woensdag 22 juli 2009

Maleisië, een ongelofelijk verhaal uit een Maleisische krant

Kuala Lumpur, 22 juli 2009

Waarom hebben mannen nemen tweede echtgenotes?

Door Dina Zaman

Polygamie heeft niets te maken met cultuur of religie. Mannen en vrouwen te bedriegen, omdat ze kunnen.
Toen een mannelijke vriend me vertelde dat hij van plan was om een tweede vrouw te nemen, kon ik alleen maar proberen me niet te verslikken in het diner.
“Meen je dat?”, vroeg ik.
Hij antwoordde, “Ja”.
Hij was verliefd geworden op een alleenstaande moeder, maar het was niet zijn lot om met haar te trouwen.
Dacht zij misschien in haar compassie, haar vurige wens om haar kind op te voeden in een Goddelijke manier en dat haar eenzame leven een strijd was. Ik verslikte me bijna opnieuw in mijn dessert toen mijn vriend me vertelde dat het eerste dat hij aan haar opmerkte haar geweldige set borsten was.
Nu, mijn vriend neemt zijn islamitische religieuze verplichtingen zeer serieus. Zijn eerste vrouw draagt de hijab. Dus hem te horen toegeven dat het de borsten van zijn minnares waren die zijn hart hadden gestolen was zeer schokkend.
Zijn gedrag was te wijten aan vrouwen zoals ik, waarvan de zogenaamde westerse, seculiere en feministische ideeën van polygamie het oude gebruik naar de achtergrond hadden geduwd.
Vervolgens vroeg ik hem of hij met zijn even-vrome vrouw overeengekomen was dat hij een tweede vrouw te nemen, en hij antwoordde “Nee”. Ze zou meteen zijn huid vol schelden.
Maar onze vriend was niet meer te stoppen. Nu zijn reis naar de polygamie door moderne Islamitische ideeën werd verijdeld, was het allemaal onze schuld. Wij moderne Maleisische vrouwen, religieus of niet, dwingen de mannen om te trouwen in Thailand of Iran, waar het beoefenen van Nikah Muta'ah wel is geaccepteerd.
Hij was volgde de voetstappen van onze goede profeet Mohamed, betoogde hij.
"U hebt uw Islamitische geschiedenis ondersteboven! Nabi trouwde met oorlogsweduwen, en zijn eerste vrouw was ouder dan hij. Aishah was de jongste. En ik denk niet dat onze profeet trouwde met deze vrouw, omdat ze grote borsten had!"
"Je begrijpt er niets van."
"Oké dan. Waarom verkoop je je auto niet en neem een kameel om naar je werk te gaan?"
Ik ben realistisch. Ik weet dat er mannen zijn die hun vrouwen adoreren en heel veel van ze houden, maar ze kunnen tegelijkertijd van hun minnaressen en hun andere vrouwen houden. Praat ik vreemdgaan en polygamie goed?
Nee, maar het gebeurt. Het heeft niets te maken met de islam of Maleisië, hoewel polygamie is onderdeel van onze cultuur.
Wij Aziaten hebben een lange geschiedenis van concubinaat. Er zijn goede mannen die trouw zijn, en er zijn goede mannen die meerdere vrouwen hebben. Er zijn ook slechte mannen die trouw zijn en ook slechte mannen die ontrouw zijn.
Net als onze politiek, liefde in Maleisië is een circus. Weeee!
Ik ga U niet vervelen met verhalen over wat polygamie in de islam is, zoals het is geschreven en oneindig besproken. Vrouwenrechten activisten hebben lang gevochten tegen deze illegale "misdaad", maar we staan voor een moeilijke strijd. Soms zijn het niet de mannen alleen die jeuk hebben, wij hebben ook wel eens onze twijfels.
In de jaren '80, toen ik jong en onbedorven was, verafschuwde ik het idee van minnaressen en de tweede of derde echtgenote. Het ging recht tegen mijn principes in!
Dezer dagen? "Oh, je vriend gaat bij je vreemd?" "Oh, je hebt stiekem een tweede vrouw ?" Gaap! Draag je tudung of een mini rok? Opgeleid of ongeschoold? Sommige van onze moeders en ook andere vrouwen, ondanks alles blijven het goede moeders. Ja, hoe?
Is dit fenomeen bijzonder aan onze cultuur? Oh nee. Lees de tijdschriften en kranten uit andere landen. Vreemdgaan wordt overal tot in het oneindige besproken en beschreven in de feministische publicaties.
Maar na het diner met mijn vriend, waren mijn meningen over vreemdgaan opnieuw gewijzigd. Enkele van mijn bevindingen uit mijn vijf centen enquête:
Theoretisch ... polygamie is OK. Maar het moet ikut hukum Allah lah zijn. Er zijn voorwaarden.
Ja het kan, maar ... vrouwen met een loopbaan net als wij, die zelf werken. Immers, in de islam, polygame vrouwen zijn legaal verzorgd. Beter een tweede moslim vrouw dan een gewone vrouw.
Maar echt. Denk er eens over na. Handig, wat? Je ziet hem één keer per week, één keer per week samen uit eten en één keer per week seks hebben...
Één keer sex per week?! Er zijn verschillende soorten liefhebben! Één keer per week is niet genoeg?!
Waarom gaan mannen vreemd? Nogmaals, alleen gebaseerd op observaties door vrienden en mezelf. Voor veel polygame mannen, zij trouwen goede vrouwen die voldoen aan hun criteria van heiligheid, vrouwelijkheid en het moederschap.
Intimiteiten tussen de mannen en hun vrouwen zijn oppervlakkig. Het is maak-de-baby-en-bedek je gezicht geslacht. Met hun vriendinnen en tweede vrouwen, is het alleen maar feest, baby. Het is het maatje-maatje ding.
Ten minste, dit is wat ik begreep uit de gesprekken met een groot aantal van gehuwde mannen. Het is niet omdat de eerste echtgenotes niet goed genoeg hun best doen, ze willen ook een gezond intiem leven hebben, maar hun mannen houden van het Madonna-Hoer-syndroom.
Maleisië is niet een plaats voor alleenstaande vrouwen die een Hollywood-film soort huwelijk en liefde wensen. Kuala Lumpur is vooral een stad voor huwelijken en zaken. En het heeft niets te maken met geld. Er zijn rijke mannen die vals spelen, en ik ken boodschappenjongens die er twee vrouwen op na houden!
Er zijn veel alleenstaande vrouwen net als mijn vrienden en ik, die nog geloven in het huwelijk en de liefde. Maar ik kan u zeggen, moeten we op een dag dat bekende pad bewandelen, houd dan uw ogen open en een deel van ons hart voor onszelf. Want je weet maar nooit.
Misschien heeft mijn vriend, een activiste die de kost verdient met een verblijf in oorlogsgebieden, gelijk.
"Er zijn vrouwen zoals jij, ik, je moeder, je tante en de vriend die in de moeilijke strijd voor vrouwen en kinderen en nog niet zijn geconfronteerd met een bakstenen muur. Simpelweg omdat we zo veel “begrip hebben”, en de hele tijd blijven vergeven, dat is de reden waarom vreemdgaan! Vreemdgaan en polygamie komen vaak voor, ten nadele of ten voordele (afhankelijk van hoe je het bekijkt) van ons welzijn ", zegt mijn vriend.
Een andere vriend, Sharizal Sharaani, zegt het kort en bondig: "Mannen (en ja, ook vrouwen) bedriegen omdat ze er mee kunnen wegkomen. Punt uit!"
De schrijver gelooft nog steeds in de liefde en het huwelijk en wil naar Corfu verhuizen.


Hijab: Hoofdsjaal die ook het bovenlichaam bedekt
Nikah Muta'ah: huwelijk voor plezierige bezigheden
Tudung: natuurlijke make-up
Ikut hukum Allah lah: onder bepaalde voorwaarden

Vrije vertaling door Jielus Hendrik Kuijntjes.
Bron: http://www.asiaone.com/News/AsiaOne%2BNews/Malaysia/Story/A1Story20081009-92579.html
Copyright/Disclaimer