donderdag 26 augustus 2010

Nederland: Een bijzondere expositie

Pattaya (Boxing Roo)

Eten, slapen en internet. Zo kom ik de laatste dagen door met het plannen van mijn tijd in Nederland. Enkele data staan alweer vast. Zo brengen we op 1 oktober weer een bezoek aan Rotterdam waar de SS Rotterdam nu voor het publiek te bezichtigen is. Natuurlijk met de traditionele afsluiting bij “Café Verschoor”.

Maar een andere dag ga ik op bezoek in het Tropenmuseum in Amsterdam. Er is daar tot 3 oktober 2010 een expositie genaamd “Enkele reis Holland”.

Een tentoonstelling met foto's van de fotograaf Leonard Freed, 1958-1962.

In de periode 1958-1962 fotografeert (de latere Magnum) fotograaf Leonard Freed (1929-2006) in Nederland verschillende groepen immigranten uit Indonesië. Hieronder Indische Nederlanders, die behoren tot de grote groep die in 1958 als gevolg van de dekolonisatie de bootreis naar Nederland maakt. Freed volgt hen van de boot, naar de tijdelijke kampen, naar familie, op straat, hun werk en school. Daarnaast fotografeerde hij Molukse gezinnen, die toen al zeven jaar in Nederland woonden. Dit overzicht van Freed over Molukkers en repatrianten is voor het eerst te zien in deze tentoonstelling.

Ik heb in het verleden wel eens geschreven over deze groep van onze bevolking die helaas te vaak alleen wordt herinnerd door de treinkapingen en de rellen in Culemborg. Sinds mijn bezoek aan Indonesië ben ik meer geïnteresseerd in dit hoofdstuk van de Nederlandse geschiedenis.


Kokkie leert Nasi Goreng bakken in de supermarkt (1960)
Copyright/Disclaimer