vrijdag 5 februari 2010

Nieuw Zeeland, vrijdagavond op stap

Greymouth (Neptunes Backpackers), 5 februari 2010

Ik heb de afgelopen nacht heel slecht geslapen! Elke beweging in de kamer heb ik gezien en elke zucht en piep gehoord. Ik was doodop, zo weinig slaap had ik gehad.
Helaas voor, vermoedelijk een meisje aan het handschrift te zien, waren mijn verdenking de waarheid geworden. Op de deur naar de keuken was een handgeschreven briefje geplakt met de volgende tekst.

“Wie heeft mijn camera gezien?”
“Hij lag gisteren rond elf uur nog in mijn kamer en nu is hij weg!”
“Breng hem alsjeblieft terug want al mijn foto’s van Nieuw Zeeland staan op het kaartje!”



Het duurde niet lang of één van de mooiste plaatsen kondigde zich aan. Toen ik wegreed van die nachtmerrie was de lucht grauw en grijs en een half uur later opende de wolken zich en ik kreeg een wonderschoon schouwspel voorgeschoteld. Als de “Frans Josef” een tien krijgt dan komt de “Fox Glacier” niet verder dan een vier. U bent gewaarschuwd!

“Neptunes Backpackers” in Greymouth was heel wat anders dan “Ivory Towers” in Fox Glacier, mooie ruime lichte kamers zonder stapelbedden met een handdoek, zeep en een pepermuntje op elk bed. Ik had zelfs geluk! Omdat ik als eerste arriveerde en mijn bed kon uitzoeken koos ik voor het tweepersoonsbed. Vanavond kon ik weer wat slaap inhalen.

Pepijn en Leen hadden me over een tour naar de “Monteith’s” brouwerij verteld en de jongens waren onder de indruk. IK wilde dat niet overslaan omdat ik een bezoek aan een brouwerij altijd leuk vind. Vanavond om zes uur zou ik de brouwerij bezoeken en na afloop een eetgelegenheid naar keuze bezoeken. € 13,- voor de tour en het eten was een koopje. Het was tenslotte al weer vrijdag en ik wilde ook een keer luxe doen.
Terwijl ik wachtte op het vertrek kwamen mijn kamergenoten binnen. Twee flinke koffers en vier rugzakken? Dat moesten wel Japanners zijn! Na een korte introductie waren zij ook wel te porren voor de tour met het aansluitende avondeten. Voor mij was het nog beter! Ze zouden de hele avond bij me zijn en in ieder geval zou ik niet gestoord worden in mijn slaap.

De tour van de brouwerij was uiterst teleurstellend! Die van Speith’s in Dunedin was honderd keer beter. De avond in de pub die er op volgde was wel gezellig. Vooral het afrekenen. Slecht personeel betekend veel fouten en gelukkige klanten!

Misschien blijf ik nog wel een dag in Greymouth!
Copyright/Disclaimer