vrijdag 11 april 2008

Macau, op weg naar de eilanden

Macau, 11/04/2008

Omdat ik pas om half tien uit mijn bed kwam had ik niet een heel lange dag voor me. Het weer was net als gisteren en ik denk ook net als morgen. Het begint met een dichte mist waar een heel klein beetje water uit valt. Na de middag klaart het op en breekt de zon af en toe door. Aan het einde van de middag is het op de grond heiig en de lage bergtoppen én de toppen van de wolkenkrabbers steken in de laaghangende bewolking. Zo ook vandaag.
Onder het ontbijt ging ik door de LP en besloot om vandaag Taipa eiland te gaan bezoeken. Het was geen echte lange tocht en dat paste precies bij de tijd die ik vandaag nog te besteden had. Bus nr. 33 ging naar het eiland en nog voordat hij bij het Taipa dorp was stapte ik wegens de drukte in de bus uit. Het was hier vreemd! Een mix van Hong Kong en Singapore met een onbekende beklemmende sfeerals in de film Bladerunner. Treurige hoogbouw heel dicht op elkaar gebouwd zonder plaats voor enig groen. Veel winkels op de begane grond waren leeg of de ramen waren afgeplakt. Het ging hier dus niet zo goed als er werd verteld.
In het oude dorp was het een héél klein beetje anders. Wat vroeger de baai was geweest was nu aan de zee ontnomen land. Er waren gewoon twee dammen tussen de eilanden Tapai en Coloane aangelegd en het land daartussen opgespoten. De planning had wel rekening gehouden met de history van Taipa en een kunstmatig meer moest je het oude gevoel van een havenplaats geven. Helaas was dit niet gelukt. Waar je vroeger naar de schepen op de ree stond te kijken keek je nu naar het nieuwe Venetian Resort. Een kopie van Venetiaanse huizen inclusief het St. Marco plein en de gondels.
Nadat ik een paar kleine tempels en het Museum of Taipa en Coloane History had bezocht vond ik het genoeg en zocht de heuvel op die vroeger bijna het hele was geweest. Onderweg passeerde ik nog de Church of our Lady of Carmel en bekeek de huizen van het Taipa House museum. Allemaal wel aardig maar met de hoogbouw op de achtergrond en de geluiden van bouwplaatsen in de verte namen veel van de sfeer weg.
De wandeling rond de berg was leuker dan verwacht, het had jammer genoeg geen nut om naar de top te lopen omdat die toch in de mist lag. Er stond op de terugweg nog één tempel op de lijst maar die kon ik niet bezoeken omdat hij voor een privé aangelegenheid was gesloten. Na een flinke wandeling nam ik de bus weer terug naar Macau.
Het was al redelijk laat en het werd tijd om te douchen en te eten. Mijn maaltijd nam ik nu in een restaurant zonder een menukaart in het engels maar wel met plaatjes en nummers. Een foto zegt meer dan een duizend woorden! Ik koos nummer 512 en dat bleek witte rijst met Paksoi en gebraden varkensribbetjes te zijn. Het smaakte me goed maar ik was wel steeds bang dat ik op een botje zou bijten en dan een vulling of een kroon zou verspelen. Gelukkig ging het allemaal goed.
Een lange avondwandeling maakte een perfect einde aan deze mooie dag. Toen ik onderweg een kleine winkel passeerde kocht ik nog twee flessen bier om heerlijk op de kamer van te genieten. Om half twaalf deed ik het licht uit. Morgen gaan we wandelen en het noorden van Macau en de poort naar China bezoeken.
Copyright/Disclaimer