gedachten gerukt toen ik op automatische piloot een kerk binnen liep. De gebrandschilderde ramen zagen er van buitenaf fantastisch uit en ik wilde het lichtspel aan de binnenkant wel eens zien.
‘Seven Dollars’, zei de dikke vrouw met een nors gezicht.
‘Eh’, antwoordde ik verbaasd.
‘Seven Dollars’, herhaalde de vrouw terwijl ze naar een bord naast haar op de muur wees.
Nog steeds verbaasd las ik het bord waar de vrouw naar wees. En inderdaad, je moet hier in de “Trinity Church” entreegeld betalen om de kerk te mogen betreden.
Nog steeds niet uit het veld geslagen probeerde ik het nog een keer, ‘Ik ga morgenvroeg op reis en ik wil nog even bidden voor een behouden reis en thuiskomst!’
De vrouw hoorde mijn verhaal aan en haar antwoord verschilde niets van haar twee vorige.
‘Seven Dollars’, zei ze opnieuw en in al die tijd was er geen spoortje van een glimlach te bekennen geweest.
‘Nou, val dan maar dood!’, dacht ik in mezelf.
‘Als je nu al moet betalen om in de kerk te mogen dan is het hek van de dam!’

En zo eindigde deze dinsdag een beetje in mineur. Eenmaal terug op mijn kamer kon ik er wel om lachen. Na een korte oogjes toe haalde ik weer een paar blikken bier en een maaltijd bij “Boston Market”. De platte gehaktballen die ze hier zo mooi meatloaf noemen. En het was opnieuw heerlijk.

Rugzakartiesten zijn van natuur zuinig maar wat deze in de koelkast had achter gelaten voor morgen sloeg werkelijk alles.



Dit toepasselijke bericht stond vandaag in de krant:

di 19 apr 2011, 15:58

Moest JFK dood om interesse in UFO's?

AMSTERDAM -  Werd John F. Kennedy vermoord vanwege zijn interesse in buitenaards leven? Een geheime memo van de Amerikaanse CIA maakt duidelijk dat de omgelegde president tien dagen voor zijn dood om inzage vroeg in UFO-documenten.
Uit een brief geadresseerd aan het hoofd van de CIA vroeg Kennedy tien dagen voor zijn dood om vertrouwelijke documenten over UFO's en het bestaan van buitenaards leven. De memo is een van de twee brieven aan de Amerikaanse geheime dienst waarin Kennedy om opheldering vraagt, meldden Amerikaanse media.
De interesse van de president in UFO's en aliens, zo kort voor zijn dood, strookt met complottheorieën over de moord. Verhalen dat Kennedy zou zijn omgelegd uit angst dat hij achter 'de waarheid' over het bestaan van aliens kwam, worden bevestigd met het uitlekken van de geheime brieven.



JFK Museum and Library
Copyright/Disclaimer