dinsdag 21 september 2010

Nederland: De eerste beproeving

Zaltbommel

Vandaag was het eindelijk mooi weer en ik kon eens gaan kijken hoe het fietsen gaat. Veel websites geven geen enkele informatie wat een gemiddelde tourfietser ongeveer per dag aflegt. De mensen die ik gesproken heb geven aan dat een getrainde fietser per dag gemiddeld tijdens een meerweekse reis tussen de zestig en tachtig kilometer per dag aflegt. Dat is dan inclusief de ingelaste rustdagen. Een ongetraind maar fit persoon, waaronder in mezelf reken, zou tussen de veertig en zestig per dag zonder problemen kunnen afleggen.
Met deze cijfers in mijn achterhoofd stapte ik op de fiets naar Den Bosch. “Halfords” was mijn doel omdat ik nog wat spullen voor mijn motortrip in Thailand moest kopen. Het was heerlijk weer en ik had de route op mijn gps uitgezet.
De eerste kilometers waren een beetje onwennig en hetzelfde probleem als bij het alleen wandelen stak de kop op. Ik wilde te snel gaan, en dat was op de fiets moeilijk. Mijn benen gingen óf te snel rond óf ik was een versnelling te hoog en het trappen ging te zwaar.

Een groepje fietsers die voor me kwam rijden gaf een poosje het tempo aan en ik kon me daarop instellen. Na een paar minuten stond alles goed en ik had de juiste cadans gevonden.
‘Te voet zie je heel veel en op de fiets zie je veel.’
Ik genoot van het rivieren landschap en zonder problemen legde ik de zestien kilometer naar de winkel af.
Mijn benen trilden wel toen ik de fiets voor de winkel op slot zette!
De spullen die ik zocht waren op voorraad en binnen tien minuten was ik weer op weg naar huis. Het ging echt lekker en bij Hedel besloot ik om een stukje over de dijken rond te rijden. Het weer was goed en er waren voldoende insecten in de lucht om mijn honger te stillen.
‘Ja, echt! Ik denk dat ik er wel een dozijn heb ingeslikt!’

Na tweeënveertig kilometer, in een kleine drie uur, parkeerde ik mijn aluminium ros in de gang aan de Omhoeken. Ik was niet echt moe maar mijn knieën voelden wel wat geïrriteerd aan en ik had een enorme trek. Met andere woorden, de eerste test was geslaagd en ik weet zeker dat ik zonder problemen zestig kilometer per dag kan fietsen.. Mits het maar droog is!
Ik moet nog trouwens nog wel even bij Rijwielhandel Bert van Osch langs om mijn voorderailleur te laten afstellen, voor de rest is het een heerlijke fiets.
Copyright/Disclaimer