woensdag 14 oktober 2009

Thailand, een stille week

Pattaya, 14 oktober 2009

Het is alweer een week geleden dat ik uit Nederland vertrok voor wel een heel mooie reis. De details laat ik een beetje als een verrassing maar ik weet zeker dat jullie van de foto’s en waarschijnlijk ook de verhalen zullen genieten.
Het reizen met Air Berlin, voorheen LTU, is echt reizen met een budget luchtvaartmaatschappij. Het eten is iets minder, het entertainment onaantrekkelijk en er zit een bepaald soort mensen in het vliegtuig. Begrijp me niet verkeerd, ik voel me echt niet meer dan een ander maar de passagiers bestaan uit echte vakantiegangers en zuinige reizigers. Zelf behoor ik tot de laatste categorie omdat ik dit ticket alleen maar heb gekocht omdat het het goedkoopste ticket was dat ik op het internet kon vinden.
Na een voorspoedige reis met de Airbus 330-300 en een korte busreis naar Pattaya was ik na ongeveer drieëntwintig uur reizen op de plaats van bestemming. Natuurlijk was ik vermoeid maar ook blij dat ik weer op pad was. Uitpakken en installeren voor slechts twee weken want dan trek ik alweer verder naar mijn volgende bestemming, Maleisië.
De eerste week in Thailand was een hele zware! De eerste avond lag ik al om half elf op bed en hoopte stiekem dat de jetlag de volgende ochtend verdwenen zou zijn. Hoe anders zou het zijn! Nu, na een week kan ik nog steeds pas om zes uur in de ochtend de slaap vatten. Om één uur kruip ik als een wrak, en tegen mijn eigen ideeën in, zeer vermoeid uit bed. Volgens de slimme doktoren uit Amerika!!

Wat is het beste middel tegen een jetlag?

Volgens de Amerikaanse onderzoeker Dr. Moore is het beste middel tegen een jetlag zonlicht. Ons lichaam (en dan met name ons biologische klok) reageert het beste op veranderingen in de tijdzone wanneer we het bloot stellen aan zonlicht op de nieuwe bestemming.
Probeer ook zoveel mogelijk slaap voor en tijdens de reis te krijgen. Als dat niet lukt probeer dan op de plaats van bestemming eerst goed te slapen en vooral ongestoord te slapen. Een hotel met zware (donkere) gordijnen is een goede plek om bij te slapen. Gebruik zo min mogelijk alcohol voor het slapen gaan, dit kan het slaapritme verstoren.
Piloten geven aan veel baat te hebben bij korte “powernaps” in combinatie met cafeïne. Een powernap is een slaap van maximaal 45 minuten, waarbij de hersenen voldoende rust krijgen om te herstellen en het lichaam van nieuwe energie te voorzien. Hierdoor kan de slaap uitgesteld worden om in de nieuwe bestemming direct aan de nieuwe bedtijd te kunnen wennen.

Ik heb nu vijf dagen geen druppel bier op en mijn lichaam is nog steeds ingesteld op de tijdzone “Amsterdam”. Het is ook niet echt leuk om op stap te gaan omdat het wel heel rustig is hier. De groten borden “For Rent” en “For Sale” maken de straten van Pattaya ook niet echt veel gezelliger. Iedereen praat over het komende “High Season” maar ik hou mijn hart vast. Het “High Season” van deze winter zou wel eens een hele korte kunnen zijn!
Vanavond ga ik dus een paar biertjes drinken en een T-Bone steak eten. Niet te laat naar bed en dan maar hopen dat ik goed slaap en het probleem verholpen is.
Ondertussen heb ik al contact gehad met mijn vrienden in Kuala Lumpur en helaas zijn ze verhinderd om met me naar de MotoGP te gaan. Heel jammer!! Dan maar alleen op pad.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Copyright/Disclaimer

Gratis eboek downloaden/lezen?