donderdag 10 maart 2011

Maleisië: Naar grote hoogten

Kuala Lumpur (Hotel Equatorial)

Wel beter geslapen maar het was nog steeds niet optimaal geweest. Vandaag genoten we een paar boterhammen met tonijn als ontbijt op de kamer. Niet dat het te duur is, RM 26 (€ 6,50) per persoon, voor een ontbijt op de kamer maar we moeten nu eenmaal keuzes maken en voor dat geld kunnen we heerlijk avondeten. Samen met een kopje koffie smaakte het ons uitstekend en zo konden we plannen voor vandaag. Het mooie was dat Lyka in ieder geval begrijpt dat we niet alle bezienswaardigheden in de eerste week hoeven te bezichtigen.
‘We komen hier toch nog vaak genoeg!’, was haar redenering en dat klopt als een bus.
Kuala Lumpur is nu eenmaal een aangename stad om op elk moment van het jaar te bezoeken. Er is altijd wel wat te doen, al is het alleen maar lekker eten en een beetje shoppen. Omdat we een uurtje later dan normaal waren opgestaan was het al over half tien toen we het hotel uitstapten.

Het doel voor de ochtend was de “Menara KL” die met haar 421 mtr en op een heuvel gebouwd boven de “Petronas Torens” uitsteekt. De wandeling er naar toe is best vermoeiend maar wel de moeite waard omdat het je steeds een ander beeld van dit indrukwekkende bouwwerk geeft. (Ik heb sinds kort een plug-in aan mijn Lightroom3 toegevoegd die zogenaamde HDR (High Dynamic Range) foto’s regenereert. Schitterend om mee te werken en om net dat kleine beetje andere foto’s te creëren. Niet om foto’s te verbeteren, want daar begin ik niet aan!) Het was ook goed om te zien dat Lyka genoot van wat ze allemaal zag en dat ze ook intensief aan het fotograferen is geslagen. Ze maakt soms zelfs een betere foto dan ik!

(Met en zonder HDR)

Voor RM 38 (€ 9,50) per persoon kun je met de lift omhoog. En hier ontdekte ik wat vreemds! Groepen kregen vandaag, en misschien ook wel vanaf nu af aan, voorrang. Wij stonden daar dus als vijf onafhankelijke bezoekers te wachten totdat er een buslading luide Chinezen en een buslading verveelde Maleisische huisvrouwen voor ons met de lift omhoog waren gegaan. Ik bespeurde zelfs wat ongemak bij het personeel die het waarschijnlijk ook niet zo leuk vinden en er regelmatig op worden aangesproken. Voordat we eindelijk de lift in mochten kregen we eerst nog een korte uitleg over het spiegelplafond dat een kopie was uit een Iraanse moskee die als één van de mooiste in de Islamitische wereld werd beschouwd. Vooral de prijs van het ultieme kitsch werk werd twee keer en heel langzaam herhaald.

Boven was het natuurlijk erg druk en Lyka gaf de gratis audio gids al na twee minuten weer terug. Ik kon haar ook wel vertellen wat er allemaal te zien was. Maar het belangrijkste bleef natuurlijk het hotel waar we sliepen en de “Petronas Towers”

Op weg naar China Town liepen we nog even bij de “St. John’s Cathedral” binnen. Deze is goed afgeschermd en wordt natuurlijk nergens aangegeven in deze Islamitische wereld. Maar ik had hem vanaf de toren gezien en om eerlijk te zijn was het voor mij ook de eerste keer dat ik de kerk bezocht.

We werden lui en Lyka wilde ook nog wel wat shoppen. Dan maar met de LRT en de KTM naar het enorme “Midvalley” winkelcomplex. Eenmaal binnen keek Lyka haar ogen maar kon ook niets van haar gading vinden. Het was allemaal net te prijzig. Gelukkig konden we wel wat te eten vinden en de gebakken mie met een paar popia’s smaakten me uitstekend. Maar het beste was nog de vier coupons die recht geven op een gratis ontbijt voor twee bij MacDonald’s! Zo kun je nog een paar centen besparen.

Op de terugweg namen we de LRT van KL Sentral naar KLCC om in de supermarkt nog wat te eten te kopen.
Bij de SWATCH winkel bleef Lyka opeens stokstijf staan en brabbelde, ‘I like white!’
Ik keek haar verbaasd aan en ze wees naar een wit horloge in de vitrine. Tijden geleden had ik haar al een horloge beloofd en nu ze er één naar haar gading zag moest ik woord bij daad leggen. Apentrots liep ze met haar nieuwe SWATCH de winkel uit.

Ze was zo vermoeid van al dat wandelen en winkelen dat ze even tussen de lakens kroop terwijl ik door de foto’s van vandaag ging.

Het is dat we er nog uit moesten voor het avondeten want anders waren we op de kamer gebleven. De wandeling was wel aangenaam maar er hing regen in de lucht. Na het eten bij het Pavilion zochten we snel de kamer op om heerlijk bij een film te relaxen en te genieten van een kopje thee.


Nog één HDR foto van een oud gebouw.
Copyright/Disclaimer