woensdag 1 september 2010

Nederland: Mijn eerste museum

Zaltbommel

Na een heerlijke avond relaxen en een biertje met een oude vriend op het voetbalveld van NIVO-Sparta ging ik erg moe naar bed. Een moeilijke nacht! Wel geslapen maar veel nieuwe en onbekende geluiden. Een beetje vreemd, zoals een nacht in een nieuw hotel als ik onderweg ben. Vroeg in de ochtend gleed ik alsnog in diepe slaap en redelijk uitgerust werd ik wakker.
Geen koffie en geen ontbijt! Eerst naar de polikliniek om bloed te prikken. Een buis of vier van het rode levensvocht wordt werd afgenomen om te worden getest op tropische ziekten en de staat van mijn diabetes. Gelukkig was de bakker om tien voor negen al open zodat ik met een nog warm half volkoren brood weer richting huis kon waar de koffie al klaar stond.
Na het ontbijt begon ik aan mijn lijst taken voor vandaag, eigenlijk een lijst taken voor mijn verblijf in Nederland. Nadat een paar van die vervelende zaken waren afgehandeld vond ik het genoeg. Ik hoef er alleen voor zorgen dat alles weer geregeld is wanneer ik de volgende keer op pad ga.

Na de lunch bezocht ik mijn eerste museum! En dat museum ligt ongeveer tweehonderd meter van het huis waar ik ruim vijftig jaar geleden ben geboren. Het “Maarten van Rossum Museum”, zoals het vroeger heette, gaat tegenwoordig door het leven als “het Stadskasteel Zaltbommel”. Natuurlijk kan ik me het goed herinneren dat ik als kind duizenden malen langs het museum naar school ben gelopen. En ook het spelen in de tuin met een vriendinnetje van school, Marjolein Leeuwis, staat me nog bij als de dag van gisteren. Maar het mooiste item was een enorme walnotenboom in de tuin. Natuurlijk had deze boom een onweerstaanbare aantrekkingskracht op alle kinderen uit de buurt met als gevolg dat Pim Leeuwis, de beheerder van het museum, ons in de herfst elke avond achterna zat. Maar de noten smaakten altijd beter als je weer ontsnapt was aan de klauwen van die man.

Dus vandaag stap ik na meer dan vijfendertig jaar weer het voormalig poorthuis binnen. Het is een leuk museum dat een brede collectie heeft. Op de begane grond gaat het over de geschiedenis van de Stad Zaltbommel (stadsrechten sinds 1315), en de tweede verdieping is gewijd aan Fiep Westendorp. Het was een leuke interessante ervaring die ik van harte kan aanbevelen.


De openingstijden zijn: Dinsdag-Zondag van 13:00 tot 17:00 en voor groepen op afspraak (0418-512617)

http://www.stadskasteelzaltbommel.nl/




De trofee van het vv Zaltbommel St. Maarten Toernooi
Copyright/Disclaimer