donderdag 24 september 2009

Ierland, twee wandelingen is teveel

Dublin, 24 september 2009

Alweer een slechte nacht! Ik begrijp ook niet precies waarom maar ik had goed moeten slapen na het eten en een paar biertjes. Ik was ook doodop maar desondanks had ik toch weer een onrustige nacht gehad.
Ik wapende me met twee wandelingen op papier, én op de iPhone, en stapte na het ontbijt vol goede moed de koele ochtendlucht in. Bij de plaatselijke toeristen informatie, gevestigd in een oude kerk, hadden ze gisteren een tiental wandelingen voor me uitgeprint. De eerste die ik zou gaan lopen was “The Historic Northside”. Ik kan wel in details treden maar laat de foto’s maar voor zichzelf spreken.

Bijna aan het einde van de wandeling kwam ik langs een oude kerk die was omgevormd tot een “Super Pub”, zoals ze dat hier noemen. En het was een “Super Pub”. Het interieur was gerestaureerd en zelfs het orgel had een opknapbeurt gekregen. De donkere kelders waren zelfs omgetoverd tot trendy bars. Het was echt of je in de kerk was. “Beef and Guinness Pie” was de special of the day en ik kon het niet laten om die maar eens te proberen. Met een pint Lager natuurlijk.

Halverwege de tweede wandeling van de dag was mijn iPhone leeg en ik was gedwongen om de wandeling af te breken. Ik vond het niet erg want er stond alweer ruim tien kilometer op de teller. Twee wandelingen op één dag was dus echt te hoog gegrepen!

Vanavond was het een speciale avond. Guinness bestond om 18:00 precies 250 jaar. En voor deze gelegenheid zou de hele stad op stap gaan. Na een snelle douche was ik om kwart voor zes in de pub. Opnieuw “the Celt” om de simpele reden dat ik nog niet echt een andere bar kende. Ik was benieuwd wat er zou gaan gebeuren.
Een paar minuten voor zes ging de muziek zacht en om precies zes uur stond iedereen op en hief zijn glas.
“Happy Birthday Arthur”, klonk uit een honderd kelen in de pub en uit miljoenen kelen overal op de hele wereld.
De muziek ging weer aan en de Guinness stroomde non stop uit de ontelbare pompen. Tegen de tijd dat ik klaar was voor mijn avondeten was de keuken helaas al gesloten. Vroeger dan normaal omdat ook het keukenpersoneel zich in het feestgedruis wilde storten. Om elf uur ging het licht uit.

P.S.
Het is echt waar!
Guinness smaakt het beste in Dublin! Ik heb de hele avond het donkere vocht gedronken en ze smaakten uitstekend.
En voor mijn vriend Al, ik heb een speciaal T-shirt voor je veroverd. Kom het maar een keer ophalen.
Copyright/Disclaimer