donderdag 4 februari 1999

Thailand, de terugkeer van Marieke

Chiang Mai (Eagle Guest House 2)

Deze dag begon te gek. Voor het eerst sinds lange tijd stond ik fit op. Ik realiseerde me eens te meer dat ik te veel dronk. Dat zou snel gaan veranderen! Fris en fluitend liep ik naar de kookschool voor een nieuwe dag. Ik was blij dat Marieke vanavond weer zou terugkomen.
Bij aankomst bleek dat er maar weinig mensen kozen voor de drie dagen cursus, er waren heel veel nieuwe gezichten. Ik keek eens goed rond om te zien wat voor vlees ik nu weer in de kuip had.
Één van die nieuwelingen was wel een heel vreemde vogel die ook nog uit Nederland bleek te komen. Hij had zijn bedrijf in Malawi verkocht en had besloten om maar op wereldreis te gaan. Erg onsamenhangende verhalen zonder enige informatie of inhoud. Het vreemdste wat hij te vertellen had ging over zijn leeftijd. Hij was net zo oud als ik maar het verschil was dat hij wel heel erg vroeg in de midlifecrises terecht was gekomen. Zijn grootste wijsheid werd aan mij toevertrouwd en in mijn oor gefluisterd: “Zing nooit mee met liedjes die een hit waren toen je jong was, ze verklappen meteen je leeftijd!” Ik haalde mijn wenkbrauwen op en dacht na over wat ik net had gehoord. Vreemde vogel dus!

Een andere nieuweling was een Japans meisje dat perfect Engels sprak. Het duurde niet lang of onze gefrustreerde Nederlander had haar ook in het vizier en bestookte haar met allerlei onzinnigheden.
Tijdens de pauzes tussen het koken van verschillende gerechten door bleek dat het Japanse meisje in ik wel geïnteresseerd in elkaar waren. Het probleem was alleen dat zodra wij probeerden bij elkaar te komen de komische Nederlander zich er tussen wrong en dan probeerde te voorkomen dat wij ook maar één woord met elkaar wisselden. Toen hij één keer net te laat was hadden wij al onze gegevens uitgewisseld en een afspraak met elkaar gemaakt. Een knipoog en een glimlach en weer aan de slag met het volgende gerecht.

Bij terugkomst in het guesthouse was er nog geen spoor van Marieke te bekennen. Ik zorgde ervoor dat er een grote schone handdoek voor haar klaar lag en een briefje met de mededeling dat ik op haar zou wachten in Daret’s guesthouse.
Laat in de middag arriveerde ze op de afgesproken plaats en ze was blij om me weer te zien. Ik was ook heel blij om haar weer te zien, ik had haar niet echt gemist maar ik was toch wel blij om haar weer te zien. Ik was al bezig om een beetje meer afstand van haar te nemen. Ons afscheid kwam nu wel erg dichtbij en ik wilde niet met een emotionele bagage mijn reis afmaken. Ik weet niet of ze het merkte maar voor mijn gevoel was ik een stuk koeler. Ik verlangde wel naar haar maar ik wilde het niet te moeilijk maken voor ons. Zij was natuurlijk ook heel emotioneel.
We hadden een heerlijke avond in het “Riverside Restaurant” en zongen veelvuldig met de band mee. Alles was weer goed tussen ons en met een fantastisch gevoel gingen we naar huis.
Copyright/Disclaimer