dinsdag 29 maart 2011

Thailand: Vreemd weer!

Pattaya (Boxing Roo (8))

‘De wereld loopt op een hoop!’, zou mijn grootmoeder hebben gezegd als ze deze tragedie’s van de laatste maand allemaal had gezien. Natuurlijk weten we van Japan maar de omvang van de ramp is gewoonweg niet te bevatten! Als je deze beelden hebt gezien dan wordt je wel stil van de kracht van de natuur.


Maar in Thailand gaat het op dit ogenblik ook niet best! Natuurlijk zwijgen de Thaise kranten want het toerisme moet niet worden verstoord. Er is volgens onbevestigde berichten zelfs een wet dat je niets mag publiceren dat de economie van Thailand in gevaar kan brengen. Het meest opmerkelijke nieuws is dan ook dat er geen één busongeluk per jaar in Thailand voorkomt. Het vervoer per bus is hier zo veilig dat het onmogelijk is dat er een touringcar bij een ongeval betrokken raakt!
Op Koh Samui zijn er op het ogenblik duizenden toeristen gestrand omdat ze door de overstromingen en hoge golven op zee het eiland niet kunnen verlaten. Hier wat foto’s van vanochtend die een vriend van me stuurde.



Maar in de rest van het nieuws hoor je hier toch niets over? Hier wil je toch niet naar toe voor je zuurverdiende vakantie! Maar de schijnheilige Thais zwijgen als het graf want wat ze je niet vertellen kan je ook niet raken. Als de toeristen eenmaal hier zijn dan knijpen het geld er wel op een andere plaats uit.
In Pattaya, waar ik op het ogenblik ben, is het zo koud dat er alleen eskimo’s en ijsschotsen op het strand liggen. De chauffeurs van de bromfietstaxi’s zitten weer als een kluitje om een klein vuurtje langs de weg en de lokale bevolking is gekleed voor een stevige pot strip poker. Met meer rokken dan een Hollandse ui zal ik maar zeggen want gokken is in Thailand ook ten strengste verboden.
Slapen zonder airconditioner en ventilator en met een extra deken heb ik hier in eind maart nog nooit meegemaakt. De strandvakanties gaan gewoon door want het strand ligt er nog wel. Zelfs in Nederland op een zonnige winterdag is het warmer dan hier op het ogenblik.
Maar het heeft voor mij ook voordelen! Ik kan al een beetje wennen aan de temperaturen die over een week in Nederland heersen. Ja, over een week ben ik weer thuis en kijk uit naar rode kool met verse worst. Laten we hopen dat het weer wel een beetje beter wordt, want anders smaakt het bier me waarschijnlijk niet!
Copyright/Disclaimer