donderdag 3 februari 2011

Thailand: Een nieuw paspoort

Bangkok (Prince Palace Hotel)

Het was heerlijk wakker worden in dit vier sterren hotel! Maar bij het ontbijtbuffet was het wat minder. Hordes Russen en Chinezen met volgeladen borden op zoek naar een zitplaats. Natuurlijk bleef het grootste gedeelte van het ontbijt op de borden achter maar de “ik heb er toch voor betaald” mentaliteit van de nieuwe lichting toeristen was duidelijk aanwezig. Ook de klaargelegde handdoeken op de zonnebedden aan het verlaten zwembad voorspelde weinig goeds.

Dus ruim op tijd te voet richting de Nederlandse Ambassade. Heerlijk wandelen in een langzaam opwarmend Bangkok.

Over de afhandeling van de aanvraag voor mijn nieuwe paspoort door de ambassade kan ik alleen maar lof uitspreken. Regelmatig heb ik slechte verhalen gehoord over het personeel en de behandeling van de Nederlandse onderdanen, maar in mijn geval kan ik alleen maar positief zijn.
Tijdens het wachten op mijn beurt werd ik door een man uit Hua Hin aangesproken die mijn belevenissen en reisverhalen al een tijdje op het internet volgt.
‘Nu ontmoet ik je eens in het echt!’, is een zin die ik steeds vaker hoor en om eerlijk te zijn erg trots ben dat ik zoveel lezers krijg die ook regelmatig terugkeren voor mijn verhalen en foto’s.
En dan maar weer terug langs Sukhomvit Road om te lunchen bij Oishi. En voor de eerste keer in tig jaren viel dit erg tegen. De “Black Cod Tom Yam” smaakte nergens naar en de stukjes vis hadden de structuur van kauwgom. Dit is dus niet voor herhaling vatbaar! Het was wel leuk om overal in de stad de grote konijnen te zien dit het “jaar van het konijn” in de Chinese dierenriem aankondigen.

Na een korte rust in de fantastische suite gingen we te voet weer op pad naar een park aan de rivier. Twaalf jaar geleden zaten we hier ook en dronken we ijskoude biertjes uit de supermarkt. Mijn gedachten dreven door de afgelopen twaalf jaar in Bangkok en in mijn gedachten ontmoette ik weer oude vrienden van mijn ontelbare reizen in Thailand en natuurlijk in Bangkok.

Na voldoende koude blikjes Beer Leo was het tijd voor het avondeten! Een afwisseling na de Shoarma met patat was de heerlijke geroosterde vis met rijst. We hadden zo’n trek dat we niet op de vis konden wachten en maar meteen een kippenpoot als voorafje bestelden.

En zo kwam er een einde aan een belangrijke en mooi dag in Bangkok.
Copyright/Disclaimer