zondag 13 februari 2011

Nederland: 'Glippers'

Pattaya (Boxing Roo)

Als ik ergens moe van wordt dan zijn het zulke berichten:

Metro onveilig door 'glippers'

AMSTERDAM -  Elke dag glippen er 3000 reizigers door de poortjes van de Amsterdamse metro. Ze lopen vlak achter mensen die wel betalen of trappen de poortjes met geweld open, schrijft Het Parool. Glippende reizigers zijn een van de grootste veiligheidsproblemen in het Amsterdamse openbaar vervoer, zegt het vervoersbedrijf GVB. “Reizigers voelen zich onveilig, en wie er wat van durft te zeggen, wordt uitgescholden of zelfs geslagen.”

Nadat ik eens heb opgezocht wat een kaartje kost ben ik aan het rekenen geslagen. 3000 maal € 2,60 = € 7800,- per dag * 365 = € 2.847.000,- dat er door het GVB wordt misgelopen en door de overige eerlijke belasting betalende burgers moet worden bijgepast.
'En waarom gebeurd hier niets?'
'Waarom wordt het probleem gelokaliseerd en draait men zich om en wordt er niets opgelost?'

Politieke correctheid!

In mijn jeugd bestond er natuurlijk ook zwart reizen en zelf heb ik het ook wel eens gedaan om met de carnaval gratis naar de optocht in Den Bosch te gaan. Maar ik was 11 of 12. Kattenkwaad dat het jaar er op werd beloond met een boete van fl 16,50 (€ 7,50) en dat was in 1973 een hoop geld! Mijn grootvader maakte mij op op een niet misverstaanbare wijze duidelijk dat dit niet kon worden getolereerd.

'Controleurs aanstellen is niet mogelijk?'
Voor mij zou de oplossing liggen in het aanstellen van personeel dat het korps Koninklijke Mariniers net heeft verlaten! Deze jongens staan hun mannetje en ik denk dat Hensley, Wesley en andere koninkrijksgenoten zich wel twee keer bedenken voordat ze beginnen te schelden, spuwen of te slaan. Nadat onze jongens de identiteit van de zwartrijder, al dan niet met behulp van fysiek geweld, heeft vastgesteld wordt er een boete van € 500,- opgelegd die rechtstreeks bij de werkgever, gemeentelijk sociale dienst of andere uitkeringsinstantie wordt geïnd. De achterliggende gedachte is dat elk persoon die slim genoeg is om te weten waar hij geld kan halen ook moet weten dat hij voor het openbaar vervoer moet betalen.

In Singapore werkt het in ieder geval perfect!

Copyright/Disclaimer