woensdag 14 juli 2010

Thailand, Rendez-Vous

Ayuthaya (Ayuthaya GH)

Toen ik vanochtend op de motor stapte kon ik het nog steeds niet geloven hoe gemakkelijk gisteren alles was gegaan gisteren. Het was zo gemakkelijk gegaan dat ik nu wel wat tegenslagen verwachtte. Een ongeluk komt zelden alleen.
Met de moderne techniek binnen handbereik had ik met Jack een afspraak gemaakt om elkaar rond 12:00 PM te ontmoeten op N13.67347:E101.06890. Dat klinkt moeilijker dan het is maar het zijn coordinaten die onze Garmins 400t’s goed begrijpen. Het is naast een tempel in Chachoengsao, een stad ten oosten van Bangkok.
Het eerste traject ging goed en ik volgde de route die ik op de computer had uitgezet. Na een flink stuk autosnelweg ging ik de kleinere wegen van het binnenland op. Het was heerlijk weer om motor te rijden en onderweg dronk ik wat koffie en een cola. Maar het was ook warm, zeg maar gerust heet.

Net voordat ik mijn eerste doel bereikte kwam ik door een dorp dat geheel uit katholieken inwoners bestaat. Ik kon mijn ogen niet geloven. Een echte kerk opgetrokken in een Thaise stijl, geen monniken in oranje gewaden maar priesters in witte gewaden.

Ik parkeerde mijn motor in de schaduw en werd meteen uitgenodigd door een priester om hem te volgen voor een korte rondleiding. Het was interessant en een schouwspel dat je niet in Thailand zou verwachten. Na de rondleiding nam ik afscheid van de vader en ging weer verder.

Ik was een kwartiertje eerder dan afgesproken op de plaats waar we elkaar zouden ontmoeten. Het duurde niet lang en Jack kwam vanuit de verte aangereden. We waren nu samen en zouden de komende acht a negen dagen samen doorbrengen.
Ons einddoel voor vandaag was Ayuthaya en we hadden nog ruim honderdtwintig kilometer te gaan. Het duurde niet lang en de eerste druppels vielen uit de lucht. Kort daarna gingen de hemelsluizen open en we werden door emmers water tegelijk geraakt. Zeker wanneer er een grote vrachtwagen passeerde die een flinke plas raakte. Het werd tijd om te stoppen en ik verwisselde mijn nieuwe schoenen voor badslippers. Voor mijn schoenen was het wel te laat want ze stonden nu wel vol met water.
Langzaam werd het weer weer beter en droogden we weer op. Bij aankomst in het Ayuthaya Guest House kregen we redelijke kamers voor 250 Baht per nacht. Een koopje! Eerst een biertje en dan douchen en eten, althans, dat was het plan. We dronken een paar biertjes en aten maar meteen. We lagen al vroeg op bed want morgen gaan we weer vroeg op pad naar Khorat.
Copyright/Disclaimer