maandag 30 april 2012

Nederland: Koninginnedag

Zaltbommel Het lijkt op een scenario uit sprookjes film. Na al het koude en regenachtige weer dat we de afgelopen weken hebben gehad is het vandaag om half acht ‘s morgens al een beetje aangenaam. De zon staat aan een staalblauwe hemel en Nederland wordt langzaam wakker voor Koninginnedag 2012. Volgens mij hebben de weergoden spijt van wat ze de laatste weken over ons hebben uitgestrooid en als blijk van alle spijt maken ze van deze koninginnedag ook maar meteen de mooiste dag van april. Op weg naar de supermarkt om wat verse broodjes op te halen schiet ik mooie plaatjes van mijn geliefde stad en de voorbereidingen voor het grote oranje feest. Lyka ligt nog steeds op bed en ik geef haar geen ongelijk. Ik ben vroeg opgestaan omdat ik een ongelofelijke kriebelhoest in mijn keel heb die het hoogtepunt van mijn verkoudheid aankondigt. Maar dat betekent ook dat ik maar vroeg op sta om zo min mogelijk tot last te zijn van de andere slapers. Voor de lunch maken Lyka en ik de eerste rondgang door de nog stille binnenstad. Ze kijkt haar ogen uit! Ik probeer me in te beelden wat ze allemaal moet denken van deze vreemde oranje massa. Er zijn veel kleurrijke festivals over de hele wereld maar de Queensday in Holland is overal bekend. We drinken een kopje koffie op het terras van ‘t Stadscafé met enkelen vrienden en Lyka heeft alleen maar oog voor alles wat oranje is. Tussen het beantwoorden van Lyka’s vragen komt ze ogen te kort om alles wat er om haar heen gebeurd in haar op te nemen. Een wandeling over de singels langs de Zaltbommelse verdedigingswerken is een welkome afwisseling. Om niet te vroeg vol te zijn gaan we pas om half vijf de stad in. En daar is het koninginnefeest al lang en breed aan de gang. Een band zend vrolijke noten over de in oranje gehulde massa op de volle markt en het bier smaakt uitstekend. Het is zelfs warm! Dat hadden we twee dagen geleden niet durven te hopen. Tientallen vrienden passeren de revue en onze handen zijn altijd gevuld met een biertje. De tijd vliegt om en iets voor acht uur gaan we op huis aan. Het zal vanavond niet lang duren voordat we samen op bed liggen. Een bordje frites met een kroket en een frikadel. Lyka eet met een appetijt alsof ze haar hele leven al met deze snacks bekend is, en dat is natuurlijk een voordeel! Morgen de eerste rustdag, ik heb nog veel werk te doen maar na afgelopen zaterdag en deze koninginnedag ben ik wel aan een beetje rust toe!
Copyright/Disclaimer