dinsdag 21 januari 2014

Filippijnen: Een mooie verjaardag

Manila (Slouch Hat (105)

Onze aankomst in Manila had niet mooier kunnen zijn! Het weer was goed, een oude vriend had zich al genesteld in de Slouch Hat en een andere vriend had een afspraak met ons gemaakt.

Maandagavond was een perfecte kopie van zondag alleen had David uit Nederland zich bij ons gevoegd. De magie van het reizen droop van deze avond af. Harry had ik zes jaar geleden voor het laatst gezien in Changi Airport (Singapore) en David bijna vijf jaar geleden in Pattaya (Thailand). Maar met z’n drieën bij elkaar was het net of we elkaar al jaren kenden en elkaar bijna wekelijks zagen. Dat is de echte vriendschap!

Na een erg vochtig happy hour, slechts € 0,72 voor een flesje bier, gingen we toch maar eten en kwamen zo in de “Duck Inn Hotel” terecht. En het eten daar was van een prima kwaliteit! Ook de kaart, zo op het eerste gezicht, lijkt een mooie verzameling van gerechten zodat we de week in Manila zeker niet van de honger zullen rondkomen.
Ik heb het al vaker vermeld dat de Filippijnse keuken zeker niet de beste is in Azië, een andere keuken waar ik haast geen herinneringen aan heb is trouwens de Vietnamese keuken, maar een van de klassiekers hier is toch de “Philipino Beefsteak”. Dunne plakjes rundvlees in een ketjap saus met veel knoflook en uien. En zo brak middernacht aan dan gehoopt en David en ik dronken nog een biertje op mijn verjaardag voordat we onze bedden opzochten.

En dan ben ik alweer jarig! Vier en vijftig jaren jong alweer en ik kan alleen maar zeggen dat de teller nu toch wel erg snel gaat! Vanzelfsprekend heb ik de afgelopen jaren mijn verjaardag op veel exotische plaatsen gevierd en deze keer is Manila de lokatie.
Met een smaak in mijn mond of ik een herentoilet in Peking had schoongelikt en een kloppend, pulserend gebrom in mijn hoofd werd ik om een uur of negen wakker. De eetlust was samen met mijn urine weggespoeld in het toilet. Eerst maar een paar koppen koffie om wakker te worden! Na de derde mok koffie werd ook mijn schatje wakker en konden we normaal aan de dag beginnen. Maar wat is normaal op je verjaardag in Manila?

Het probleem met het eten van Legaspi is hier in Manila gelukkig opgelost en op deze dag begonnen we met een brunch. De spaghetti met knoflookbrood en een Coke Zero voor 99 peso (€ 1,60) is een prima begin van de dag. Het is precies genoeg voor mij en het restje dat Lyka laat liggen weet ik ook nog wel naar binnen te werken. Een traditionele koffie bij de gouden bogen en daarna naar buiten. De week binnen zitten in Legaspi was voor mij genoeg.

Manila is een van de meest verwoeste steden tijdens de tweede wereldoorlog met als gevolg dat er maar heel weinig is overgebleven of herbouwd, een verdwaalde kerk daargelaten, dus dat er niet veel te zien is. Maar toch wilde ik op mijn verjaardag wandelen omdat ik ook met een lichte kater zat die maar langzaam wilde vertrekken en mijn gedachten zweefden ook ergens in Nederland.

Vandaag wordt er namelijk een goede vriend van me gecremeerd. Jack Machielsen was een bijzonder persoon. Een begenadigd en zeer intelligent persoon die soms wel eens tegen het krankzinnige aanleunde.

Je hielt van hem of je haatte hem, maar ook veel mensen hingen er ergens tussen in. Ik denk zelf dat iedereen wel eens een moment heeft gekend dat hij of zij dacht, kan het nu ècht niet anders Jack? Maar de vele mooie momenten hebben toch wel de overhand.
Jack is slechts drie en vijftig jaar oud geworden en ik vier nu mijn vier en vijftigste verjaardag. En dat zet me toch wel aan het denken! We worden allemaal ouder en de dood kruipt steeds dichterbij. Ik heb me nu voorgenomen om meer verdraagzaam te zijn en me niet meer zo druk te maken over zaken die ik niet kan veranderen.
Denk maar eens na hoe goed we het eigenlijk hebben? En, hebben we dan een reden tot klagen? Ik in ieder geval niet! Tot ziens Jack, en een goede reis, ik weet zeker dat we elkaar wel weer eens ergens ontmoeten.

Ooit heb ik ergens gelezen: “soms kom je iemand tegen die je het gevoel geeft dat je persoon wel eens eerder hebt gezien of ontmoet, maar je kan die persoon niet plaatsen. Wanneer je een onderzoekend gesprek aangaat met die persoon blijkt dat het aan een zekerheid grenzende onwaarschijnlijkheid onmogelijk is dat je elkaar ooit eerder hebt gezien. Die persoon is dan een vriend of vriendin uit een vorig leven.”

Ik heb vriendschap hoog in het vaandel staan. Maar soms verwaterd vriendschap snel en dan begrijp je ook dat niet iedereen een echte vriend kan zijn. Jack was een èchte vriend!

Tijdens de wandeling van vanmiddag hebben we een Koreaans restaurant ontdekt dat natuurlijk meteen werd gekozen als plaats waar Lyka en ik mijn verjaardag met een diner  zouden vieren.


Korean BBQ, Dolsot Bibimbap en een eindeloos aantal verschillende kimchi’s maakten de avond tot een compleet succes!

Maar aan het einde van deze hele mooie dag moest ik nog een keer afscheid nemen, hopelijk niet voor altijd. Harry trekt morgenvroeg ook weer verder en de kans dat ik hem morgen in alle vroegte zie is wel heel klein. Ik ben de tel van het aantal biertjes kwijtgeraakt en een laatste biertje met Harry in de Duck Inn was een mooi afscheid. Ik denk dat ik hem binnenkort nog wel een keer tegen het lijf loop!

zondag 19 januari 2014

Filippijnen: Eindelijk de zon

Manila (Slouch Hat (105)

Na zeven dagen met alleen maar regen kunnen we op deze achtste dag in Legaspi, de dag van onze verplaatsing naar Manila, ook op de regen vertrouwen. Het is wat lichter buiten maar de regen komt ook op deze zondagochtend weer met enorme hoeveelheden uit de lucht.
We kunnen alleen maar blij zijn dat we de afgelopen week een goede kamer hebben gehad waar het heerlijk vertoeven was. Nu alles is ingepakt en ik mijn laatste kop koffie in deze omgeving drink wil ik niet spreken over een verloren week, hoewel we helemaal niets van Legaspi en omgeving hebben gezien, het was meer een rustige week waarin ik vier boeken heb gelezen en we best wat geld hebben kunnen besparen.
Opgevouwen in de zijspan van de tricycle gaan we richting het kleine vliegveld midden in de stad. Hoewel het pas drie jaar geleden is dat ik hier voor de laatste keer ben geweest kan ik goed zien dat ook het vliegen hier in opkomst is. De afhandeling van de passagiers en bagage is steeds professioneler en het aantal vluchten per dag is opgelopen tot zes door drie verschillende maatschappijen.
Vanuit de kleine zijspan zie ik de grote armoede in Legaspi aan me voorbij trekken. Beelden die je verwacht in Braziliaanse sloppenwijken bestaan hier aan de rand van de grote oceaan ook. Met als grootste verschil dat de Filippijnen waarschijnlijk altijd een derde wereldland zal blijven bij gebrek aan natuurlijke grondstoffen.
We zijn ruim op tijd voor onze vlucht en doden de tijd met het bekijken van onze medepassagiers. Ook geen mooi beeld! De middenklasse die nu ontstaat wordt een groep van dikke en ongezonde mensen. De jonge kinderen die hun ouders, of andere familieleden, vergezellen zijn als opgeblazen Michelin poppen die al op zeer jonge leeftijd zich moeilijk kunnen voortbewegen door het overtollige lichaamsvet. Gezond leven, wat de volgende stap in dit proces zou moeten zijn, aangevuld met lichaamsbeweging zal moeilijk aan populariteit winnen omdat groenten en fruit maar met mondjesmaat worden geconsumeerd. Lichaamsbeweging is ook een broertje dood in dit land!

Bij aankomst in Manila zie ik na ruim een week eindelijk weer de zon. Vanuit de taxi zie ik ook direct het verschil met Legaspi. Manila en alle aangegroeide stadjes en dorpen is het rijke gedeelte van dit arme land waar industrie is en geld kan worden verdient. Maar dat heeft ook zijn nadelen! Het trekt gelukzoekers met hun grote gezinnen aan en die maken het straatbeeld niet echt aantrekkelijker.
Mensen slapen op de grond in de overvolle publieke parken. Het zijn er zoveel dat de politie het maar oogluikend toelaat. In en om die parken hangt een allesdoordringende stank van menselijke uitwerpselen en urine. Een vergelijking met India is hier dan ook op zijn plaats.
Volledig naakte kinderen die elke buitenlander die in hun gezichtsveld komt aanklampen en hun hand ophouden voor, ‘Money daddy, money daddy?’, terwijl ze met hun andere lege hand een eetbeweging naar de mond maken. Zodra je bent gesignaleerd wordt je omsingeld door hele roedels van deze straatkinderen en dat is geen prettig gezicht of prettige ervaring. Het is zelfs een beetje beangstigend!

De “Slouch Hat” ligt er nog precies zo bij zoals we het een paar jaar geleden hebben verlaten en ook het interieur in de restaurant/bar is in de laatste tien jaar niet veranderd. Maar dat geeft ook een gevoel dat je weer een beetje thuiskomt. Deze keer heb ik voor de goedkoopste kamer gekozen en voor de twintig euro krijgen we dan ook wat je kan verwachten voor dat geld in de Filippijnen. De hotelkamers zijn hier zeker duurder dan in de andere Aziatische landen, met uitzondering van Singapore, Hong Kong, Macau en Japan.

Nadat we ons hebben geïnstalleerd in de kamer gaan we meteen op pad om te gaan eten. Ook in Manila is er een overvloed aan fastfood restaurants in alle soorten en smaken. Van de ons welbekende hamburgers tot Japanse sushi en Turkse kebab. Ik wil nu snel snel mogelijk naar SBarro om heerlijke spaghetti te eten.

De dag loopt op een einde, een mooi einde! Ik heb afgesproken met Harry, een Kiwi die in Australië woont en in oorlogsgebieden werkt. Een reiziger die ik zes jaar geleden heb ontmoet op een vlucht van Bangkok naar Singapore en sindsdien hebben we altijd het contact onderhouden. Veel koude biertjes en sterke verhalen!

vrijdag 17 januari 2014

Filippijnen: Gegijzeld door de regen deel 2

Legaspi (Legaspi Tourist Inn (314)

Het is alweer het einde van deze vrijdag en we hebben de hele week niets anders kunnen doen dan op de kamer verblijven en naar buiten kijken naar de regen. Ik kan me het niet het herinneren dat ik zoveel en zolang regen achter elkaar heb gehad op een van mijn reizen. De voorspelde opklaringen zijn dus niet gekomen en zal Legaspi ook in de toekomst een stuk onontdekt terrein blijven. Ik vindt het wel jammer want ik had graag wat foto’s gemaakt van een ooit door een uitbarsting bedolven dorp.
Na een eindeloze stroom Nescafé en San Miguel biertjes op de kamer heb ik tijdens deze dagen veel gelezen en het een en ander geschreven of herschreven. Maar dat is niet zo heel belangrijk! Het belangrijkste van deze week is dat het lijkt dat ik na bijna 54 jaar eindelijk innerlijke rust heb gevonden. Gewoon rust! Ik kan lekker een paar dagen rondhangen, lezen en schrijven terwijl ik onderweg ben. Het lijkt er op dat dat gejaagde eindelijk uit mijn systeem is verdreven. Misschien een voorbode voor wat we straks kunnen verwachten wanneer we met de camper op pad gaan.
De hoeveelheid water die neerdaalde op Legaspi bepaalde vaak waar we gingen eten. De kwaliteit is sowieso niet al te best dus het maakte toch weinig uit. Een fotografische bloemlezing van de bordjes van de afgelopen week:

Het was in ieder geval voor ons een saaie week, dan heb ik ook weinig te melden, en aanstaande zondag verkassen we naar Manila waar we hopen dat het weer in ieder geval beter is.

dinsdag 14 januari 2014

Filippijnen: 200.000 bezoekers!

Legaspi (Legazpi Tourist Inn (314)



Toen ik ruim zeven jaar geleden op een kamertje in Singapore mijn gehele website verhuisde naar deze weblog was het nog geen uit hand gelopen hobby en had ik nooit kunnen geloven hoe groot “Travels and Troubles” zou worden. Nu zeven jaar, ruim 1400 verhalen en ruim veertig landen, later werk ik nog steeds met heel veel plezier aan mijn weblog.

Jullie, als bezoekers en lezers, zijn mijn drijfveer om steeds weer elke dag op reis eindeloos foto’s te verwerken en verhalen te schrijven.



Lyka en ik zijn erg trots dat we de 200.000ste bezoeker hebben ontvangen en kijken er naar uit om de 250.000ste bezoeker in 2014 te verwelkomen. 50.000 bezoekers in een jaar, daar zouden we ècht heel trots op zijn.
Het aantal lezers groeit nog steeds! Nieuwe sociale netwerken maken het ook nog steeds gemakkelijk om nieuwe lezers te bereiken. Zo heb ik in het afgelopen jaar Flipboard toegevoegd waarin mijn verhalen in magazine vorm op de iPad of andere tablet te lezen zijn.

We verwachten voor volgend jaar ook veel nieuwe lezers uit de hoek van mensen met een camper òf mensen die van plan zijn om een camper aan te schaffen. In augustus 2013 hebben we zelf een oud Fordje aangeschaft. Onze camper staat op stalling te trappelen om de weg op te gaan. Vanzelfsprekend komen er straks voldoende verhalen over ons zwerversbestaan in Nederland en Europa.



Wij willen jullie allemaal heel hartelijk bedanken voor het bereiken van deze mijlpaal en we hopen jullie ook allemaal weer te mogen begroeten in 2014!

maandag 13 januari 2014

Filippijnen: Gegijzeld door de regen

Legaspi (Legaspi Tourist Inn (314)

Als de zondagavond en maandagochtend maatgevend zijn voor de rest van deze week, zoals de weerman aangeeft, dan zal het een ongewoon moeilijke en hele lange week worden. De regen daalt al meer dan achttien uur, met korte onderbrekingen, neer op Legaspi in Bicol.

Door de regen was een gisteren slechts een korte avond na het avondeten met “1984 van George Orwell” op de Kobo, een koude San Miguel onder handbereik en voor Lyka een film op HBO. Ook hier zijn we verstoken van internet op de kamer en dat is soms toch wel moeilijk te verteren.
Wanneer we voor het ontbijt naar de Pacific Mall gaan staan er enkele deuren van de, al schoongemaakte, kamers open en de kamer naast de receptie blijkt ook al schoon en vrij te zijn. Zonder een moment te twijfelen loop ik de kamer in en staande naast het eenpersoonsbed peil ik de sterkte van het wifi signaal. Drie streepjes op de iPhone is sterk genoeg voor de iPad en mijn ManBook Pro!
Lyka kijkt verbaasd achterom wanneer ik plotseling verdwenen ben. Onderzoekend komt ze terug gelopen en kijkt me verbaasd aan.
‘Hier werkt het internet!’, zeg ik terwijl ze naar de twee eenpersoonsbedden in de kamer kijkt.
‘Wil je in de oude kamer blijven met het grote bed of zal ik vragen of we naar deze kamer kunnen verhuizen met internet?’, opnieuw gaan haar ogen de kamer rond terwijl ze nadenkt.
Na enkele momenten klinkt het, ‘hier naar toe, met het internet!’
Even navragen aan de receptie en na wat verschuiven met de reserveringen is het gelukkig geen probleem. Met onze spullen op de nieuwe kamer met het nummer 314 lopen we blij de trap af richting het ontbijt. Slecht internet, het is technisch niet het beste, is beter dan helemaal geen internet.

We nemen een tricycle naar de Pacific Mall die een paar honderd meter verderop blijkt te liggen. We moeten er samen hard om lachen want wanneer ik gisteren mijn contactlenzen had gedragen dan had ik zeker de lichtreclame van het winkelcentrum gezien. Eenmaal binnen stemt het aanzien van zoveel fastfood restaurants me treurig. Nergens, maar ook nergens worden er gebakken eieren met toast geserveerd omdat open vuur in die winkelcentra ten strengste verboden is. Uiteindelijk vallen we me maar neer bij “Chow King”, een fastfood keten die zich onderscheid van de rest door geen vette hamburgers op haar menu te hebben staan. Alles is gebaseerd op rijst en noedels aangevuld met van alles en nog wat.

Mijn keuze valt op de gebakken rijst met shomai, gestoomde hapjes. Het smaakt redelijk en bij gebrek aan beter moet dat ook zo zijn. Ik eet graag lekker maar wanneer er niets anders voor handen is dan moet ik het ook doen met wat er wordt aangeboden.
Na een lange middag rusten, een rustdag die toch al was gepland, komen we niet verder, door de regen die onafgebroken neerdaalt, dan de gouden bogen voor een Big Mac met franse frietjes. Ook hier geld het voorafgaande hoewel ik nog steeds een liefhebber ben van een Big Mac en veel andere gerechten die jullie in Nederland nooit op het menu hebben zien staan.
Lyka kijkt tv en ik lees verder in 1984. Wat heeft die George Orwell het goed gezien zo lang geleden, veel van zijn ideeën spelen nu nog! Vooral het tegenwerken en stimuleren van dezelfde ideeën door de leiders in onze maatschappij, Orwell noemt dit “dubbeldenk”, is nog steeds van kracht.
Misschien wel het beste voorbeeld is roken!

Onze regering heeft er de volgende standpunten over:
Roken is de oorzaak van veel doden in Nederland! Roken = slecht
Stop niet met roken want Nederland kan de opbrengt van de belasting niet missen! Roken = goed
Roken kost veel geld want mensen worden eerder ziek! Roken = slecht
Mensen die jong sterven kosten geen AOW en hebben geen zorg nodig! Roken = goed

Denk over deze samenzwering maar eens diep na? Of lees 1984 van George Orwell?

zondag 12 januari 2014

Filippijnen: Aan de grenzen van de echte armoede

Legaspi (Legaspi Tourist Inn (317)

De laatste drie dagen heb ik doorgebracht in een klein vissersdorp aan de grens met de armoede. Het is werkelijk onvoorstelbaar wat er allemaal in zo’n economisch dood dorp gebeurd, namelijk weinig tot niets. De mannen die nog een vissersboot kunnen betalen vertrekken tegen middernacht en komen net na het verschijnen van het eerste daglicht weer aan land. Doe goede vis, wanneer ze het geluk hebben gehad om die te vangen, gaat naar de stad en wat er overblijft wordt zelf opgegeten, verkocht of verdeeld in het dorp.
Dat kleine beetje geld dat de vis opbrengt is het enige nieuwe geld in het dorp. Vaak moet er een gedeelte van dat geld worden gebruikt voor reparatie en onderhoud van de vissersboot. Dat geld blijft dus in de stad! Er is geen werk dus is er verder ook niets te doen dan zinloos rond te hangen. Je hoort muziek uit verschillende radio’s schallen en de mannen en vrouwen zitten de hele dag in een absolute stilte bij elkaar. Wat heb je elkaar tenslotte na een week nog te vertellen?
Armoede staat in dit gebied van de Filippijnen onzichtbaar geschreven op alles wat je ziet. Toch zie je ook veel glimlachende trotse mensen, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, en vooral de kinderen zijn nog steeds vrolijk en fleuren het hele dorp op. Het vertrouwen in Jezus en geloof is rotsvast verankert in de samenleving en het kan in de toekomst alleen maar beter worden.
Af en toe hoor je iemand in de verte een persoon schreeuwen en dan rennen de vrouwen naar buiten om te zien of de aangeboden vis of groente de moeite waard is voor de gevraagde prijs. Ik zit over mijn eboek gebogen wanneer mijn schoonmoeder trots met een flinke bundel kousenband terugkomt.
‘Kijk, een hele bos kousenband voor maar zestien peso zegt ze trots!’, ongeveer 25 eurocent, en dat is dan voldoende om zes monden te vullen!
Ik weet zeker dat wanneer ik de volgende keer in een Nederlandse supermarkt de luie en verwende huisvrouwen die al voorverpakte, schoongemaakte en gedopte groene boontjes zie kopen voor een veelvoud van die prijs dat ik aan die bos kousenband terug denk.

Doordeweeks gaan de kinderen naar school en staan ze vroeg op, maar op zaterdag en zondag blijven ze wat langer liggen zodat de dag dan wat korter wordt. Internet bestaat hier nog niet! Het is soms zelfs tijdens een storm een signaal op je mobiele telefoon te krijgen. Nadat het daglicht is geworden, de hanen van de omringende buren zijn dan al een uur wakker en hebben ons dat ook laten weten, begint voor mij de dag met een kop oploskoffie. De moeder van Lyka heeft al een ketel (drink)water voor ons gekookt en de rest van het gezin komt langzaam tot leven. Voor mij is er weinig anders te doen in het dorp dan lezen, nadenken en schrijven. De dag kabbelt vredig tot het einde alleen onderbroken door een geregelde simpele, maar smakelijke, maaltijd. De geur van eten hangt altijd in het huis.

Het waren twee heerlijke rustige dagen in een afgelegen vissersdorp in een uithoek van Luzon. Toch voel ik een een licht verdriet wanneer we afscheid moeten nemen. De twee dagen onthaasten met slechts een boek en een gesprek als afleiding verandert wat in een mens. Het was haast als toen ik met Kris zesenvijftig uur in een trein in China zat. Omgeven door mensen waarmee je niet of moeilijk kan communiceren en daarmee veranderen in attributen met menselijke trekken. Maar er was overdag dat eindeloze uitzicht op het voorbijtrekkende Chinese landschap dat anders was. Dat landschap ontbrak hier in het dorp en daarmee werd de ervaring van het onthaasten alleen maar puurder.

Met de motorfiets met zijspan, die ongetwijfeld het eigendom van een familielid is, worden we verplaatst naar Pilar vanwaar we naar onze bestemming gaan. Voor een laatste keer zit ik ongemakkelijk opgevouwen in het kleine bakje met de rugzak op mijn schoot. Het zal nu ook wel weer een paar jaar duren voordat ik in San Antonio terugkeer. Maar dat ik terugkeer staat als een paal boven water.
Voor het vervoer naar Legaspi hebben we de keuze uit een paar verschillende mogelijkheden. Het verschil zit hoofdzakelijk in comfort gekoppeld aan de prijs. Voor mij persoonlijk maakt het weinig uit dus Lyka mag kiezen op welke manier we onze reis vervolgen! Het wordt de minibus!
Al snel heb ik in de gaten dat ik het beste voorin kan gaan zitten omdat mijn breedte en lengte achterin de kleine Kia bestelbus zeker problemen zal geven. Zodra me ter oren komt dat er twee personen voorin moeten zitten vertel ik Lyka om de chauffeur te vertellen dat ik voor twee personen betaal. Die extra euro zal ik ook wel overleven! Dan drink ik vanavond maar een biertje minder uit naam van de comfortabele rit naar Legaspi.
De oude bus blijkt een defecte accu te hebben en moet door een toegestroomde groep mannen worden aangeduwd. In z’n achteruit nog wel! Dat heb ik in al mijn omzwervingen nooit meegemaakt. Zodra de bus vol is, en geen moment eerder, Kunnen we eindelijk op weg en ik hoop vurig dat de chauffeur, een nog jonge man met slechts enkele tanden in zijn mond, de bus onderweg niet zal laten afslaan. Ik heb weinig zin om al mijn spullen in de gammele vierwieler achter te laten en dan de bus aan te duwen.
De man naast me lijkt zenuwachtig en ik zie geen enkele reden waarom. Desnoods rijdt ik zelf het stuk naar Legaspi. Of is het misschien de verantwoording over het voertuig dat toebehoord aan een transportmaatschappij? De chauffeur grijpt om de paar minuten naar het houten kruisje onderaan een rozenkrans aan de achteruitkijk hangt. Dit wordt gevolgd door het slaan van een kruis op zijn borst en voorhoofd, èn een kus op de duim. Persoonlijk heb ik liever dat hij zich met het verkeer bezighoudt! De weg van Pilar naar Legaspi heeft alle ingrediënten in zich voor een perfecte dodenweg.
Een keer, slechts een keer tijdens de veertig kilometer, een rit van bijna een uur, knijp ik mijn ogen dicht en hoop dat Jezus me het overlopen naar de Boeddha heeft vergeven. Zodra de toon van de luchthoorn van de grote vrachtwagen met oplegger verandert weet ik dat we elkaar hebben gepasseerd zonder elkaar te raken. Ik open mijn ogen en voor een moment kijken de chauffeur en ik elkaar verontschuldigend aan. Ik twijfel of ik enkele zweetdruppels op zijn voorhoofd zie maar nog voordat ik die zweetdruppels kan bevestigen draait hij zijn hoofd terug en verlegt zijn aandacht weer op de weg voor ons.

De “Legazpi Tourist Inn” is een hotel wat ik verwacht voor deze prijs. Ik heb enkele waarderingen gelezen die dit hotel geen goed deden, maar ik weet ook dat er mensen zijn die voor een dubbeltje in een vijfsterren hotel willen slapen maar helaas heb ik die hotels nog nooit, ook niet in dit deel van de wereld, kunnen vinden. De kamer is licht, schoon en op dit moment van de zondag, halverwege de middag, al redelijk stil. Het is alleen jammer dat het wifi signaal te zwak is en niet onze kamer bereikt.
We eten als lunch een snelle hap bij “JolliBee” maar het smaakt me niet. De burger is verdronken in mayonaise en ketchup, en daar ben ik niet zo gek op. Hij lijkt wel of mijn lichaam zich naar de eenvoudige maaltijden van de afgelopen dagen in het vissersdorp heeft ingesteld. Een langer verblijf bij de moeder van Lyka in het eenvoudige vissersdorp zou me zeker goed hebben gedaan en waarschijnlijk hebben veranderd in een kruisridder tegen de verspilling van voedsel en goederen. Ik ben op dit moment al niet meer zo’n grote fan de consumptiemaatschappij.
Om half zes lig ik in de eerste schemer van de avond samen met Lyka op bed en kijk naar de lucht. Een asgrijze bewolkte lucht zoals op een koude herfstdag in Zaltbommel. Over een half uur zal het hier pikdonker zijn en wij erop uitgaan om een plaats te vinden waar we wat kunnen eten. Fastfood is hier voldoende te koop maar daar heb ik de komende drie weken geen zin in dus we gaan op zoek naar een restaurant.
Legaspi is een lelijke stad, zeker wanneer het donker is en de regen het asfalt heeft veranderd in zwarte spiegels die de weinige verlichting weerspiegelen. Overal staan groepjes mannen opeengehoopt onder een afdakje te wachten op wat er komen gaat. Wat zou er moeten komen? Thuis zijn brengt niets op en ik denk dat ze hier met zovelen aanwezig zijn om wanneer het moment zich aanbied meteen te plaatse te zijn. Het is een vreemd maar toch verklaarbaar fenomeen in de Filippijnen. Ik voel me wel ongemakkelijk wanneer ik met Lyka het hotel verlaat om wat te gaan eten.
We kunnen het niet te laat maken om te gaan eten want de restaurants blijven hier, bij gebrek aan klandizie niet zoals in de rest van Azië, de hele avond geopend. Overal staan die groepjes, jongens en mannen door elkaar, en kijken ons na. Fluisterend in ons voorbijgaan in een taal die ik niet versta maar ze zullen het wel hebben over de blanke met de Filippijnse vriendin. Ook zonder mijn contactlenzen herken ik in een zijstraat, wanneer ik mijn ogen halfdicht knijp, het silhouette van een kok met een grote witte koksmuts op.
In het enorme, op de tweede verdieping gevestigde, “Chef Lu Tea House” zitten maar twee klanten te eten. Maar daar prik ik meteen doorheen, dat hoeft op z’n moment niets te zeggen. Het is namelijk zondagavond in een streng katholiek land en dan zullen de meeste mensen wel thuis of in de kerk zijn. Een korte blik op de menukaart verteld me dat we het vanavond wel hier zullen redden.

Mijn “beef curry” en Lyka’s “Pork Chop Tomato” zijn voor de twee euro per kom zeer goed te noemen, alleen de geïmproviseerde “Chop Suey” (gebakken groenten) is een van de slechtste die ik ooit op heb. Ik vraag me waarschijnlijk de rest van mijn leven af wat die varkenslever en ander onherkenbaar vlees in de gebakken groeten te zoeken had. Het ontbreken van cola light op de drankenkaart geeft me voldoende ruimte om een biertje bij het eten te bestellen. Een lauw biertje met een klein glas voor de helft gevuld met ijs. Een half uurtje later zitten we vol en voor het bedrag dat we moeten afrekenen hebben we toch nog redelijk getafeld.
Dat eerste kleine biertje is de aanleiding om ook nog een grote fles, van een liter, San Miguel te kopen voor op de kamer. Nu zijn we samen en de hele omgeving is alleen van ons. We hebben onze privacy terug en genieten van elkaars gezelschap.

donderdag 9 januari 2014

Filippijnen: Spaghetti

San Antonio (Mama Marita thuis)

Na een hele korte nacht landt het vliegtuig om iets voor vijf, lokale tijd, op de Nina Aquino International Airport, midden in het nog in diepe slaap verkerende Manila. Mijn lichaam doet pijn. Ik voel me als gegeseld en gestenigd omdat ik een misdaad heb begaan. De misdaad van het reizen met een minimum aan bagage voor een minimum aan uitgaven. Eigenlijk zou ik na al die jaren beter moeten weten!
Het getal van mijn bloedsuikerspiegel is nu net zo laag als de winterse temperaturen aan de poolcirkel in Canada en mijn hersenen willen bij gebrek aan brandstof maar niet opstarten. Ik heb moeite met denken en relativeren. Alleen een diabeet kan zich gevoel voor de geest halen. In stilte, en met twee kleine ingevulde formuliertjes, volg ik de langzaam voortkruipende stroom mensen uit het vliegtuig richting de immigratiedienst en de douane.
‘Niets aan te geven!’ -> groen kanaal
‘Transferdesk!’ -> ‘geen check-in bagage?’ -> deze kant op en dan daarheen!
Opnieuw wordt ik onderworpen aan de, nu in mijn ogen zeer onnodige, controle van mijn bagage op wapens, zwart geld en springstoffen. We maken foto’s van een net ontdekt zonnestelsel zo ver van de aarde af dat het merendeel van de wereldbevolking het aantal nullen niet eens kan uitspreken maar een concluderende foto maken van een persoon of zijn bagage is onmogelijk. Ik geloof daar persoonlijk niet in!
De bagagecontrole heeft een hele nieuwe industrie gecreëerd die ze nu niet zomaar weer kunnen opheffen. Honderden duizenden beveiligingsbeambten, die onnodig uit onze zakken worden betaald, zouden plotsklaps op straat komen te staan. En omdat de consument geen andere keuze heeft kunnen ze doen wat ze willen. Net als met heel veel andere onnodig dure oplossingen in onze westerse samenleving.
Maar zeg nu eens eerlijk: ‘Zou je voor vijfentwintig euro minder in een vliegtuig stappen waarvan de bagage niet is gecontroleerd?’
Corrupte ambtenaren die een Filippijnse zeeman van zijn souvenirs, voor zijn zichtbaar gemiste gezin en familie, proberen afhandig te maken. Het smekende gezicht van een ontheemde gastarbeider tegen de pet en uniform van de gemachtigde, op voorhand een ongelijke strijd. Mijn oplettendheid en blikken worden door de corrupte bewaker duidelijk niet op prijs gesteld. Vriendelijk lachen en rustig doorlopen Jielus! Je kan de wereld niet in je eentje verbeteren, maar je kan alvast wel een begin maken.

Een stukje verder kan ik eindelijk wat suiker tanken om mijn getergde lichaam op te starten. Hoewel het eenvoudige ontbijt waarschijnlijk uit een magnetron komt smaakt het voor mij toch al is geserveerd in een drie Michelin sterren luchthaven restaurant.
Rillend neem ik een slokje van mijn haast lauwe cola om de drie verschillende pillen voor deze ochtend en een stuk gebakken spek weg te spoelen. Mijn eetlust verbeterd bij elke hap en het eenvoudige ontbijt, zonder het echt te proeven of ervan te genieten, verdwijnt uit het zwarte plastic magnetron schaaltje naar mijn maag. Ik rilde bij aanvang van het ontbijt zelfs zo hard dat ik niet in staat was om een fatsoenlijke foto te maken.
De Filippijnen is meteen een heel andere wereld! Engelse radio, soft rock van Europese rock bands om de mensen in de donkere wereld langzaam te laten ontwaken. Geen gratis internet op de luchthaven en een ATM kan ik ook niet vinden. Terminal drie is de terminal van Cebu Pacific, een budget luchtvaart maatschappij die de middenklassen nu per vliegtuig, in plaats van met de bus en de veerboot, tussen de honderden eilanden heen en weer vervoerd. Een ATM lijkt niet nodig, de armen hebben geen bankrekening en de middelklasse heeft contant geld op zak.
Er is nog twee uur te wachten op het vertrek van mijn tweede vlucht van Manila naar Legaspi. Het schrijven van mijn avonturen of gedachten lukt niet echt met een lage suikerspiegel dus begin ik maar aan het tweede boek voor 2014 op mijn Kobo. “de Vergelding” van Jan Brokken, een boek over de invloed van de tweede wereldoorlog op een klein dorp onder de rook van Rotterdam, een op het eerste oog gelijkende sabotage, of beter gezegd, moord op een Duitse soldaat en de vergelding die daarop volgt. Intriges en verdachtmakingen in een gemengde, en daardoor toch al moeilijke, hervormde en gereformeerde gemeenschap. Nog drie uurtjes en dan ben ik weer herenigd met mijn vrouw.
Tijdens de korte vlucht van Manila naar Legaspi zie ik de problemen van dit land alweer een beetje duidelijker onder me doorglijden. De busrit van twaalf uur tussen Manila en Legaspi wordt ingekort tot ongeveer veertig minuten per vliegtuig! Het verschil in prijs tussen de bus en het vliegtuig is minder dan zeshonderd peso, zo’n tien euro. Niet zo’n groot prijsverschil zullen jullie denken maar wanneer je helemaal geen geld in je zakken hebt is het verschil astronomisch groot.
De Filippijnen is een arm land zonder enige natuurlijke grondstoffen. Een eeuw van dictatuur, corruptie, religieuze conflicten en een nooit ontwikkelde, of zeer slecht onderhouden, infrastructuur hebben dit land met haar bevolking kreupel gemaakt. Ik heb dan ook zelden zulke arme mensen tijdens mijn reizen gezien!
Tel daar dan ook nog de moeilijke weersomstandigheden, gemiddeld meer dan tien tyfoons per jaar, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen bij op en je het een optelsom van pure ellende. In elk arm gezien wordt er tijdens hun, volgens de WHO, korte bestaan enkele keren weer met niets begonnen omdat de natuur hun weinige bezitting heeft weggenomen. Ik weet uit ervaring dat de mensen hier in hun hart vriendelijke katholieke mensen zijn maar al die aanhoudende armoede en tegenslagen hebben ze wel heel achterdochtig tegen buitenstaanders, ook hun eigen landgenoten, gemaakt. Een achterdocht dat noodzakelijk is om het kleine beetje dat ze bezitten te beschermen. Ze slapen bijvoorbeeld niet voor niets ‘s middags. Het daglicht beschermt het weinige dat ze bezitten. Het is de nacht die ze zorgen baart wanneer onder de bescherming van de duisternis de minderbedeelden op zoek gaan naar de socialistische gedachten om alles te delen.
Het toerisme, kokosnoten en afgeleide producten zijn een belangrijke bron van inkomsten. Maar het allerbelangrijkste exportproduct en bron van inkomsten zijn de moderne slaven van onze consumptiemaatschappij die zich overal op de wereld laten gebruiken voor werk wat een ander niet wil of kan doen voor een oneerlijk salaris.
Gebruikte, ik gebruik met nadruk niet misbruikte, Filipino’s en flipina’s kom je overal in de wereld tegen wanneer je je ogen opent. Of het nu gaat om kindermeisjes, wasserij knechten of de leden van de band aan boord van een cruiseschip. Uiteindelijk worden ze allemaal gebruikt voor hun afkomst of armoede. Als schapen naar de slachtbank laten ze zich leiden door de arbeidsmakelaars, wetend wat hun te wachten staat, maar de verantwoordelijkheid om voor hun familie te zorgen is sterker dan de ontberingen die ze ver van huis te wachten staat.
En wij, in onze westerse weelde, kunnen maar niet begrijpen waarom ze soms wel de helft van hun salaris naar huis sturen! Een vraag waarop het antwoord veel gemakkelijker is te geven dan de vooroordelen.

Armoede lijmt de maatschappij! Rijkdom maakt egoïstisch!

Van binnen smeulde er nog wat van de woede over die domme actie van een zeurpiet in november 2013, “Zwarte Piet is Racisme!” Hoe durft een omhooggevallen medelander, die op eigen initiatief naar Nederland is gekomen, uit een van de verloren overzeese voormalige koloniën van Afrikaanse origine in hemelsnaam zoiets over een onschuldige kindertraditie te verklaren terwijl het lijkt dat hij geen enkel idee heeft over wat zich verder dan zijn platte zwarte neus in de rest van de wereld afspeelt?
‘Wat zie je wanneer je in de spiegel kijkt, een neger of een Nederlander? Hebben de Nederlandse afstammelingen van de Afrikaanse negers het auteursrecht of alleenrecht op het zwart zijn? Waren er in Suriname ook niet heel veel gekleurde Hindoestanen?’
Ook niet echt een volk met een kleur waar Hitler mee gedweept zou hebben! Hoe vaak heb ik in Azië niet een maaltijd geserveerd gekregen door een Tamil uit noord Sri Lanka die driekwart van de Surinaamse bevolking naar een lichtere huidskleur op de RAL waaier verschuift?
Schop ze allemaal uit hun Bijlmerpaleizen met platte tv’s en openbaar vervoer onderaan de galerij en laat ze een maand op het platteland van de Filippijnen doorbrengen! Elke dag kiezen uit een eenvoudig menu van rijst zonder groenten, rijst zonder vis of rijst zonder kip! Daarna drie maanden ver van huis twaalf uur per dag werken onder dezelfde omstandigheden als deze mensen. Er zullen dan nog weinig gekleurde medelanders over zijn die denken dat de slavernij alleen op zwarte mensen, suiker, katoen, een bronzen beeld in het Oosterpark van Amsterdam, Amerikaanse plantages, Nederlandse slavenschepen en het verleden betrekking heeft. Een beeld dat overigens gevormd is door de film en tv-industrie.
Wanneer ik over racisme nadenk dan kom ik meestal tot de conclusie dat het niet ontstaat uit een gevoel van suprematie maar vanuit een minderwaardigheidscomplex.
Als laatste wil ik hier nog over opmerken: Mijn goede vriend Wes Brown uit Buffalo, New York, is een Amerikaan. Een gekleurde Amerikaan, maar hij vertikt hem om zich een “Afro American” te laten noemen omdat dat racistisch is, net als “Hispanic American” of “Native American”, dat is het jezelf onderscheiden van de anderen en dat is racisme. Ik kan hem daar in volgen.

En daar staat mijn vrouw! Nog net zo betoverend, misschien zelfs wel mooier, als toen ze afscheid van me nam in Bangkok. Ze lijkt wat magerder geworden maar dat kan ook niet anders met een dieet van rijst met wat vis of kip, groenten zijn hier een luxe die zich velen niet kunnen veroorloven. Ik ben blij om eindelijk op de plaats van bestemming te zijn en dat ik straks kan gaan slapen, een dutje doen zal dichterbij komen. Geld nog moeite worden bespaard en we nemen een taxi naar Pilar, de dichtstbijzijnde nederzetting met een schrale vorm van een supermarkt.
Ik ga drie nachten doorbrengen in Lyka’s geboortedorp San Antonio en dan moet ik, met mijn westerse levensstijl, toch wel wat goeds te eten hebben. Eieren, brood, varkensgehakt, een blik boterhamworst, Coke Zero en nog wat kleine zaken. Er is in het dorp wel wat te koop maar zeer beperkt. Van Pilar naar San Antonio wordt het wat moeilijker. Als een boog onder spanning zit ik een klein half uur in een kleine  zijspan die provisorisch aan een brommer is gemonteerd.
Welkom in de Filippijnen!

Het kleine huisje van Lyka’s moeder is nog lang niet klaar, dat heeft zijn tijd nodig, maar het ziet er al goed uit en ik heb alle hoop dat het over een paar jaar een mooi huisje is waar ze nog heel lang, en heel gelukkig, zullen wonen. Het weerzien met haar moeder en broer is emotioneel. Ze zijn dankbaar dat ik de moeite neem om ze te bezoeken.
Haar andere Nederlandse schoonzoon is hier precies een keer geweest, alweer bijna vijf jaar geleden, en heeft ze meteen duidelijk gemaakt dat hij nooit meer een voet in San Antonio zal zetten. Maar dat niets met zijn stiefzoontje, een mooi jongetje uit een vorig huwelijk van zijn vrouw, te maken wil hebben doet me pijn. Daar kan ik persoonlijk maar weinig begrip voor opbrengen omdat ikzelf ook door mijn grootmoeder ben opgebracht. Mijn moeder kon niet voor me zorgen maar ik werd ook niet doodgezwegen of genegeerd.
Na een uurtje te hebben geslapen maken we een wandeling door het dorp. Het is overal druk, mensen liggen niets te doen op bamboe meubelen voor of naast de kleine huisjes, want er is geen werk. Iedereen wacht tot het weer donker wordt. Alles wat je hier ziet is oud en versleten.

De school, die een opstapje naar een beter leven voor de jongere generatie zou moeten zijn, is niet meer dan een krot die in Nederland vijftig jaar geleden al zou zijn gesloopt. Het zijn treurige beelden gevuld met goedlachse en op het eerste gezicht gelukkige mensen. De armoede en de kerk houd ze samen en leert ze om elkaar te helpen in moeilijke tijden.

Mijn komst is voor het gezin Reverente goed nieuws, we gaan een paar dagen lekker eten. Eric, Lyka’s broer, maakt spaghetti met een dikke saus vol met varkensgehakt. Met z’n zessen genieten we van deze overheerlijke maaltijd waar veel mensen in Nederland hun neus voor zouden ophalen.

Armoede lijmt de maatschappij! Rijkdom maakt egoïstisch!

woensdag 8 januari 2014

Filippijnen: Ouderwets?

Cebu Pacific (In het vliegtuig (27F)

Als een onschuldige gevangene die na het uitzitten van zijn onterechte straf eindelijk uit de hechtenis wordt ontslagen. Zo voelde ik me toen om zes uur vanochtend de wekker afliep. Het enige probleem was alleen dat ik vanavond pas om zes uur van mijn ijzeren bal en ketting zou worden verlost. Ik heb dus nog een kleine twaalf uur om me voor te bereiden op het begin van mijn vrijheid en het afscheid van de, in mijn ziel brandende, eenzaamheid. Gelukkig ben ik ondertussen een graag geziene gast in het hotel en is het aanbod van potentiële klanten de afgelopen dagen ingestort. Zonder extra kosten, en op aanbod van de manager, mag ik tot mijn vertrek gebruik maken van de faciliteiten van het leegstromende hotel.
En nu ik op mijn bed naar de om mij heen uitgestalde spullen zit te kijken, die straks hun vaste plaats krijgen in mijn rugzak, wil ik niet meer nadenken over het verleden maar mijn aandacht verleggen naar de toekomst. Thailand en het alleen zijn worden vannacht om ongeveer kwart voor een, wanneer de wielen van het vliegtuig de grip op het beton van de startbaan verliezen, afgesloten. Voorlopig, want we komen hier over bijna vier weken voor een laatste korte vakantie nog terug.
De minibus is twintig minuten te vroeg maar dat maakt me weinig uit. Het gevoel dat de hereniging is begonnen, ook al moet de chauffeur nog drie kwartier door Pattaya rondrijden om andere passagiers op te halen, is beter dan het wachten in de lege “Boxing Roo”. De overvloed aan gasten die zich in het verleden aan het koele bier en de hete meiden te goed kwam doen lijkt voorgoed in Pattaya te zijn opgedroogd.
Tijdens de anderhalf uur durende rit naar de luchthaven van Bangkok duik ik in mijn Kobo ereader en lees de laatste pagina’s van “De gevangene van de hemel”, en zoals het vaak gaat bij een serie worden de delen steeds minder. Dit derde deel is nog maar een schim van de suspense en intrige van het eerste deel.
Ik ben nu, met de laatste bus van zeven uur, wel erg vroeg in Bangkok en probeer een gesprek aan te knopen om de tijd wat te doden. Dat blijkt later een verkeerde keuze te zijn geweest. De oudere man die ik vriendelijk groet begint met een opsomming van de problemen die hij in zijn leven is tegengekomen en in het bijzonder dat hij een dag te laat voor de vlucht naar Manila op de luchthaven aanwezig is.
Voor mij is het meteen duidelijk wat de gevolgen voor hem zullen zijn. Zelf heb ik voldoende ervaring met Cebu Pacific om te kunnen concluderen dat zelfs wanneer het vliegtuig maar voor een kwart gevuld zou zijn de onbekende ongelukkige een nieuw ticket zou moeten kopen. Zo werken die budget luchtvaartmaatschappijen nu eenmaal!
Toch kies ik ervoor om hem een hart onder de riem te steken en een beetje met hem mee te redeneren dat het waarschijnlijk allemaal wel zal meevallen. Wanneer ik met twee instapkaarten in mijn paspoort de incheckbalie verlaat staat aan de balie naast me de man nog steeds tevergeefs als een streng gereformeerde dominee tijdens de zondagse preek voor zijn zaak en goede bedoelingen te pleiten.
Met een brok in mijn keel denk ik voor een moment aan het vertrek van Lyka en hoe ze op deze zelfde roltrap met een laatste groet en brede glimlach ruim twee maanden geleden uit mijn beeld verdween.
Onze problemen met het paspoort en mijn verloren reis naar de MotoGP in Maleisië, het lijkt allemaal al weer jaren achter me te liggen. De tijd gaat me nu echt te snel! Terwijl ik van elk moment van de dag zo goed als mogelijk probeer te genieten wordt ik ook steeds vaker overvallen door de gedachte dat dit leven maar tijdelijk is. Terwijl ik over de wereld reis en soms vecht tegen de verveling vecht mijn jeugdvriend Jack Machielsen zijn laatste strijd tegen de kanker. Een grotere tegenstelling lijkt me niet denkbaar.
‘De goeie gaan het eerst!’, een waarheid als een koe die niets veranderd en slechts steun biedt aan diegene die verslagen achterblijven.
Het vliegen is ondertussen ook gedegradeerd van een exotische manier om je snel over een grote afstand te verplaatsen tot een van de normaalste zaken van de dag. De romantiek van de piloot met zijn pet en gouden strepen op de mouwen met aan elke arm een bloedstollend mooie stewardess is allang afgebladderd en wat er is overgebleven is een moderne buschauffeur hoog in de lucht waar er een overschot van op de wereldarbeidsmarkt is ontstaan. Bijna iedereen kan vandaag de dag piloot worden.
In het aquarium heeft de oude man me weer in zijn vizier gekregen en ik ben zijn gewraakte slachtoffer om het hele verhaal over zijn tegenslagen aan te horen. De eerste akte gaat over zijn verloren ticket en de ontbrekende wil van de medewerkers van Cebu Pacific om mee te werken aan een voor beide partijen bevredigende oplossing. M.a.w. het gratis omzetten van het gemiste ticket naar een nieuw vervoersbewijs.
De tweede akte verbaasd me nog veel meer! Zijn verhaal begint ergens in het einde van de tachtiger jaren toen hij engelse lessen gaf in een grote stad in het nog haast gesloten China. Zijn affaires met ruim twintig jaar jongere vrouwelijke partners en het onontkomelijke afscheid wanneer er zich een betere optie voor zijn toekomstige bruid aanbood.
Ik mag dan wel naar de Filippijnen op weg zijn maar ik hoop niet dat ik dat soort moedeloosheid en eenzaamheid uitstraal wat ik soms zelf wel eens bij mannen van boven de vijftig meen te zien. Mijn mededeling dat ik al bijna twee jaar gelukkig getrouwd ben lijkt aan hem voorbij te gaan.
Hij gaat zo op in zijn eigen klaagzang dat ik mijn gehoor maar afsluit en vervang door een onregelmatig geknik tijdens zijn betoog zodat het in ieder geval toch nog lijkt dat ik naar zijn geneuzel en onzinnige raad luister. Als een bokser door de bel wordt ik gered door een mededeling uit de luidsprekers in het aquarium dat de rijen 33 t/m 23 aan boord kunnen gaan. Ik sta op en knik nog een keer in zijn richting en probeer een zweem van medelijden op mijn gezicht te onderdrukken.
Terwijl ik mijn stoel in het nog lege vliegtuig opzoek bedenk ik dat het op een week na vijftien jaar geleden is dat ik voor de eerste keer in Thailand arriveerde. Een heel ander Thailand, een Thailand waar ik nog vaak aan denk. Een Thailand dat ik probeer zolang mogelijk in mijn gedachten vast te houden.
Ook tijdens mijn afgelopen twee trips op de motor heb ik veel van die oude bekende plaatsen bezocht om bijna keer op keer te worden teleurgesteld omdat er maar weinig van het romantische beeld dat ik in mijn herinneringen koesterde is overgebleven.
Waarschijnlijk is dat een eerste teken dat ik nu oud begin te worden. Een eerste teken dat ik de wereld om me heen niet meer wil laten veranderen maar zolang als mogelijk vasthouden aan de mij bekende wereld om me heen. Ik wordt te oud voor vernieuwing. Het heet toch niet voor niets ouderwets?

zaterdag 4 januari 2014

Thailand: Nu de dagen weer langer worden

Pattaya (Almost Free Hotel (112)

Nu de kortste dag van het jaar, kerstmis en het nieuwjaar weer achter ons liggen worden de dagen ook weer langzaam langer. Maar niet voor mij! Sinds ik op 28 december mijn rit op de motor naar Maleisië beëindigde kom ik maar moeilijk de dagen door. Elke dag die ik dichterbij de hereniging met mijn vrouw kom wordt ongevraagd een paar uur langer. Voor mijn gevoel dan!

Zodra de zon zich ‘s morgens weer laat zien ben ik wakker en begin aan de zware, moeilijke lange dag die er voor me ligt. Het mag misschien dan wel lijken dat ik heerlijk op vakantie ben maar zo simpel ligt het niet. Waar ik vroeger graag alleen op pad ging vindt ik het nu steeds moeilijker worden om alleen te zijn. Ik hou niet van strand, helemaal niet om daar alleen te zitten, dus zwerf ik maar over de kaal gesleten paden van Pattaya. Straten, stegen en pleinen waar ik al honderden keren ben geweest en elke straatsteen van naam ken. Ik groet bekenden die zich waarschijnlijk net zo eenzaam voelen als ik.

Zelfs naar een heerlijk ontbijt gaan is een haast onmogelijke opgave geblokkeerd door de wetenschap dat er niemand, zoals bij heel veel andere mannen van middelbare leeftijd in het restaurant, tegenover me zit. Die leegte die tegenover je zit is de verpersoonlijking van de eenzaamheid. Het maakt het restaurant tot een depressieve plaats en het eten verandert van een genot tot pure noodzaak.

Ik val maar weer neer op de stoel, in de schaduw op mijn balkon en probeer te lezen. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer maar steeds dwalen mijn gedachten van het boek af naar mijn vrouw een paar duizend kilometer verderop.

De, via een opzettelijk lange omweg, wandeling naar mijn lunch doet me vaak goed en verzacht de pijn van de eenzaamheid. Ook lijkt de lunch me altijd beter te smaken dan het ontbijt. En dan, dan liggen daar die lange zes uren voor me die ik moet overbruggen tot het avondeten.
Op de motor bleef ik an het einde van mijn trip maar rijden tot het bijna donker was, hier heb ik zeer weinig te doen. Ik heb geen zin om elke middag te gaan drinken om te vergeten. Ik heb geen zin om te wandelen en al die andere eenzame mensen te zien die het ongemakkelijke gevoel in mijn geest alleen maar versterken. Een beetje lezen en een beetje prutsen op de laptop, verder kom ik niet. Op zo’n moment besef ik hoe afhankelijk en aanhankelijk ik van Lyka ben geworden.

Mijn avondeten is bijna altijd een special, zoals er vele elke avond in Pattaya worden aangeboden! Goed geprijsd en goede volle borden. Ik ken zo ondertussen wel een handjevol van die restaurants zodat het niet snel zal gaan vervelen.
Zodra mijn bordje leeg is, heel vaak geef ik minder dan € 4,50 uit voor het avondeten, loop ik langs de lege, of bijna lege, barren terug naar mijn kamer. Het vuur in de kroegtijger die vroeger in me leefde is gedoofd. Een bakkie koffie en een beetje TV. Dat zinloze elektronische apparaat dat een oog naar de wereld is.
Om negen uur gaat het licht uit en probeer ik te slapen in de hoop dat de komende dag kan worden overgeslagen. Nog maar drie nachten slapen, en een nacht in het vliegtuig waken, en ik kan Lyka weer in mijn armen sluiten. 2014 zal hoogstwaarschijnlijk een heel bijzonder jaar voor ons gaan worden!
Welterusten, ik ga slapen totdat de zon zich weer vertoond.
Copyright/Disclaimer