donderdag 5 december 2013

Thailand: Nutteloos

Pattaya (Almost Free Hotel (103)

Na negen lange dagen in Pattaya voel ik me bijzonder nutteloos. Deze negen dagen lijken wel veel langer te hebben geduurd dan de zevenentwintig dagen op de motor. Ik heb het ècht geprobeerd maar het lijkt me maar niet te lukken om een maand te rusten en te genieten van mijn boeken en het strand.

Er zijn ook externe factoren die mijn, al dan niet gedwongen, verblijf in Pattaya verlengen. De onrust in Bangkok, de regen in het zuiden en de verjaardag van de koning. Die laatste is eigenlijk nog de moeilijkste om te omzeilen! Veel mensen in Bangkok, vooral ambtenaren en indirecte werknemers van de staat en de gemeente, en de rest van Thailand hebben vakantie van vijf tot en met tien december. Overvolle wegen en overvolle hotels zijn niet het juiste moment om op de motor te stappen en op reis te gaan. Vooral de gevaarlijke overvolle wegen zijn af te raden.
Dus blijf ik nog maar een paar dagen zitten waar ik zit en verroer me niet! Het weer in het zuiden, met name aan de westkust, klaart ook op nu de koele periode van de winter is gearriveerd. Een afgedwaalde bui zal af en toe nog wel vallen maar het is geen voortdurende regen meer. Mijn plan is op dit ogenblik om op woensdag aanstaande weer te vertrekken en wel richting het zuiden.

Onbekend gebied voor mij en de motor omdat de moeilijkste verkeershindernis, de Chao Phraya rivier die door Bangkok loopt, steeds problemen oplevert die je niet opzoekt. De meeste bruggen zijn verboden voor motoren, en daardoor moet je dwars door de stad en daar zijn nu juist weer die problemen met de demonstraties.
Van andere motorrijders heb ik een tip gekregen dat er een veerpont vaart onder de brug die ik normaal, illegaal en met gevaar voor een fikse verkeersboete, neem. Dan gaan we dat maar eens zelf uitzoeken! Wanneer ik daar eenmaal de weg weet, en op mijn GPS heb opgeslagen, staat me niets meer in de weg om eens verder naar het zuiden te gaan kijken. Ik heb nog enkele dagen voor een kleine beurt aan de motor en dan hoop ik weer op pad te gaan! Mijn rugzak staat alweer klaar.

De afgelopen dagen heb ik me af en toe tegoed gedaan aan het heerlijke eten dat Thailand te bieden heeft. Thais en westers eten is op veel plaatsen van hoge kwaliteit en zeer smakelijk.
Copyright/Disclaimer