woensdag 19 januari 2011

India: Een dagtocht naar Konark

Bhubaneswar (Aryamahal Hotel)

Vandaag waren we natuurlijk erg vroeg op en de omelet met toast was een paar minuten te laat. Maar dat konden we onder deze omstandigheden wel accepteren. Vandaag zouden we met een driewieler taxi naar één van de hoogtepunten van deze korte trip gaan, de Zonnetempel van Konark. De twee uur durende rit toonde ons een landschap waarmee we al bekend waren. We zouden ons namelijk zo in de Isaan van Thailand kunnen bevinden. Eindeloze droge rijstvelden wachtend op de eerste regen van de moesson afgewisseld met troosteloze huisjes. Het verkeer was moordend en het toeteren was niet ophouden bij de stadsgrens.

Net voordat we bij de tempel in Konark aankwamen zag ik een achteringang die gebruikt wordt door de lokale bevolking. Onmiddellijk sommeerde ik de tegenspartelende taxichauffeur om hier te stoppen. Hij bleef maar hakkelen in een half verstaanbaar engels over de hoofdingang en entree betalen. Dat eerste had ik geen probleem me maar dat tweede sprak me minder aan. Indiërs betalen 10 Rs en niet-Indiërs betalen 250 Rs entree. Als ze ons zouden aanhouden dan betalen we gewoon zonder tegenstribbelen maar zolang het niet hoeft houden we het geld in onze zakken. De tempel was oogverblindend.

Vooral de erotische figuren trokken veel aandacht.

Na een klein uurtje hielden we de tempel voor gezien en gingen verder naar Puri dat bekend staat om zijn fantastische stranden. Net buiten Konark kwamen we aan zee terecht en ook daar was het weer een drollen mijnenveld. Deze “mensen” hebben echt geen idee wat beschaving inhoud!

Een paar kilometer verderop stopten we nog bij de “Ramachandi tempel” om even bij te komen en om te zien wat zo’n kleine lokale onbekende tempel te bieden had. Natuurlijk stonden we midden in de belangstelling omdat er maar weinig toeristen zo ver komen. En nu ik het er toch over heb! We hebben pas een paar buitenlanders gezien, en allemaal in het restaurant van ons hotel. Er zijn hier gewoon weinig westerse toeristen. Misschien komt het door de prijzen want ik verteer hier in India hetzelfde bedrag per week als in Singapore. Dan kunnen we niet meer over een goedkoop land spreken.

En zo reden we langs de zee richting Puri. In Puri aten we de lunch en probeerden een paar tempels te bezoeken. Allemaal levende Hindoe tempels waar wij dus niet naar binnen mochten. En dat was dan meteen het einde! Een paar foto’s op de markt en snel terug naar het hotel.

Dus nu zit deze reis, voor mijn gevoel, er op en de laatste dagen staan in het teken van een beetje relaxen en lekker eten. Ik heb alles gezien wat ik wilde zien en misschien ga ik nog een beetje shoppen. Een mooie roze of turquase sari voor mijn meisje. Ik kocht een paar flessen bier bij de slijterij naast het hotel en die smaakten me prima. Avondeten en nog twee flessen. Om negen uur was het licht bij me uit en ik vertrok naar dromenland. “Incredible India” is erg vermoeiend.
Jack werpt een blik in de keuken!
Copyright/Disclaimer