zaterdag 22 januari 2011

India: McTikki met patat

Kolkata (The best Inn)

Vandaag was het een uurtje later voor het ontbijt op bed. Het personeel begon ook weer om een fooi te zeuren en na de zes flessen Kingsfisher Strong van gisteren stond mijn hoofd er dan ook niet echt naar.
Luiheid is troef op deze dag nu we weer in één stuk terug zijn aan het beging van deze korte reis, Calcutta. Wat kan ik er nog van zeggen en wat kunnen we nog gaan bezoeken?
Vandaag is en blijft een rustdag, morgen gaan we weer een eindje met de tram rijden en voor maandag staat er nog een tempel in het uiterste noorden van Calcutta op het programma.
Het is al over elf uur wanneer we langs de verbaasde receptionist lopen die meteen begint aan een eindeloze reeks zinloze vragen. We schudden met onze hoofden alsof ze op rubber nekken staan en antwoordden in koor met, ‘Uncle!’.
Het is teveel voor hem want hij blijft stil zitten met zijn mond wagenwijd open.

Op weg naar Haldiram’s Restaurant kwamen we langs een winkel waar ik het souvenir voor mijn vriendin zag hangen. Jack kreeg er ook trek in om er één voor een vriendin van hem te kopen en zonder dat we het realiseerden keken we naar mooi opgevouwen lappen stof. Die lappen moesten nog verwerkt worden tot een kledingstuk en daar hadden we geen tijd meer voor. Maar we gaven het niet op!

Jack kocht twee deuren verderop een complete set die al gemaakt was maar voor mij zat er niets bij dat in mijn smaak viel.
Om de hoek een stukje verderop was een naaiatelier en ook hier was het antwoord, ‘Three days.’
En dat was te lang! Na een kort overleg waren we het over de prijs eens en ik zou het vanavond om zes uur kunnen ophalen. Dat was dus gelukt en geloof het of niet, ik had voor de eerste keer in tien dagen trek in westers eten. Ook mijn lichte kater zal daar aan hebben bijgedragen. De kleine pizza voor Rs 70 (€ 1,10) smaakte me uitstekend en was net groot genoeg om mijn trek te stillen.

Al wandelend gingen we op weg naar Parkstreet, de hoofdstraat van Calcutta waar de meeste gerenommeerde winkels en fastfood ketens te zinden zijn. Ik wilde natuurlijk naar MacDonald’s om de Indiase kaart te kunnen bestuderen. En natuurlijk staan er in India niet de 100% pure beef burgers op het menu maar kippenburgers, vegetarische burgers en voor mij werd het een McTikki met Franse frietjes en een Coke Zero. En vooral die laatste smaakte me uitstekend.

Aan het einde van de middag gingen we weer een uurtje liggen met een kopje koffie en een gratis internet sessie. Het leven is heerlijk en ook de eerste dag van mijn eenenvijftigste levensjaar was er één om door een ringetje te halen.

Deze dag werd afgerond met een goede maaltijd bij het Blue Sky Restaurant en twee flessen bier bij het Fairlawn Hotel. Het is wel druk maar we zien elke avond veel nieuwe gezichten. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die zo lang in Calcutta blijven hangen.
Copyright/Disclaimer