Foto's verhuizen en herschrijven

Enkele jaren geleden heeft Google de stekker uit Picasa getrokken en tot nu toe ondervind mijn blog daar nog steeds problemen van. Omdat ik voorlopig toch niet meer op reis ga ben ik de verhalen uit 1999 aan het herschrijven en de foto's aan het verhuizen naar Flickr. Veel leesplezier met mijn avonturen van alweer ruim 18 jaar geleden!

dinsdag 26 februari 2008

Sri Lanka, alle wegen leiden naar Kandy

Kandy, 26/02/2008

Kandy was en is het religieuze centrum van Sri Lanka. Zelfs toe de Hollanders en Portugezen hier de baas waren ging hun invloed niet verder dan een kilometer of twintig landinwaarts. Zij waren de baas in de kustlijn maar de rest van het land werd geregeerd door Kandy. Het is dan ook niet moeilijk om zich voor te stellen dat Kandy, als in het midden van een spinnenweb, het centrum is van het wegennet. Van zuid naar noord en van west naar oost loopt alles door Kandy.
Na het eten en heel moe van de beklimming heb ik als een blok geslapen en werd om iets voor half zeven wakker van de wekker. Vandaag was het geen vermoeiende dag maar wel een lange dag. We moesten namelijk voor half elf in Hatton zijn voor de trein van drie minuten voor elf. De bus van half negen was spelen met het nootlot dus hadden we besloten om de bus van acht uur niet te missen.
Om zeven uur zat ik al aan het ontbijt terwijl Graham nog bezig was te pakken. Op het moment dat het eerste gedeelte van het ontbijt arriveerde riep ik Graham en tegen de tijd dat hij was aangeschoven stond het wel zeer uitgebreide ontbijt op tafel. Het was een lust voor het oog en het smaakte ons nog veel beter. Het “Green House” in Dalhousie is ten zeerste aan te bevelen voor een kort verblijf! Mijmerend over de klim kwamen we samen tot de conclusie dat we de beste optie hadden gekozen. Weer een zonsopkomst had ons niet aangesproken en uiteindelijk was onze beslissing om het ’s middags te doen goed uit gevallen.
Op het station van “Hatton” aangekomen hadden we twee mogelijkheden:
1. Of we namen de trein van elf uur tot “Gampola” en dan verder met de bus naar Kandy.
2. Of we wachten op het station op de trein van twee uur die rechtstreeks naar Kandy gaat.
Het werd natuurlijk de eerste optie en met een gerust gevoel gingen we op pad naar “Gampola”. De treinreis was minder boeiend dan gisteren en het enige noemenswaardige was dat de trein op een heuvel zijn tractie verloor door een te lage snelheid. Slippende wielen met een vuurwerk van vonken van staal op staal waren het gevolg.We hadden snel de bus naar Kandy gevonden bij het kleine stationnetje en bleven goed op het tijdschema.
Kandy leek een vriendelijke stad bij aankomst en ik had in tijden niet zoveel mensen bij elkaar gezien. Het leek wel een mierenhoop, een erg welkome mierenhoop. Er waren bakkerijen en cafés, en zelfs een “Pizza Hut”, we hoefden hier niet eens over te praten. Elkaar aankijkend was genoeg om tot een eenzijdig besluit te komen. We namen kamers in het “Olde Empire Hotel” net naast de tempel van de heilige tand. Niet het meest luxueuze hotel maar wat kan je verwachten voor 575 Roepies (€ 3,50) per nacht?
We splitsten ons op en gingen ieder onze eigen weg ’s middags. Er waren wat persoonlijke zaken te regelen en dan kan je beter alleen zijn. Zelf rustte ik op de heerlijke veranda van het hotel en genoot van het uitzicht. Zoals eerder gezegd, Pizza als avondeten. Heerlijk na een week van het slechte Srilankaanse voedsel. Het eten is hier heel slecht en zal waarschijnlijk alleen nog maar slechter en duurder worden. Twee flessen bier in de “Pub Royale” in het “Queen’s Hotel” maakten de avond kompleet en het duurde niet lang voordat ik weer op bed lag. Morgen gaan we een dagje cultuur doen.