dinsdag 23 februari 2010

Nieuw Zeeland, “and now the end is near!”

Auckland (Lantana Lodge), 23 februari 2010


Na 7500 km in een Nissan Sentra zit mijn reis door Nieuw Zeeland er op en ik kan terugkijken naar een geslaagde trip. Het was niet altijd wat ik er van verwacht had maar dat is ook meteen het mooie aan reizen. In mijn beleving is Nieuw Zeeland wel een land dat je eigenlijk met twee personen moet bezoeken. Je bent snel eenzaam en het mooie landschap is een stuk mooier als je het met iemand kan delen. Het is nu eenmaal niet gezellig om alleen een broodje te eten aan de rand van een meer met bergen op de achtergrond.

De laatste dagen zijn voorbij gekropen en zijn bijna een straf geworden. Nu komt er ook meteen het nadeel van een goedkoop ticket naar boven.
“Je kan en mag de datum niet wijzigen!”
Had ik die mogelijkheid wel gehad dan was ik waarschijnlijk een paar dagen eerder naar Australië gevlogen.

Een paar tips!

Eenmaal in Nieuw Zeeland kom je waarschijnlijk in aanraking met een keten van hostels die alleen in Nieuw Zeeland bestaat: Het “BBH netwerk” is over het algemeen beter en vriendelijker dan de geldmachines van het “YHA netwerk”, uitzonderingen daargelaten. Wanneer je langer dan drie weken in Nieuw Zeeland blijft is het verstandig om de kaart van de keten aan te schaffen. Die kaart geeft je kortingen op je overnachtingen. Normaal gesproken heb je prijs van de kaart al na tien overnachtingen terug verdiend.

Wanneer internet belangrijk voor je is dan moet je weten dat het internet in Nieuw Zeeland erg duur is vergeleken bij andere landen. € 3,- per uur is heel normaal ook wanneer je je eigen laptop bij je hebt. De beste en goedkoopste oplossing die ik heb gevonden was is abonnement bij “Zenbu.net.nz”. Je betaald hier per verbruikt dataverkeer en voor NZ$ 20,- kom je een heel eind. Wanneer je de eerste keer de lokaties in pdf-file download kun je je reis zo plannen dat je steeds internet in je hostel of café in de buurt tot je beschikking hebt.

De “Lantana Lodge” is een goede startplaats als je van rust houd. Het hostel ligt aan een stille straat in een nette wijk aan de rand van het centrum. Het hostel is goed te bereiken door middel van een simpele overstap van de Airportbus naar een lokale bus in het centrum.



conclusie:


Het land als bestemming:
Nieuw Zeeland is een groot en leeg land, ruim vier miljoen mensen leven op een oppervlakte bijna zeseneenhalf keer zo groot als Nederland. Het landschap is van een adembenemende schoonheid en de lokale bevolking erg vriendelijk. Natuurschoon en adrenaline activerende activiteiten zijn de hoofdmoot.


Het openbaar vervoer:
Het openbaar vervoer is goed voor toeristen. Maar het is veel beter om een auto of camper te huren. Ik huurde een auto voor € 11,- per dag zonder een kilometerlimiet. Bedenk wel dat het een heel groot land is maar staat tegenover dat de benzine weer goedkoop is.


Het eten:
Het eten is goed te noemen en er is een grote verscheidenheid aan restaurants. Mensen uit alle windstreken zijn hier neergestreken en hebben restaurants geopend. De “Fish and Chips’ is samen met de vleespasteitjes nog steeds een winnaar. De kosten in de supermarkt liggen op hetzelfde niveau als in Nederland. Het is steeds gemakkelijk om zelf te koken in de hostels.


Het drinken van een biertje:
Een biertje is gemakkelijk te verkrijgen en de prijzen verschillen enorm van plaats tot plaats. Ik heb van € 4,50 voor een pitcher tot € 4,- voor een glas betaald. Het drinken vanuit de winkel kost ongeveer € 1,- per fles van 33cl. Veel goedkoper is wijn, er is al een redelijke witte wijn te koop voor € 3,50 per fles.


Het overnachten:
De backpackers van de "BBH keten" zijn over het algemeen beter dan de grote geldmachines van de YHA. Al heb ik ook uitzonderingen op de regel meegemaakt. Ze waren allemaal even schoon en vaak waren de keukens goed uitgerust. Het zelf koken van eenvoudige maaltijden bespaard wel wat geld maar het scheelt geen fortuin.


Internet
Internet is bijna overal beschikbaar maar wel kostbaar. Ze zitten hier aan het einde van de kabel en dat moet betaald worden.


Wat kost het allemaal?
Nieuw Zeeland is duur. Overal waar je komt moet je je geld tevoorschijn halen. Voor de € 70,- p/d die ik heb besteed heb ik niets extra gedaan. Had ik nog een stuk of drie activiteiten extra gedaan dan waren de kosten zeker opgelopen tot € 80,- á € 85,- per dag.

Kom ik hier nog wel eens terug?
Ik denk het niet. Nieuw Zeland is mooi, maar het is het allemaal net niet. Ook de kosten lagen wat hoger dan ik had verwacht en voor dat bedrag per dag ga ik liever naar Japan. Ik moet natuurlijk wel eerlijk door te vermelden dat ik een grote liefhebber van Azië ben.
Copyright/Disclaimer