woensdag 11 april 2012

Nederland: Het is compleet!


Zaltbommel

Met het laatste bezoek aan het gemeentehuis zijn alle documenten nu compleet en is de huwelijksdatum vastgesteld. Later zal ik alles nog eens op een rijtje zetten wat ik heb moeten doen om op dit punt te belandden.
Het weer werkt gelukkig een beetje mee vandaag. Het is nog wel koud maar er zijn ook perioden met zon. Tijdens het boodschappen doen bij Appie hoor ik Lyka nu ook al oefenen met het fruit en de groenten in het Nederlands. Er zijn vandaag geen exotische gerechten voor de lunch, we eten gewoon een broodje met Hollandse kaas.
Ik hou niet van binnen zitten dus gaan we na de lunch weer naar buiten. Hoewel ze een beetje tegenstribbelt gaat ze toch mee. Het is koud en ze zit natuurlijk liever binnen. Tijdens de wandeling langs de grachten van Zaltbommel realiseer ik me ook hoe mooi mijn geboorteplaats is. De schoonheid die je zelf niet meer ziet als je al zo lang op dezelfde plaats woont.
Hoge donker grijze wolken met daaronder een nog zwartere laag voorspeld weinig goeds. De regen is in aankomst en het duurt niet lang voordat we de eerste dikke druppels op ons gezicht voelen. Mijn goede vriend Peter woont niet ver van hier en dit is het geschikte moment om hem met een bezoekje te vereren.

Gelukkig is hij thuis en vanachter de gordijnen zien we hoe de zware bui het buitenleven tot stilstand brengt.
‘Cold rain!’, zegt Lyka.
‘Ja, erg koude regen’, dat is in de tropen wel anders.
Het wordt na één week in Nederland ook wel tijd voor rijst. In de supermarkt schrok Lyka wel een beetje van de prijs voor een kilo rijst. Maar dat is niet anders. Rijst met kip en groenten.
Natuurlijk smaakt het anders dan in den verre maar ze vindt het toch wel lekker. Ook het toetje van Mona tovert een lach op haar gezicht! Vanille pudding met aardbeiensaus.
Er was vanavond het programma “Exotische Liefde” bij SBS6 op de tv. En dat vond ik erg vreemd, het leek soms wel of ik naar mezelf zat te kijken. Maar ik vond ook wel iets vreemds. Het Nederlandse taalgebruik van sommige gasten was volgens mij wel heel slecht. Hoe hebben die ooit voor de inburgeringscursus kunnen slagen? Ik probeer Lyka in ieder geval goed Nederlands te leren, misschien zelfs wel te goed?
Voor het slapen gaan zag ik dat Lyka weer een nieuwe toepassing voor de iPad heeft gevonden. De elektronische spiegel!
Copyright/Disclaimer