dinsdag 11 januari 2011

India: Niet zo slecht als ik dacht

Kolkata (The best Inn)

Natuurlijk had ik vannacht weer heel slecht geslapen. Ook nu ik twee wekkers had gezet en Lyka ook een oogje in het zeil zou houden. Om kwart voor vijf stond ik al naast mijn bed om de laatste spullen in mijn rugzak te gooien en alles nog een keer na te kijken.
Het was een emotioneel afscheid, want het was vreemd om na acht weken samen voor twee weken afscheid te nemen. Ik was zo van slag dat ik me pas na vijf minuten op de hoek realiseerde dat ik mijn fleece jack was vergeten.
In de bus op weg naar de luchthaven kreeg ik al wat welverdiende, slaap en na een korte wachttijd op de Survanabhumi luchthaven konden we aan boort van de AirAsia Airbus 210. Een hapje eten, Maleisische Nasi Lemak, en toen weer even de ogen dicht.

Drie kwartier voorde landing kwam ik weer bij en ik was erg opgewonden over wat ik nu weer voorgeschoteld kreeg. Na de landing in de terminal kwamen er oude beelden en ervaringen boven die de wereld die Kolkata India heet op een plaats te zetten. Mijn eerste beelden en gevoelens waren een mix van Colombo en Katmandhu.
Natuurlijk waren we het slachtoffer van een hele horde gele taxi bestuurders maar wij liepen rustig, met één oog op de GPS, richting de stad.

Het was zo’n vijf kilometer naar het Dumdum Metrostation maar we zouden de eerste kilometers gewoon lopen om de benen te strekken en wat eerste indrukken van deze wereldstad op te doen.
‘En?’
Nou, het stonk niet zo erg als ik had verwacht.
De mensen roken ook niet naar oud zweet.
En de stad gaf me meteen een goed en vriendelijk gevoel.
Toen we besloten hadden dat het genoeg was geweest sprongen we op een overvolle bus richting het Metrostation. Voor zes Roepies werden we een eindje van het station om de Dumdum Road uit de bus gegooid. We hadden het metrostation nooit gevonden als we geen hulp van een vriendelijke jongen hadden gehad.
Voor nog eens acht Roepie reden we naar het Netaji Bhavan Station waar het hotel niet ver vandaag was. Het hotel was beter dan ik had verwacht maar het was ook stevig aan de prijs als ik het vergelijk met wat ik de laatste maanden voor een slaapplaats heb betaald en geboekt. Maar dit is voor mij een vakantie van twee weken dus moet ik maar een keertje niet zo zuinig zijn.

Na een kort gesprek kreeg ik korting op de internet aansluiting en dat was voor mij al voldoende. De mensen spraken redelijk engels en waren erg vriendelijk. Wat meer problemen gaf was het wisselen van contante Euro’s. We konden vanmiddag gewoon geen bank vinden die het geld wilde wisselen. Teleurgesteld gingen we terug om een aanbetaling van twee dagen te doen en om het probleem uit te leggen en af te spreken dat we vanavond bij terugkeer het openstaande bedrag te voldoen.

Het was geen probleem en opgelucht stortten we onszelf in de straten van Kolkata. Overal werd eten bereid en verkocht maar om eerlijk te zijn voelde ik me niet zo aangetrokken tot de kleine bordjes met lokale heerlijkheden. Één blik naar de afwasbak en het vuil op de grond om de mobiele keuken was voldoende om verder te zoeken naar een plaats waar we konden eten. We werden al wanhopig want in een half uur kwamen we geen enkel restaurant tegen waar we wilden eten. En plotseling dook uit het niets een Indiaas fastfood restaurant op! Het “Haldiram Restaurant” stelde ons meteen gerust. Er heerste een onvoorstelbare drukte binnen en het eten zag er heerlijk uit. Voorzichtig kochten we coupons en probeerden de thali werd goedgekeurd en met twee samosa’s werden de restjes van de dahl en de curry naar binnen gewerkt.

En nu dus naar Sudder Street want daar gebeurde het allemaal voor de backpackers. En inderdaad bij het Hilson Hotel werd gewisseld en onze dag zat er op. Op één ding na dan! Een paar koude biertjes bij het FairLawn Hotel waar we een Duitser zouden ontmoeten die ons onderweg naar de Garmin had gevraagd. Het was een heerlijke afsluiting van een mooie eerste ontmoeting met het “Incrediable India”.

En dat wordt moeilijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Copyright/Disclaimer

Gratis eboek downloaden/lezen?