dinsdag 16 februari 2010

Nieuw Zeeland, een dikke boom en een ijsje

Paihia (YHA Paihia), 16 februari 2010

Een lullige titel voor een dag zonder echte hoogtepunten.
Maar eerst nog even terug naar het “Malolo House”! Ik heb heerlijk geslapen in de frisse bedden en ‘s morgens stond er een uitgebreid ontbijt voor je klaar. Het ligt niet aan René Vos dat ik geen fan ben van Muesli met koude melk. Na de twee gebakken eieren met toast stapte ik voldaan in de auto. Deze slaapplaats zal ik me nog lang herinneren en zeker onderweg aanbevelen.

Heerlijk rustig rijden door een schitterend landschap met heel weinig verkeer. In een nationaal park moest ik nog even een dikke boom bezoeken die de mooie naam “Tane Mahuta” draagt. In de Maori belevenis is hij de vader van de wereld en de wetenschappers denken dat het zaad is gekiemd rond de tijd dat Jezus van Nazareth werd geboren.

Verder was het vandaag toch wel heel dun en ik ben nu dus in Paihia aangekomen. Een badplaats aan de Bay of Islands. Spaanse taferelen met blonde Scandinavische meisjes en donkere beach boys. Rijen pizzeria's, Zwitserse restaurants en strandcafés.

Ik heb het hier dan ook maar meteen ingekort tot twee nachten. Ik zie dit vaak genoeg in Thailand en om eerlijk te zijn voel ik me een beetje opgelaten met die witte pyama aan. Ik heb al een hele lange tijd geen strand meer gezien.

De drie jonge Deense meisjes geven me ook een onbehagelijk gevoel. Na een kort gesprek is er wat van de spanning weggenomen maar ze hadden mijn dochters kunnen zijn en daarom blijft er wat van die spanning hangen. Ze gedragen zich ook een beetje ongemakkelijk. Na een gesprek met de moeder van één van de meisjes is het meeste van de spanning gelukkig verdwenen.

En plotseling begrijp ik ook wat er mis is met Nieuw Zeeland, voor mij persoonlijk dan. Het is een speelplaats voor de jongere generaties. Een verlengstuk van Australië en ook hier wordt er dankbaar gebruikt gemaakt van hun goedkope arbeidskracht. Een jaar visum met een werkvergunning maakt dat het populair is bij jonge rugzakartiesten en wat nog beter is dat ze al het verdiende geld weer in Nieuw Zeeland uitgegeven. De economie wordt zo enorm gestimuleerd. Je komt hier trouwens opvallend weinig Marokkanen tegen?

De avond breng ik door met een six-pack koude biertjes op de veranda voor mijn kamer. Voor een moment overweeg ik nog een pizza te gaan halen maar uiteindelijk besluit ik om toch maar een roerbakschotel te maken.
Het op reis zijn is een zoet bestaan maar ik was liever samen met een vriend op stap geweest. Nu ik er toch aan denk! Is er iemand van jullie die in jan/feb/maa van 2011 voor minimaal vier wekenen maximaal zes weken naar zuid India wil? Laat het me weten en misschien kunnen we wat afspreken.
Copyright/Disclaimer