woensdag 9 juni 2010

Taiwan, de zon is onder gegaan

Pattaya, 9 juni 2010

Toen we vandaag om half negen opstonden was de reis voorbij. En hoe vreemd het ook klinkt.
‘Wij houden wel van rusten, maar niet van wachten!’
Dus na het gebruikelijke krentenbroodje met roomboter en een kop koffie liepen we tegen onze zin voor de laatste keer de catacomben van het “Taipei Shopping Mall” in. Ik telde de metalen Taiwan Dollars die we over hadden en we zochten naar een bestemming voor ons laatste geld. Een broodje en een cola, meer konden we niet verzinnen.
‘Laten we onze rugzakken maar ophalen’, opperde Tett.
‘En naar de luchthaven gaan!’, ging hij verder.
En dat was inderdaad het beste idee. In het hostel namen we uitgebreid afscheid van Eva en bedankten haar voor het fantastische verblijf. “Camel Oasis” is een goed hostel maar het “Taipei Backpackers Hostel” is de plaats om te zijn als je naar Taipei gaat.

Na de lange busrit die we beiden in stilte over ons heen lieten komen liepen we langzaam de Terminal met nummer 2 in. Je kon zien dat we onder het genot van een laatste “Taiwan Beer” gedeelten van deze reis in onze gedachten lieten herleven.
Een snack in de vorm van Sushi en we gingen op weg naar de gate. Onderweg zagen we nog iets dat erg zeldzaam is! Een “1967 Harley Davidson M-65”. Bij de naam Harley Davidson denken we meteen aan zware tweecilinder V-twin motoren maar dit is gewoon een brommertje dat nog het meest op een Berini lijkt.

Na een goede vlucht landden we veilig in Bangkok. De taxi stond netjes op ons te wachten en om iets over half elf stapten we de Boxing Roo binnen. Nog een biertje en snel naar bed. Mooie dromen over de afgelopen vier weken.

conclusie:

Het land als bestemming:
Taiwan is een fantastisch land! Je kan er alles vinden wat je vakantie aangenaam maakt. Van bergen tot stranden en bossen en meren. Cultureel is het een oud en sterk land, er is heel veel te zien en overal zijn musea, tempels en andere toeristische attracties. Het is zeker geen China! Taiwan is een land met een heel eigen karakter en bevolking.

Het openbaar vervoer:
Het openbaar vervoer is goed en goedkoop. Je kunt bijna overal komen met de bus of de trein. Maar als je het platteland op gaat gaan er vaak maar enkele bussen per dag. In de twee grote steden, Taipei en Kaohsiung, is het aan te raden om een OV-kaart te kopen. Zeker als je van plan bent om een paar dagen langer te blijven. Je kan met deze kaarten ook betalen in kleine supermarkten.

Het eten:
Het eten is heel gevarieerd, goed en goedkoop. In de kleinere plaatsen gaan veel restaurants wel vroeg dicht! Om acht uur sluiten is geen uitzondering. De menukaarten zijn vrijwel altijd in het chinees dus het is wel avontuurlijk. Foto’s en voorbeelden van de gerechten zijn vaak een goede hulp.

Het drinken van een biertje:
Een biertje drinken is in Taiwan niet moeilijk maar een Café of een bar zoals wij die kennen zijn moeilijk te vinden. Ik hou er ook niet meer van om tot midden in de nacht op stap te gaan dus verder dan een biertje bij het eten ben ik eigenlijk niet gekomen. Het leukste is nog een biertje in de plaatselijke 7-11!

Het overnachten:
Deze reis hebben we overnacht in een mix van hostels en hotels. De grens tussen die twee is vaag. De prijzen liggen ook ongeveer gelijk. Achteraf gezien is het niet moeilijk om hotels te vinden. In de afgelopen drie jaar, sinds de laatste uitgave van de Lonely Planet, zijn er voor mijn gevoel duizenden hotels bijgekomen. Vooral in de steden is het aantal “Love Hotels” enorm. Goedkoop en schoon, soms inclusief een Chinees ontbijt. Reserveren bij aankomst in Taipei is aan te bevelen, later kan je gemakkelijk een slaapplaats zoeken. Vooral in de weekenden kan het erg druk zijn. Zonder reclame te maken kan ik alle plaatsen waar we hebben geslapen aanbevelen. Ik zou er de volgende keer zo weer gaan slapen. Natuurlijk steekt er eentje met kop en schouders boven alles uit en dat is het “Taipei Backpackers Hostel”. Eva is vriendelijk en behulpzaam, een schat van een meid en het hostel is een parel midden in Taipei.

Internet
Internet is overal gratis, maar vaak gaat het nog met de kabel. Leuk als je samen maar één laptop bij je hebt maar als er twee meegaan is een splitter aan te bevelen. Koop er één voordat je vertrekt want in Taiwan zijn ze moeilijk te vinden.

Wat kost het allemaal?
Taiwan is absoluut niet duur. Op basis van twee personen en gedeelde kamers kwamen we op ongeveer € 1100,-- uit voor vier weken. Het heeft ons aan niets ontbroken en we hebben alles gedaan wat we wilden doen en altijd lekker gegeten en gedronken.

Kom ik hier nog wel eens terug?
100% zeker, het is zo eenvoudig om naar Taiwan te gaan en de steden hebben ook veel te bieden. Zelfs voor een korte strandvakantie kan het een mooie bestemming zijn.