maandag 27 juli 2009

Maleisië, de laatste dag in Kuala Lumpur alweer

Kuala Lumpur, 27 juli 2009

Vanochtend in alle vroegte zijn mijn vrienden alweer vertrokken naar het Taman Negara. Voor mij is het het tegenovergestelde. Lekker uitgeslapen en rustig de middag volmaken om morgen weer verder te gaan naar Melaka (Malacca).
De onverwachte (her)ontdekking van het Chan She Shu Yuen Clan huis aan het einde van Petaling Street zou mijn enige culturele doel zijn voor deze middag. Gisteren hadden we geen tijd gehad om het te bezoeken en vandaag had ik alle tijd om eens rustig rond te neuzen.

Lekker rustig wandelend ging ik op weg naar China Town. Kuala Lumpur is een aangename stad en ik probeer me te herinneren hoe het hier jaren gelden was toen ik met Kris en Duncan in Remy’s Residence verbleef. Fijne herinneringen uit een ver verleden kwamen weer naar boven. Kris maakte ‘s morgens een Croq Monsieur voor ons en ik zette een bakkie koffie. Het bordje zit buiten nog aan het plafond en de herinneringen zijn gebleven. De rest is geschiedenis.
Het Clan huis, een van de mooiste in Maleisië, heeft aan de buitenkant een veelvoud van keramische figuren. Het zal allemaal wel met geesten en het leven in het oude China te maken hebben maar het is enorm indrukwekkend. Je kunt uren kijken naar de kleine porseleinen poppetjes.


Eenmaal binnen komt de geur van thee en wierook je tegemoet. Er is een kleine theewinkel binnen de poort waar verschillende soorten zwarte en groene thee wordt verkocht. In Nederland drinken wij hoofdzakelijk wat de Chinezen “zwarte thee” noemen. Het is de variant die geoxideerd is en dus zwart is geworden. De “groene thee” variant is de gewonen gedroogde groene theebladeren. Natuurlijk werd er geproefd en ik kreeg een uitleg over de thee uit de Yunnan provincie in China. Er lagen pakken thee die meer dan € 100,- per pond kosten.

Mijn middag zat er nu alweer bijna op en ik ging op pad naar het Sentral Stesen. Nog even winkelen in de MidValley Mega Mall. Lekker rondkijken en een broodje hamburger eten. De eerste van deze trip!

Tijdens het avondeten liep ik in het KLCC een groepje bekenden uit Putten tegen het lijf. Zij waren Thailand voor een paar dagen ontsnapt en wilden wel eens wat van Maleisië zien. Nu kun je in drie dagen natuurlijk niet veel zien en met wat tips van mijn kant gingen ze verder. Na een laatste kop thee ging het licht uit. Als ik morgen wakker wordt dan gaan we op weg naar Melaka.
Copyright/Disclaimer